viccoA skrev:
Det finns egentligen bara två anledningar till att jag besöker gorg:
1.Personligare utbyte med medlemmarna. DVS, gästböcker som är överskådliga och bra samt bloggarna där man lär känna personen bakom bilarna.
2. Möjligheten att snabbt klicka sig igenom mängder med läckra bilar.
Varför utnyttjar jag inte forumen mer på gorg:
Enkelt, vill jag diskutera något som rör fordon så gör jag det på forum där den tekniska nivån är högre, inget ont mot dig Göran, du är grymt kompetent, men 99% av alla trådar på gorg är på sandlådenivå.
Detta måste nog vara ett av de mest insiktsfulla inlägg i hela tråden enligt min personliga uppfattning. Du tar upp de stora lockelserna med Garaget och samtidigt dess största akilleshäl. Problemet är att det ena motverkar det andra.
Garaget är - som dess titel beskriver - ett community för motorentusiaster. Målet med sajten, som jag ser det, är att kunna kombinera allt det som beskrivs i det ovanstående citerade inlägget. Det ska vara ett "community" inte i motsats till utan i samspråk med ett "forum", vilket alltså även inbegriper den sociala aspekten. Däremot ska det också i första hand vara en bilsajt, dit man i första hand vänder sig så snart man har ett spörsmål som har med bilar att göra. Jag är medveten om att det jag beskriver här, åtminstone i dagsläget, tyvärr är en utopi och inte beskriver en situation där vi befinner oss idag. Det förändrar dock inte det faktum att det är dit vi ska sträva.
Om vi då ska ta itu med att försöka bryta ned det citerade inlägget i dess beståndsdelar. Den viktigaste delen är den som ironiskt nog placerats sist. Här ska främst fordon diskuteras, men alltför mycket energi läggs istället på annat såsom bloggande, off-topicdiskussioner och kontaktknytning. Det negativa är inte att de sistnämnda tre företeelserna förekommer, utan att de helt enkelt tar för stor plats jämfört med vad som är sajtens grundläggande aspekter.
Om man vill hårddra det för att göra det lättförståeligt så kan man uttrycka det så här:
Garaget ska vara en bilsajt med inslag av community, inte en community med inslag av bilar.
Just där har det gått fel. Den övergripande anledningen till att så få vänder sig hit med seriösa diskussioner om bilar är just eftersom den tekniska kompetensen här är förhållandevis låg jämfört med andra liknande sajter. Anledningen till att den tekniska kompetensen är låg är för att de som besitter den kompetens som efterfrågas hellre söker sig annorstädes då de anser Garaget vara för mycket av en sandlåda/lekplats, med för lite fokus på just bilar/motor och för mycket på nätverkande - i brist på en bättre lämpad term.
Hur ska vi då uppnå en kombination av det som står i det citerade inlägget? Jag vill be alla som skriver i tråden att ta sig en ordentlig funderare angående det innan de fortsätter skriva upplägga inlägg där man drar upp samma argument gång efter gång. Tänk er ett ögonblick in i rollen som ägare till Garaget och finn en lösning där du får slut på sandlådan/lekplatsen och gör sajten mer seriöst bilinriktad så att rätt kompetens lockas hit men utan att för den sakens skull begränsa de sociala funktionerna.
Jag kan fritt tillstå att jag var en av de i administrationen som ställde mig helhjärtat bakom de förändringar som föreslogs gällande bloggarna. I dåvarande stund syntes det mig vara en av få åtgärder som fanns att vidta för att uppnå - eller åtminstone komma närmare - målsättningen med sajten. Om det beror på de sociala funktionerna att Garaget blivit för mycket sandlåda/lekplats, vad vore då mer träffande än att begränsa de sociala funktionerna? Bloggen är nog den största sociala funktionen som finns på sajten i dagsläget, och följaktligen blev den en av de springande punkterna att ta itu med.
Jag är inte längre riktigt lika säker på att förändringarna som genomförts är den bästa lösningen som kunde finnas. Ett steg i rätt riktning är det helt klart, det är jag fortfarande övertygad om. En kompromiss hade nog dock varit bättre, där det personliga bloggandet begränsas och ges en mindre framträdande plats, men där det jämväl finns kvar.
Nu är jag inte helt förvissad om huruvida de andra i administrationen eller ens Chrizz håller med mig i det jag har skrivit, men det kommer att visa sig.
I övrigt ska jag påpeka att tillmälen eller annan förolämpande personlig kritik inte kommer att accepteras bara för att diskussionen är hetsig. Håll er till etiketten, håll er on-topic och använd sakliga argument så kommer både ni själva samt diskussionen som helhet att tas på större allvar och ni slipper riskera att ni tilldelas varningar eller att tråden stängs.