axelj skrev:
2ooSX skrev:
Han förklarar ju mest om hur lamporna funkar och hur man ska byta ut sakerna
haha.. om man är skeptisk mot något, så ska ju denna förklara lite mer isåfall än att de siter fyra anoder i alla hjulhus..
Det är inte så enkelt att förklara, korrosion är ganska komplext. Men jag kan försöka mig på det
Olika metaller har olika potential, dvs den spänningsskillnad som finns om man kopplar ihop materialen. Du kan bara mäta skillnad i potential, därför brukar man ange potential som skillnad mot standardpotentialen, vilken är den potential som vätgas innehar (sätts till 0V).
Om man kopplar samman två material (typiskt zink och stål), kommer det material med lägst potential (i det här fallet zink) att fungera som anod (korrosionen sker i anoden) medans materialet med högst potential blir katod. Sammankopplade material med olika potential ger upphov till galvanisk korrosion.
Vid allmänkorrosion finns enbart en metall som korroderar. Denna metall fäller ut metalljoner och elektroner i ett elektrolyt. I elektrolyten finns andra joner med högre potential, typiskt vätejoner som alltså fungerar som katod. Elektronerna binder med dessa joner och bildar vätgas.
Om man kopplar ihop två material med en pålagd potential (strömkälla), kan man tvinga upp en potentialskillnad. Du kan alltså genom att koppla den ursprungliga anoden till minuspolen tvinga den att bli katod. Samtidigt sänker man potentialen på plussidan vilket tvingar den att bli anod. Detta eftersom elektroner i ett batteri vandrar från minus till plus. Alltså skickar man ut elektroner till katoden, vilka vandrar ut i elektrolyten och binder med jonerna (i exemplet vätejoner). Jämvikt gör att lika mycket elektroner måste vandra mellan metallen på plussidan och batteriet. Därför måste vi där ha en anod. Denna anod fäller ut metalljoner i elektrolyten, medans elektronerna istället vandrar upp till batteriet.
För att detta ska fungera måste alltså elektrolyt finnas vid anoden. Därför placeras denna i hjulhuset där det ofta är fuktigt. Om det däremot ligger vatten i en spalt eller dylikt på karossen medans hjulhusen är torra ger denna pryl över huvud taget ingen effekt. Fukt i spalter och dyligt resulterar också ofta i syrekoncentrationsceller och spaltkorrosion vilket ger en mycket elak hastighet på angreppet, men detta tänker jag inte gå in på nu...