Lådvolym Hcca 15,2

volvocrille
19 december 2010 · 287 Inlägg

har en st hcca 15,2 och steg till den är ORION HCCA-D5000
skall vara i en 245 kombi men skulle vara trevligt om den även skulle kunna få plats i en sedan om möjligt.
undrar hur många liter skall lådan ligga på, hur stor och hur lång port ?
vill att den spelar djupbas eftersom det är vad den basen skall vara bra på, vad jag förstått wink

även om möjligt ritning, skulle sitta vara fint wink

tack på förhand

Volvo Amazon "Low and slow" (1969)
HiFiMick
19 december 2010 · 124 Inlägg

130 liter 2 styck 6" portar börja med full längd på rören och kapa tills du blir nöjd.

SM guld 2009 ESPL 4
SM guld 2010 ESPL Unlimited
2011 BMW SQ Edition
volvocrille
19 december 2010 · 287 Inlägg

vad för matrial skulle du rekommendera och bygga lådan i ? och rekommenderad tjocklek ?
som den glada amatören jag är så vad är det som "händer" när du kortar/ förlänger basrören ?

skulle gärna vilja veta längd på rören då jag ev tänkt bygga fyrkantig port, och då behöver veta arean på rören:)

Senast redigerat av volvocrille (19 december 2010)

Volvo Amazon "Low and slow" (1969)
stRaend
19 december 2010 ·

kanske dubbla 22mm spån skivor + staga inuti för att få maximal stabilitet. Eftersom den blir stor så krävs stag och jag ser ingen direkt nackdel med dubbla 22mm. ju längre rör du har desto djupare frekvens i stort sett, och tvärtom ifall du gör kortare. arean på rören får du inte ut av längden, möjligtvis volymen. antar att dom ligger runt 30-40cm.

för att hjälpa dig när du ska bygga "fyrkantig port", det kallas för slotport, och med en sådan blir det lite krångligare att ändra frekvens ifall du inte köper färdig som jag antar att du inte tänker göra. ifall du inte bygger porten utanför lådan, då är det bara såga av för att få högre frekvens. med aeroportar så är det bara ta loss via ena bashålet (om du inte monterar dom utvändigt) och kapa. tänk på att runda kanterna när du bygger slotporten bara så du inte får flåsljud.

volvocrille
19 december 2010 · 287 Inlägg

tack för mycket bra svar räcker det är runda till kanterna på skivan för och undvika blåsljud tro ? Volymen var det jag syftade på wink fel av mig smile

Volvo Amazon "Low and slow" (1969)
Tokken Team dBakuten
20 december 2010 · 3 453 Inlägg

volvocrille skrev:
skulle gärna vilja veta längd på rören då jag ev tänkt bygga fyrkantig port, och då behöver veta arean på rören:)

408cm2 portarea och drygt 43cm lång.. då spelar det ordentligt med djupbas.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
volvocrille
20 december 2010 · 287 Inlägg

Tokken skrev:

volvocrille skrev:
skulle gärna vilja veta längd på rören då jag ev tänkt bygga fyrkantig port, och då behöver veta arean på rören:)

408cm2 portarea och drygt 43cm lång.. då spelar det ordentligt med djupbas.

och 130 liter låda ? smile tusen tack för ett grymt bra svar big_smile tror du det räcker att jag slipar till kanterna så alla kanter blir runda på porten i trä för och undvika blåsljud, Har hört att en kille på garaget till och med kunde räkna ut hur fort luften skulle färdas i porten och med hjälp av det avgöra om det fanns risk för blåsljud.

Volvo Amazon "Low and slow" (1969)
Tokken Team dBakuten
20 december 2010 · 3 453 Inlägg

volvocrille skrev:

Tokken skrev:

volvocrille skrev:
skulle gärna vilja veta längd på rören då jag ev tänkt bygga fyrkantig port, och då behöver veta arean på rören:)

408cm2 portarea och drygt 43cm lång.. då spelar det ordentligt med djupbas.

och 130 liter låda ? smile tusen tack för ett grymt bra svar big_smile tror du det räcker att jag slipar till kanterna så alla kanter blir runda på porten i trä för och undvika blåsljud, Har hört att en kille på garaget till och med kunde räkna ut hur fort luften skulle färdas i porten och med hjälp av det avgöra om det fanns risk för blåsljud.

Finns program för det..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
volvocrille
20 december 2010 · 287 Inlägg

okej, vad heter det? , för de är ju sådär skoj om man lyckas få massa flåsljud

Volvo Amazon "Low and slow" (1969)
jimmyostrom
20 december 2010 · 560 Inlägg

Finns många olika men ett som är utan kostnad är tex WinISD.

Men det krävs lite erfarenhet att få till det bra.


volvocrille skrev:
okej, vad heter det? , för de är ju sådär skoj om man lyckas få massa flåsljud

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
Frippe_L Gladen Audio
20 december 2010 · 2 388 Inlägg

jimmyostrom skrev:
Finns många olika men ett som är utan kostnad är tex WinISD.

Men det krävs lite erfarenhet att få till det bra.


volvocrille skrev:
okej, vad heter det? , för de är ju sådär skoj om man lyckas få massa flåsljud

Direktlänk till gratisprogrammet WinIsd http://www.linearteam.dk/default.aspx?d … =winisdpro

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
volvocrille
20 december 2010 · 287 Inlägg

jimmyostrom skrev:
Finns många olika men ett som är utan kostnad är tex WinISD.

Men det krävs lite erfarenhet att få till det bra.


volvocrille skrev:
okej, vad heter det? , för de är ju sådär skoj om man lyckas få massa flåsljud

jo tack,de var lite väl avancerat för mig.lyckades inte ens knappa in parametrarna på basen utan att de krångla.

Volvo Amazon "Low and slow" (1969)
Frippe_L Gladen Audio
20 december 2010 · 2 388 Inlägg

volvocrille skrev:

jimmyostrom skrev:
Finns många olika men ett som är utan kostnad är tex WinISD.

Men det krävs lite erfarenhet att få till det bra.


volvocrille skrev:
okej, vad heter det? , för de är ju sådär skoj om man lyckas få massa flåsljud

jo tack,de var lite väl avancerat för mig.lyckades inte ens knappa in parametrarna på basen utan att de krångla.

knappa bara in vas fs och qts så brukar det funka iaf för en vettig höftning hur det kommer bli, men Hifimick har redan gett ett bra förslag som han testat med sin gamle hcca15.

Anledningen till at det brukar bråka är att T/S parametrarna brukar vara avrundade åt nåt håll så det stämmer inte mot varann när man knappar in dem.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
volvocrille
20 december 2010 · 287 Inlägg

Frippe_L skrev:

volvocrille skrev:

jimmyostrom skrev:
Finns många olika men ett som är utan kostnad är tex WinISD.

Men det krävs lite erfarenhet att få till det bra.



jo tack,de var lite väl avancerat för mig.lyckades inte ens knappa in parametrarna på basen utan att de krångla.

knappa bara in vas fs och qts så brukar det funka iaf för en vettig höftning hur det kommer bli, men Hifimick har redan gett ett bra förslag som han testat med sin gamle hcca15.

Anledningen till at det brukar bråka är att T/S parametrarna brukar vara avrundade åt nåt håll så det stämmer inte mot varann när man knappar in dem.

blir mer och mer inne på och köra med dubbla 6" rör och muffar, Men vart kan jag få tag i 6" rör och böjar som dels är längre än 35cm och inte kostar skjortan ?

Volvo Amazon "Low and slow" (1969)
Frippe_L Gladen Audio
21 december 2010 · 2 388 Inlägg

volvocrille skrev:

Frippe_L skrev:

volvocrille skrev:

jo tack,de var lite väl avancerat för mig.lyckades inte ens knappa in parametrarna på basen utan att de krångla.

knappa bara in vas fs och qts så brukar det funka iaf för en vettig höftning hur det kommer bli, men Hifimick har redan gett ett bra förslag som han testat med sin gamle hcca15.

Anledningen till at det brukar bråka är att T/S parametrarna brukar vara avrundade åt nåt håll så det stämmer inte mot varann när man knappar in dem.

blir mer och mer inne på och köra med dubbla 6" rör och muffar, Men vart kan jag få tag i 6" rör och böjar som dels är längre än 35cm och inte kostar skjortan ?

Lägg dem extra pengarna ett par 6" Aeroportar kostar, det är helt klart värt pengarna, själva röret är 30cm långt sen är det två trattar som räkna som runt 4cm "rörlängd"/st så du har en bra grund iaf.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Tokken Team dBakuten
21 december 2010 · 3 453 Inlägg

Med tanke på vad 6" aeroportar kostar så nej inte värt det på långa vägar när det är så genomsimpelt att göra en port av redan existerande material.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
volvocrille
21 december 2010 · 287 Inlägg

Tokken skrev:
Med tanke på vad 6" aeroportar kostar så nej inte värt det på långa vägar när det är så genomsimpelt att göra en port av redan existerande material.

tror du jag klarar mig ifrån eländiga blåsljud om jag bygger en fyrkantig port "408cm2 portarea och drygt 43cm lång" ? eller det kanske inte är någon skillnad mot om jag har rör ?

Volvo Amazon "Low and slow" (1969)
Frippe_L Gladen Audio
21 december 2010 · 2 388 Inlägg

volvocrille skrev:

Tokken skrev:
Med tanke på vad 6" aeroportar kostar så nej inte värt det på långa vägar när det är så genomsimpelt att göra en port av redan existerande material.

tror du jag klarar mig ifrån eländiga blåsljud om jag bygger en fyrkantig port "408cm2 portarea och drygt 43cm lång" ? eller det kanske inte är någon skillnad mot om jag har rör ?

Ja det ska gå bra med den effekten. jag hade ungefär dubbelt så stor låda och 900cm2 port 45cm lång innan i år till 2 15" och det lirade gott med djupbas utan det flåsade i porten, hade ungefär dubbelt så mkt effekt som dig med så du ska nog klara dig bra, men se till att runda av kanter osv på porten.

Men jag föredrar aeroportar och tokken gillar sloted, dock om man ska ha mer portarea än 2 6" i area så kör jag med hellre på sloted pga platsen som aeroporttrattarna tar upp.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
volvocrille
21 december 2010 · 287 Inlägg

Frippe_L skrev:

volvocrille skrev:

Tokken skrev:
Med tanke på vad 6" aeroportar kostar så nej inte värt det på långa vägar när det är så genomsimpelt att göra en port av redan existerande material.

tror du jag klarar mig ifrån eländiga blåsljud om jag bygger en fyrkantig port "408cm2 portarea och drygt 43cm lång" ? eller det kanske inte är någon skillnad mot om jag har rör ?

Ja det ska gå bra med den effekten. jag hade ungefär dubbelt så stor låda och 900cm2 port 45cm lång innan i år till 2 15" och det lirade gott med djupbas utan det flåsade i porten, hade ungefär dubbelt så mkt effekt som dig med så du ska nog klara dig bra, men se till att runda av kanter osv på porten.

Men jag föredrar aeroportar och tokken gillar sloted, dock om man ska ha mer portarea än 2 6" i area så kör jag med hellre på sloted pga platsen som aeroporttrattarna tar upp.

tack för grymt bra svar av alla smile får väll lägga upp bilder på lådan när jag börjat bygga wink
btw kan man köra med olika sorters batteri utan att det är någon fara?, Tänkte ha dom bästa i bak vid steget och org ifram.

Volvo Amazon "Low and slow" (1969)
stRaend
21 december 2010 ·

sök på "olika batterier" här på gorg..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang