3033
Sök

Klonkande ljud vid gaspådrag, saab 9-3 2,0T

8 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
Hej!
undrar om någon kan ha någon susning om vad detta fel kan vara.
bilen är en Saab 9-3 2,0T från årsmodell -01

när man startar bilen och den går på tomgång så hörs inget missljud.
men när mab t:ex gasar till så kommer det fram ett klonkande / hammrande ljud.
svårt och beskriva men det är inget rasslande utan mer ett klonkande.
någon som har någon aning ?
Tacksam för svar!

Rumpmas
3 860 Inlägg
20 december 2010
Klonkar det alltså upprepade gånger när du gasar på och inte annars?

Klonkar det en gång skulle jag titta över motorfästena. Klonkar det upprepade gånger skulle jag titta över både inre och yttre drivknutar.

mickenyman.se
687 Inlägg
20 december 2010
kolla så inte bultarna sitter löst till balken under motorn. så vare på min

8 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
Andromeda skrev:
Klonkar det alltså upprepade gånger när du gasar på och inte annars?

Klonkar det en gång skulle jag titta över motorfästena. Klonkar det upprepade gånger skulle jag titta över både inre och yttre drivknutar.

Hej!
det är inte vid körning, utan när den står still och man t:ex ger den gas ett antal gånger så klonkar,bankar det.
men är inget missljud vid tomgång , utan enbart när man gasar till så man får upp motorn i varv.

8 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
låter i princip som på den här, http://www.blocket.se/ystad/Saab_9_3_2_ … 15&w=0

märkte att det var dåligt kvalite på filmen men det hjälper kanske någon att lista ut felet,

1 488 Inlägg
20 december 2010
Jag hade kikat så inte fjäderbenstaget fram eller motorkuddar inte är lösa/dåliga. Tror inte det är någon drivaxel då det försvinner när du kör sedan.

Rumpmas
3 860 Inlägg
20 december 2010
Åk upp till din lokala verkstad med en påse bullar och be dom lyssna på motorn smile

8 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
Andromeda skrev:
Åk upp till din lokala verkstad med en påse bullar och be dom lyssna på motorn smile

Hej!
det är så här att jag äger inte bilen med felet för tillfälle,
utan fick chansen att köpa den billigt som Rep objekt så som den står.
därför vill jag höra om någon kunnig på Saab motorer kan ha någon susning om vad det kan vara.
säljaren säger så här om felet,

Inget rasslande ljud  utan ett klonkande/hammrande ljud..
och det hörs inget när den står på tomgång, men när man ger den gas så klonkar / hammrat det.

jag vet dock ej hur det hörs när man kör då jag inte provkört och tittat på bilen ännu.

det kan inte vara vev eller ramlager ras ?

värkar inte som det är kamkedjan eftersom säljaren påstår att det inte hörs något på tomgång.
Senast redigerat av Vr6jonsson (21 december 2010)

Rumpmas
3 860 Inlägg
21 december 2010
Vr6jonsson skrev:
Andromeda skrev:

Hej!
det är så här att jag äger inte bilen med felet för tillfälle,
utan fick chansen att köpa den billigt som Rep objekt så som den står.
därför vill jag höra om någon kunnig på Saab motorer kan ha någon susning om vad det kan vara.
säljaren säger så här om felet,

Inget rasslande ljud  utan ett klonkande/hammrande ljud..
och det hörs inget när den står på tomgång, men när man ger den gas så klonkar / hammrat det.

jag vet dock ej hur det hörs när man kör då jag inte provkört och tittat på bilen ännu.

det kan inte vara vev eller ramlager ras ?

värkar inte som det är kamkedjan eftersom säljaren påstår att det inte hörs något på tomgång.

Jodå, det kan vara i alla fall ramlagerras, vevlagrena vet jag inte hur de låter, så jag skulle nog be någon kunnig titta närmare på den om du vill köpa den.

Sök