Jag har massor av funderingar kring alla inställningsmöjligheter i min alpine..
Jag läser bruksanvisningen men får inte ut begreppen med bland annat "basens mittfrekvens" och "bandbredd för bas". Finns även förstärkning av diskantfrekvenser, allt från 10k till 17.5k.
Sen fick jag ett tips om att ställa HP på Flat i stereon, men på HP syns endast vilka frekvenser midbasen inte ska gå under.
Jag undrar även om jag kan koppla in originaldiskanten i mina koaxialer Dls 426, och skippa diskanten från just dem högtalarna. Det satt nämligen två-vägshögtalare som original.
Sista frågan är om Spl Dynamics Ice 150.2 är ett bra steg till framsystemet? Kör just nu med ett Pioneer som har ett år på nacken och som saknar lite kräm..
Jepp, annars hade det funnits ett högpassfilter också.
Men då kan man ifrågasätta de som tillverkar slutsteg att varför dom inte gör detta till enbart monoblock?
Är det för att man ska kunna koppla in två subbar?
Det underlättar installation, om man har ex två basar ja.
Koppla ditt framsystem till huvudenheten i väntan på ditt nya steg så kommer du uppskatta din Alpine-spelare
Det frestar, men jag håller på med att få till högtalarna rätt, just nu är det att få det tätt... Har du något bra tips? Jag vill försöka avgränsa inuti dörren så att man slipper täta runt hela dörren, för just nu är det glipor på något ställe efter plastningen och dämpningen..
Jag hade en idé att sätta skumgummi runt högtalaren och få det som en liten "låda" när man sätter i dörren och att det då kläms åt i plåten och då blir tätt... Jag vet inte, jag är ingen fackman.
Pioneersteget må sakna högpassfilter men det är ändå ett fullregistersteg så det ska fungera att driva ett framsystem med det, bara det att man måste köra ett högpassfilter i huvudenheten istället.
Pioneersteget må sakna högpassfilter men det är ändå ett fullregistersteg så det ska fungera att driva ett framsystem med det, bara det att man måste köra ett högpassfilter i huvudenheten istället.
Men kommer det skilja mycket i ljudkvalité om man byter steg?
Det beror såklart på vad du byter till men svar ja, det skiljer en hel del mellan olika steg. Rent generellt kan man väl säga att ju dyrare desto bättre.
Det beror såklart på vad du byter till men svar ja, det skiljer en hel del mellan olika steg. Rent generellt kan man väl säga att ju dyrare desto bättre.
Okej..
Känns som att prio ett är att få till någon form av låda. Känns meningslöst att köpa dyra grejor om skiten inte är ordentligt gjort från början..
Låda till framsystemet blir svårt, dom flesta högtalarna vill ha rätt så stora volymer för att spela bra, därför som man brukar köra dom rakt ut i dörren. Täta dom hål som finns och gör plåten som högtalarna sitter i stum istället.
Låda till framsystemet blir svårt, dom flesta högtalarna vill ha rätt så stora volymer för att spela bra, därför som man brukar köra dom rakt ut i dörren. Täta dom hål som finns och gör plåten som högtalarna sitter i stum istället.
Högtalarna sitter inte i plåten, dom sitter i dörrsidan där det går genomgående skruv in i en plyfa-skiva som är fastbultad i plåten. Dörrsidan är plastad och dämpad med silent coat och plåten är dämpad med minst 2 lager av samma butylmatta.
Dock är dörrsidan allt annat än tät, och det är egentligen det som är mitt problem.
Hur ser hålen ut? Är det en massa småhål eller stora hål? Silikon ska du hålla så långt borta från en billack som möjligt!
Hål är det inte, det är glipor, dörrsida mot plåt.
Jag blir nog tvungen att dra bort lite dämpmatta på ett ställe där det glipar som mest, och det är så pass mycket att clipset inte fäster. Tidigare glipade det vid högtalaren, dock drogs det samman när jag satte genomgående skruv genom.