3467
Sök

Fråga om ET vid fälgbyte

711 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
Hej,

Har för närvarande 17-tummare på min BMW, men vill byta till 18-tummare. Det bör ju inte vara problem, samma profil som nu och det finns space över - finns ju E34or med både 18 och 19 tum fälgar. Dock är jag lite fundersam över bredden.

Just nu har jag 8 tum fram, 9 tum bak. ET 20 respektive 22.

Tittar på 18-tummare som är 8 tum fram, 10 tum bak med ET 13. Det jag hittar på Google är att original ET på E34 är 20.

Kommmer detta byte fungera?

(Och det är 5/120 bultmönster, suttit på en E39, så det ska passa).

Tacksam för svar

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
26 december 2010
Om ET är 13 så kommer dom ju 7mm längre ut, borde gå.
Men om hjulen är till en E39 så är navhålet större så du kanske behöver centreringsringar.

"My drinkingteam has a racingproblem"

711 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
kastintegrusivevhus skrev:
Men om hjulen är till en E39 så är navhålet större så du kanske behöver centreringsringar.

Har du mer info om dessa? Jag är inte så hemma på det här med däckmått.

Fälgarna finns en bit från Stockholm, så jag vill gärna vara 100% säker innan jag köper dem.

Tack för svaret och tack för vidare svar!

1 004 Inlägg
26 december 2010
Hör med nån däcksverkstad, dom har centreringsringar. Det skiljer några mm mellan E34 och E39 nav.
Det här med fälgbredd/et osv finns all info om på nätet, bara googla du vet! finns många bra sidor.
Sen har du Autopower.se klockrent BMW-forum!

Däckweb.se - fälgoffset . Där har du bra förklaring ang ET
Senast redigerat av kastintegrusivevhus (26 december 2010)

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
26 december 2010
Ett tips är att rita upp en enkel fälgbreddsskiss och måttsätta den , med bredd , märk ut mitten och sen lägg in din et så ser du ju hur mkt du har kvar utåt resp inåt.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

729 Inlägg
26 december 2010
kastintegrusivevhus skrev:

Om nya fälgarna skulle ha samma bredd skulle skillnaden vara 7mm, men nu är ju nya bakfälgarna en tum bredare så de kommer att komma 21,7mm längre ut och 3,7mm längre in... http://www.tyskstuk.de/etcalc/index.html

En annan bra sida där man kan leka med fälgmått är www.willtheyfit.com! smile

711 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
Tack för svaren!

Kom på att det blir skillnad fram också.
Testade på tyskstuks ET-kalkylator, fick svaren:

Förflyttning av fälgens yttre kant i förhållande till bilens centrum.
7 mm

Förflyttning av fälgens inre kant i förhållande till bilens centrum.
7 mm

Och bak har vi då redan svaret från ts85...
Så om jag beger mig ut till garaget med ett måttband så kan jag kolla om det passar?

Då gäller det bara förstå det här med centreringsringar. Ska höra med BMW imorn...

1 004 Inlägg
26 december 2010
Du har alldeles rätt! Bomma där..

729 Inlägg
26 december 2010
Jep, fram blir det som du och kastintegrusivevhus säger, fälgen flyttas utåt 7mm... Sedan när du mäter måste du ju också ta i beaktande vad du kommer att ha för däck på nya fälgarna! Men det löser man ju enklast med att gå ner i profil på däcken, 225/45R17 har ca samma diameter som 225/40R18 för att ta ett exempel...

Centreringsringar är inga problem så länge centrumhålet inte är för litet! Bara att fråga efter lämpliga centreringsringar på närmaste däckfirma! smile

711 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
Okej, tack! Hör med en däckfirma då istället.

Just nu har jag:
Fram: 225/40/17
Bak: 255/40/17

De nya fälgarna har:
Fram: 235/40/18
Bak: 265/35/18

Kan man räkna ut detta någonstans? Fram blir det större med hela paketet, måste räkna att det får plats.
En annan användare här på garaget (med E34 540) har 235/40/18 fram och det verkar inte vara problem.
Dock är min 540 något sänkt fram, får väl mäta så att det finns space så det räcker i hjulhuset också...

287 Inlägg
26 december 2010
Ifram blir det väldigt stor skillnad.
Gå in på autopower.se sen diverse-lathundar längst ner på den sidan kan du lätt räkna ut rullomkrets på däcken..
/R
Senast redigerat av nosskirenibor (26 december 2010)

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1

729 Inlägg
26 december 2010
Använd www.willtheyfit.com för att experimentera med hjulstorleken! Så här kommer framhjulen att se ut http://www.willtheyfit.com/index.php?wi … mit=Submit Diametern ökar alltså med över 30mm, en hel del alltså...

Bak ökar diametern inte lika mycket, knappt 7mm http://www.willtheyfit.com/index.php?wi … mit=Submit

711 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
nosskirenibor skrev:
Ifram blir det väldigt stor skillnad.
Gå in på autopower.se sen diverse-lathundar längst ner på den sidan kan du lätt räkna ut rullomkrets på däcken..
/R

Tack!

Blev 2mm större bak och 10mm större fram, det borde också få plats i sådana fall. Ut med måttbandet då med andra ord!

EDIT:
Fel av mig, Autopower räknade ut rullomkretsen.
Det är diametern som är intressant, men det fick vi ovan av ts85!
Senast redigerat av thelaughingmadman (26 december 2010)

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök