4199
Sök

Sönder efter 6 dagar

Rumpmas
3 860 Inlägg
27 december 2010
Alla fel som uppkommer inom sex månader skall anses ha funnits där vid köpet. Är felet upptäckt efter mer än sex månader är det köparens sak att göra det troligt att felet fanns vid köpet. Men en handlare är inte bunden att följa ett "utslag" (egentligen bara en rekommendation) från ARN, utan kan göra som de vill.

I ditt fall har du ju en månads garanti, och denna kan de inte frånsäga sig på samma sätt som en rekommendation från ARN utan du har rätt att få felet reparerat.

huh?
10 427 Inlägg
27 december 2010
Kanske kan höra med en märkesverkstad om de vet någonting om felen, vissa saker
kanske man kan få lagat på "goodwill" från tillverkaren.

338 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
ja har kollat med vw trelleborg men de vill ha 1600 för en felsökning så goodwill är helt uteslutet av snåla skåningar:D

Audi S4 SuperCharged

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
27 december 2010
RinorGDI skrev:
ja har kollat med vw trelleborg men de vill ha 1600 för en felsökning så goodwill är helt uteslutet av snåla skåningar:D

ungefär de det kostar på märkesverkstäder vilket märke man än har.

1 067 Inlägg
27 december 2010
Ny konsumentköplag sedan 2004..   6 månaders garanti på allt dyrare än 500kr..

Svensk lag kan ej förhandlas bort med avtal.

4 586 Inlägg
27 december 2010
Du har inte kollat upp ifall även denna fsi som många andra kräver 98 oktan bensin. Dom kan sota igen vid körning på 95 oktan. Hur långt har bilen gått?

Dom borde fixa felet gratis.

huh?
10 427 Inlägg
27 december 2010
jocke_gronberg skrev:
Du har inte kollat upp ifall även denna fsi som många andra kräver 98 oktan bensin. Dom kan sota igen vid körning på 95 oktan. Hur långt har bilen gått?

Så här såg ventilerna ut på mYGeLs Seat Leon Cupra 2,0 TFSI:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/20668/833521_melwjb.jpg
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=96959

535 Inlägg
27 december 2010
säg hur de gick när du kommit hem

1 338 Inlägg
27 december 2010
steifan skrev:
jocke_gronberg skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/archive … melwjb.jpg

Tyvärr Dålig konstruktion pga direktinsprutning dvs torrt insprut enbart vevhusventens skit som kommer in där & i kontakt med ventilerna så koksar igen ganska lätt och snabbt tyvärr.

Löses genom att koppla en catch tank istället vilket jag gjort nu.

ett till exepmel på en RS4 med FSI motor.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/48944/930097_ka34t7.jpg
Matte-P RS4

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

338 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
jag skriver och berätar hur det gick imorgon...de ska vara 98 okt ja har alltid tankat alla mina bilar 98 okt ...

Audi S4 SuperCharged

Smålänning
7 887 Inlägg
28 december 2010
Men någon ägare innan dig kan ju ha kört på 95, då iaf jag förväntar mig att dne modern bil ska kunna köras på all sorts bensin smile

steifan skrev:
jocke_gronberg skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/archive … melwjb.jpg

Det är ju nästan i klass med Mitsubishi GDI wink Felkonstruerat så det skriker om det.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

338 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
jaa va där idag o de skulle kolla genom allt fick lånebil så vi får se va de får fram

Audi S4 SuperCharged

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 december 2010
RinorGDI skrev:
Hej jag undrar om någon här vet hur det fungerar jag har köpt en bil för ca sex dagar sedan, allt gick bra bilen gick hur bra som hälst det är en VW Passat 2008....igår började den av någon anledning att gassa av sig själv de gick mellan 800varv/ min till 3000varv/min.... Jag undrar om jag kan lämna tillbaka den och ta tillbaka min andra bil jag lämnade in. då jag har garanti i en månad eller 500 km har verken gjort någon av dem... Har försökt att nå säljaren utan större framgång så ja funderar på att köra in bil och ta tillbaka min...min fråga är går det att göra så eller kommer jag bara gå dit i onödan

MVH Rinor

Har de inte gått längre tid än 7 dagar och du har kört mer än en viss sträcka så får man enligt lag lämna tillbaka bilen. de gjorde jag med en bil jag köpte för många år sen.

1 067 Inlägg
28 december 2010
Xuri skrev:
RinorGDI skrev:
Hej jag undrar om någon här vet hur det fungerar jag har köpt en bil för ca sex dagar sedan, allt gick bra bilen gick hur bra som hälst det är en VW Passat 2008....igår började den av någon anledning att gassa av sig själv de gick mellan 800varv/ min till 3000varv/min.... Jag undrar om jag kan lämna tillbaka den och ta tillbaka min andra bil jag lämnade in. då jag har garanti i en månad eller 500 km har verken gjort någon av dem... Har försökt att nå säljaren utan större framgång så ja funderar på att köra in bil och ta tillbaka min...min fråga är går det att göra så eller kommer jag bara gå dit i onödan

MVH Rinor

Har de inte gått längre tid än 7 dagar och du har kört mer än en viss sträcka så får man enligt lag lämna tillbaka bilen. de gjorde jag med en bil jag köpte för många år sen.

Konsumentköplagen omarbetades och en ny version kom april 2004.

338 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
jaa fick tillbaka bilen nyss allt verkar vara perfekt böhovdes bara göras ren o ta bort all sot...tack för alla inlägg...jag väntar o ser hur de blir nu fram över...mvh  R

Audi S4 SuperCharged

Rumpmas
3 860 Inlägg
28 december 2010
Xuri skrev:
RinorGDI skrev:

MVH Rinor

Nja, de ska få tre försök på sig att lösa felet först.

Bra att det ordnade sig!

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 december 2010
Andromeda skrev:
Xuri skrev:
RinorGDI skrev:

MVH Rinor

Nja, de ska få tre försök på sig att lösa felet först.

Bra att det ordnade sig!

för mig så var de bara att lämna tillbaka bilen.

Å detta var 2006.

Rumpmas
3 860 Inlägg
28 december 2010
Enligt konsumentköplagen ska försäljaren få tre försök på sig att åtgärda felet, men de kanske tyckte att det var bättre att bara ta tillbaka bilen. Man kan även få avdrag på antalet körda mil.

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 december 2010
Andromeda skrev:
Enligt konsumentköplagen ska försäljaren få tre försök på sig att åtgärda felet, men de kanske tyckte att det var bättre att bara ta tillbaka bilen. Man kan även få avdrag på antalet körda mil.

De var grejer å repa för över 30 lök tongue  ungefär de jag gav för bilen..

Rumpmas
3 860 Inlägg
28 december 2010
Xuri skrev:
Andromeda skrev:

De var grejer å repa för över 30 lök tongue  ungefär de jag gav för bilen..

Hah, ja då var det inte så konstigt om de kanske ville sälja den i delar istället (eller sätta ut den på gården tills nästa intet ont anande kommer och köper den tongue)

Sök