3292
Sök

Bas direkt på huvudenhet

33 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
hejsan!

jag funderar lite på att köpa ny huvudenhet, har kollat på denna: http://www.mds.se/sv/product/15167/Pioneer-DEH-2300UB

I beskrivningen står bl.a:

"Tack vare direkt subwooferdrivning kan du ansluta en subwoofer direkt till systemet utan någon extra förstärkare – en enkel lösning för dig som älskar en mäktig bas"

Låter det okej att koppla en bas direkt på en huvudenhet? Jag fattar ju själv att det inte blir lika bra ljud som med ett steg men det kan det vara värt om man slipper köpa ett slutsteg.

Och hur ska man ska koppla i så fall, för jag antar att det är likadan kontakt som lågnivå och hur ska man koppla in en lågnivå i en bas? Eller är det bara speciella basar som man kan koppla in då?

Hade varit schysst med lite enkla och raka svar!

Tack

6 851 Inlägg
27 december 2010
Tror att MDS åter igen har dragit ner brallorna. kan inte minnas att det är inbyggt förstärkare till sub. i den "enkla" CD spelaren. Den har sub. styrning, alltså du kan styra volymen på RCA utgången som man kan koppla över till sub. out.

PS: det kan vara så att den kanske kan styra Pioneers egna aktiva sub. låda..men åter igen, då har den en inbyggt slutsteg i sig. så slutsteg behövs iaf. på något sätt.
Senast redigerat av TT-Avant (27 december 2010)

33 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
Hmm okej, så när dom skriver att

"Tack vare direkt subwooferdrivning kan du ansluta en subwoofer direkt till systemet utan någon extra förstärkare – en enkel lösning för dig som älskar en mäktig bas"

så är det bullshit?

För jag tolkar det ju som att man kan koppla in nästan vilken bas som helst direkt på huvudenheten...

6 851 Inlägg
27 december 2010
MDS skriver mycke kul...ibland.

16 197 Inlägg
27 december 2010
roaddevil13 skrev:

så är det bullshit?

För jag tolkar det ju som att man kan koppla in nästan vilken bas som helst direkt på huvudenheten...

för ett antal år sen så hade pioneer en sub som dom byggt bara för just detta endamål.. dock gav den ingen jätte bas utan med lite utfyllnad.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

33 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
roaddevil13 skrev:

så är det bullshit?

för ett antal år sen så hade pioneer en sub som dom byggt bara för just detta endamål.. dock gav den ingen jätte bas utan med lite utfyllnad.

okej, så utgången är i princip meningslös, eller?

16 197 Inlägg
27 december 2010
http://www.pioneer.se/se/products/25/12 … index.html

står dock samma på pioneers hemsida..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 december 2010
Är jag nu inte helt ute och cyklar så går det att ställa om dom bakre kanalerna till subdrivning (SP out eller nåt sånt i menyn ska stå på SUB) och det går då att koppla på en bas, blir väl inget direkt dra men det fungerar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Db-njutare
246 Inlägg
28 december 2010
Hör med nån återförsäljare. Dom läre veta säkert

2x DD1515 + DDM3 + 2x xs d2400 = 150.2db ....... Sen small det!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 december 2010
evilaudio skrev:
http://www.pioneer.se/se/products/25/121/61/DEH-2300UB/index.html

Precis.....så ÅFs har kopierat Pioneers egna text.

Kikar man i manualen så stödjer enheten en ENKLARE mer lättdriven sub ja. Typ 59W rms 4 ohm eller (vilket de nämner i manualen) en sub på 70W rms 2 ohm, vid 2 ohm skall bara de violetta kablarna kopplas in (dvs höger bak) fast signalen är i mono......fråga mig inte vad de gjort den här gången.
Vänster + och höger - som de hade förra gången var ju SÅ mkt enklare big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Team dBakuten
3 453 Inlägg
28 december 2010
Lonefox skrev:
evilaudio skrev:
http://www.pioneer.se/se/products/25/121/61/DEH-2300UB/index.html

Precis.....så ÅFs har kopierat Pioneers egna text.

Kikar man i manualen så stödjer enheten en ENKLARE mer lättdriven sub ja. Typ 59W rms 4 ohm eller (vilket de nämner i manualen) en sub på 70W rms 2 ohm, vid 2 ohm skall bara de violetta kablarna kopplas in (dvs höger bak) fast signalen är i mono......fråga mig inte vad de gjort den här gången.
Vänster + och höger - som de hade förra gången var ju SÅ mkt enklare big_smile

Samt att det inte blir några 70w heller, snarare maximalt 30-35 watt..
Vilket jag inte skulle driva ett skit på..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

7 241 Inlägg
28 december 2010
Swedenrockers SLutet 90-talet och början på 2000-talet.

Robban> Precis...de fick ju ut runt 70W 10% thd vid bryggkopplingen förra gången de lekte med det.
Tacka vet jag RFs enheter med sina 4x9W vid 0.1% thn och hela 15W vid bryggade bakkanaler wink

7 241 Inlägg
28 december 2010
Swedenrockers skrev:
Direct Sub Drive kom -01 i samband med Mosfet 50 och EEQ.
Lonefox skrev:
Swedenrockers SLutet 90-talet och början på 2000-talet.

Robban> Precis...de fick ju ut runt 70W 10% thd vid bryggkopplingen förra gången de lekte med det.
Tacka vet jag RFs enheter med sina 4x9W vid 0.1% thn och hela 15W vid bryggade bakkanaler wink

Mindes hyfsat rätt då.
De skippade ju det helt ett tag så......

Sök