Håller med i det som skrivits av en del ovan, Bmw är duktig inom många områden på den här biten. Z4 är skitrolig, men som vinterbil? Har en bekant som kör sin året runt och tycker det fungerar bra, men jag är lite tveksam över vad "genomsnittspersonen" skulle anse när man sitter över bakaxeln i princip.
SLK är kanon på det viset, bra sommarbil tack vare cab och en fullt godkänd dos körglädje, utmärkt på vintern tack vare plåttaket. Nackdelen är att den inte är så körglad som de andra bilarna du nämner, och att Mercedes haft kvalitétsproblem.
Tror E46 är en bra lösning på "alla plan" för dig, du verkar nöjd med din nuvarande och en 330ci är bara mer, roligare och bekvämare än vad du har idag. Funkar fint på sommaren, vintern, långresan, eller när fler personer skall med.
Oroa dig inte för rosten, är övertygad om att det går att presentera exempel på rostiga bilar tex den 523i som nämndes ovan och mycket mer men det enda problemet är att det inte säger så mycket. Vilken bil är bättre, Volvo? Audi? Saab? Subaru? Lexus? Absolut inte på något plan, det finns gott om exempel på rostproblem på dessa med.
Tvärt om kan man istället nämna värre exempel än ovanstående märken, Mercedes är ett utmärkt sådant. Tror fan de bilarna skulle rosta om man stoppade dem i vakuum, och jag har sett många sådana i olika sammanhang.
Porsche är den mesta sportbilen, men är det inte lite frisörsvarning över Boxster? Annars tror jag inte det finns något ont att säga om den utan Porsche vet vad de gör, tror det är en bil du bör testa innan du bestämmer dig.
Japanskt hade jag inte valt, rätt bil må vara körglad men de faller igenom på övriga punkter är en personlig åsikt. Dålig upplevd kvalité (Plastiga), halvdan komfort, saknar finess... Nej faller inte mig i smaken helt enkelt men du gillar dem kanske bättre?
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.