2703
Sök

Önskar köpråd ang "sportbil" för åretruntbruk

13 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
Tja! Nu börjar suget för att byta bil igen.. Hur mycket jag än försöker så blir det att jag bara kollar på bilar med rätt så sportig karaktär och som oftast bara brukas på sommaren. Hade uppskattat era synpunkter ang några modeller jag suktar efter och hur dessa funkar att köras året runt samt hur totalekonomin ser ut. Jag har tyvärr inget garage att förvara bilen i så den kommer utsättas för allt det där som tex en mazda 626 från mitten av 90talet kan tänkas utsättas för och detta bör inräknas i era råd och synpunkter.
Cabbarna som nämns är bilannonser där hardtopp ingår.
Några av de modeller jag har i åtanke:
Bmw z4 roadster
Bmw 330ci
Porsche boxster
Mazda RX8
Nissan 350Z
Mercedes-Benz SLK 320
Honda s2000 (tycker den ser lite tråkig ut på bilder tagna inne i bilen)

Fyll gärna i med andra förslag.
Mvh

Rumpmas
3 860 Inlägg
29 december 2010
Audi S2/S4/S6/RS4/RS6 ?

Är väl rätt så praktiska sportigare bilar för vardagsbruk.

1 196 Inlägg
29 december 2010
Som jag ser det enligt din lista så finns det bara två stycker jag tycker du ska satsa på. z4 eller Boxter. Jag hade dock skippat caben på z4:an och skaffat en coupé istället.
Senast redigerat av master_lars (29 december 2010)

206 Inlägg
29 december 2010
Nissan 200 sx s14  Brorsan hade den bilen som vinterbil för några år sedan, jäklar va gött den gick på vägen både på sommaren o vintern, ställ i 80 knyck utan några svårigheter o finkontrolerat  en riktigt rolig vinter lek bil smile

Rub Dub a Dubstep

13 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
Andromeda skrev:
Audi S2/S4/S6/RS4/RS6 ?

Är väl rätt så praktiska sportigare bilar för vardagsbruk.

Ja S-modellerna har jag spanat på en hel del men hur ligger totalekonomin på dom? Dessutom får jag gå ner i årsm om man ska ha råd med ett bra inköp.

1 488 Inlägg
29 december 2010
Jag tycker golf r32 passar in, sportig, rolig och funkar klockrent året runt smile

13 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
master_lars skrev:
Som jag ser det enligt din lista så finns det bara två stycker jag tycker du ska satsa på. z4 eller Boxter. Jag hade dock skippat caben på z4:an och skaffat en coupé istället.

http://www.blocket.se/alvsborg/Porsche_ … 15&w=2
Kan inte skvatt ang Porshe när det kommer till rost, försäkring osv men 204hk borde kunna gå att försäkra tycker jag? Skulle allt funka rent praktiskt med just en sån så ligger denna högt upp på min lista. Har aldrig ens haft tanken på en Porshe förut men känns som Boxternm är en kompromiss??

13 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
itouch skrev:
Jag tycker golf r32 passar in, sportig, rolig och funkar klockrent året runt smile

Ja har kikat på r32:an med samt även civic type r och diverse halvkombi men fastnar ändå inte riktigt för modelltyperna.

1 488 Inlägg
29 december 2010
Canidae skrev:
itouch skrev:

Ja har kikat på r32:an med samt även civic type r och diverse halvkombi men fastnar ändå inte riktigt för modelltyperna.

Fastnar man inte för utseendet så förstår jag, annars så är det väldigt busiga bilar med grym känsla och väghållning.

13 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
itouch skrev:
Canidae skrev:
itouch skrev:

Fastnar man inte för utseendet så förstår jag, annars så är det väldigt busiga bilar med grym känsla och väghållning.

Förarmiljön är viktigt också, hade egentligen lovat mig själv att aldrig gå ifrån Bmw då jag älskar förarmiljön i dom. Tycker tex att S2000 verkar riktigt tråkig invändigt. Vet dock inte hur R32:an känns?

1 488 Inlägg
29 december 2010
Väljer du en med recaro sportstolar så är de "skålade" och riktigt goa samt att förarmiljön känns tight och modern. Jag saknar ibland dock körglädjen i min tidigare bmw, det är något speciellt med bmw.

13 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
itouch skrev:
Väljer du en med recaro sportstolar så är de "skålade" och riktigt goa samt att förarmiljön känns tight och modern. Jag saknar ibland dock körglädjen i min tidigare bmw, det är något speciellt med bmw.

Ja det har du helt rätt i.

54 Inlägg
29 december 2010
Evo eller impreza måste väll vara perfekta sport/året runt bilar

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
29 december 2010
Bmw är bra vinterbilar, stabila och lätta att ha kontroll på, dock så understyr min e39 -00 rätt mycket då det är en väldigt tung bil. Sen ska man ha i åtanke att Bmw bilar, i synnerlighet e34/36/39/46 rostar kopiöst.
Om nu "mister Bmw" ska ha svar på tar om detta så är han välkommen att syna min välskötta 523 alt kan jag lägga upp bilder på angreppen så får ni se vad jag talar om.

Tyvärr tror jag nog att samtliga bilar du lagt till på din lista är känsligare än medel.

Men ska du ha en "sportbil" som du ska ha året runt skulle jag ändå vilja slå ett slag för tex en 330i alt nån motorstarkare audi med 4wd eller nån hetsig japan, typ evo alt impreza.

Men som sagt ska den köras i detta landet är rostskyggdbehandlingar, lackkonserveringar och regelbundna tvättar på veckobasis ett krav förr att försöka hålla rosten i schak.

Lycka till

Mvh

1 738 Inlägg
29 december 2010
honda civic type-r nyare modell?

13 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
Turbomatte skrev:
Bmw är bra vinterbilar, stabila och lätta att ha kontroll på, dock så understyr min e39 -00 rätt mycket då det är en väldigt tung bil. Sen ska man ha i åtanke att Bmw bilar, i synnerlighet e34/36/39/46 rostar kopiöst.
Om nu "mister Bmw" ska ha svar på tar om detta så är han välkommen att syna min välskötta 523 alt kan jag lägga upp bilder på angreppen så får ni se vad jag talar om.

Tyvärr tror jag nog att samtliga bilar du lagt till på din lista är känsligare än medel.

Men ska du ha en "sportbil" som du ska ha året runt skulle jag ändå vilja slå ett slag för tex en 330i alt nån motorstarkare audi med 4wd eller nån hetsig japan, typ evo alt impreza.

Men som sagt ska den köras i detta landet är rostskyggdbehandlingar, lackkonserveringar och regelbundna tvättar på veckobasis ett krav förr att försöka hålla rosten i schak.

Lycka till

Mvh

Min 323:a från 98 rostar den med och det gör ont i hjärtat att upptäcka nya angrepp. Ser man till att ha riktigt bra vinterdäck med dubb så funkar den kalas på vintern men har man halvslitna MS däck som jag hade förra året så är det lätt hänt att verkstaden får låna bilen några veckor för att få den körbar igen...Det var mycket trist att ringa bärgarn efter en omöjlig sladd i 50kmh och antisladden på.. Jag förstod ingenting, helt plötsligt så satt jag med fronten i ett berg. Hade då ägt bilen i 3 dagar.  I år har jag vant mig mer med bakhjulsdriften samt hur lätt den är bak och anpassar hastighet därefter. En stor fördel med just Bmw är ju att den är ganska bränslesnål trots prestandan, något som Audi och r32:an inte direkt är.

13 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
940RDALLE skrev:

Ja, tror man får mycket bil för dom pengarna men står den sig mot tex 350z eller Boxstern i ägarglädje..? hmm
Dock är dom jävligt snygga och antagligen ett mycket bättre val som åretrunt bil så visst är den ett alternativ!

1 738 Inlägg
29 december 2010
Canidae skrev:
940RDALLE skrev:

Ja, tror man får mycket bil för dom pengarna men står den sig mot tex 350z eller Boxstern i ägarglädje..? hmm
Dock är dom jävligt snygga och antagligen ett mycket bättre val som åretrunt bil så visst är den ett alternativ!

Jo ioförsig hmm Mazda rx7 då? big_smile Inget vanligt man ser på vintern skulle vara grymt med wink

2 077 Inlägg
29 december 2010

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!

Japanese Engineering
690 Inlägg
29 december 2010

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Sök