2864
Sök

Laddtrycket ökar till det dubbla ibland! vad kan det bero på? saab 9-5 2.0t

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#1
Hej!

har ett litet bekymmer med min 9-5a, fyller i lathunden här så det blir lättare för er att svara smile

• Bilmodell
saab 9-5 2.0t
B205e

• Årsmodell
2000

• Miltal
motor: ca 1000mil
kaross: ca 21000

• Modifikationer på bilen 
insatsfilter och dieselsnorkel


• Hur yttrar sig felet? 
laddtrycket skenar till 1bar ibland. ligger stadigt på 0.5 som det ska för det mesta men ibland skjuter det i höjden och går upp till 1bar.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
uppstår som sagt bara ibland. har bara upplevt det på 1an, 2an och 3ans växel.
har även en känsla av att det bara uppstår när jag har kört lungt på låga varv en stund innan utan att belasta bilen.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
ingen felsökning har gjorts.


hade vart kanon om någon kunde ge lite tips på vad detta kan bero på, visst jag klagar inte på att bilen går bättre än vad den ska men det kanske kan vara skadligt för maskinen? ja menar original programvara är väl inte anpassad för laddtryck på 1bar? bränslemängden måste ju anpassas efter mängden luft och de kanske den inte klarar när laddet ökar såpass mycket? hmm

tackar på förhand!

MVH Fredrik


Pedantisk Perfektionist
232 Inlägg
1 januari 2011
#2
Förmodligen paj LMM. En polare hade likadant  på sin 9-3. Lämnade in den på felsökning, dom bytte LMM och sen blev det bra igen.

BMW/Alpina - Only the best is good enough

Forummoderator
17 984 Inlägg
1 januari 2011
#3
JHarnborg skrev:
Förmodligen paj LMM. En polare hade likadant  på sin 9-3. Lämnade in den på felsökning, dom bytte LMM och sen blev det bra igen.

På min BMW kunde jag dra ur kabeln till LMM för och se om bilen reagerade (= LMM fungerar) kanske går göra samma på saab? Vet ej, googla/kolla upp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#4
trasig LMM låter dyrt. iofs så kan ju felen yttra sig väldigt olika om LMM är sönder, men tycker ändå det är märkligt för det är väldigt sällan som laddtrycket flyger upp på så höga nivåer. igårkväll körde jag hela kvällen. blev kanske 30mil allt som allt inom stan och runtikring och det hände kanske max 2-3gånger att laddet var uppe så högt. vilket är väldigt sällan i mina ögon hmm

men får undersöka saken, kan väl inte kosta några jättesummor att läsa ut felkoder?

MVH

edit: det går inte att mäta motståndet i LMM med en multimeter för att konstatera om den fungerar eller inte? bara en tanke som slog mig...
Senast redigerat av FreddeLi (1 januari 2011)


Forummoderator
17 984 Inlägg
1 januari 2011
#5
FreddeLi skrev:
trasig LMM låter dyrt. iofs så kan ju felen yttra sig väldigt olika om LMM är sönder, men tycker ändå det är märkligt för det är väldigt sällan som laddtrycket flyger upp på så höga nivåer. igårkväll körde jag hela kvällen. blev kanske 30mil allt som allt inom stan och runtikring och det hände kanske max 2-3gånger att laddet var uppe så högt. vilket är väldigt sällan i mina ögon hmm

men får undersöka saken, kan väl inte kosta några jättesummor att läsa ut felkoder?

MVH

edit: det går inte att mäta motståndet i LMM med en multimeter för att konstatera om den fungerar eller inte? bara en tanke som slog mig...

Börjar bekymra mig lite över att jag blir Saab-ägare på måndag! rapportera progress!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#6
Dieselsmurfen skrev:
FreddeLi skrev:
trasig LMM låter dyrt. iofs så kan ju felen yttra sig väldigt olika om LMM är sönder, men tycker ändå det är märkligt för det är väldigt sällan som laddtrycket flyger upp på så höga nivåer. igårkväll körde jag hela kvällen. blev kanske 30mil allt som allt inom stan och runtikring och det hände kanske max 2-3gånger att laddet var uppe så högt. vilket är väldigt sällan i mina ögon hmm

men får undersöka saken, kan väl inte kosta några jättesummor att läsa ut felkoder?

MVH

edit: det går inte att mäta motståndet i LMM med en multimeter för att konstatera om den fungerar eller inte? bara en tanke som slog mig...

Börjar bekymra mig lite över att jag blir Saab-ägare på måndag! rapportera progress!

det tycker jag inte du ska bekymra dig över! smile det är goa bilar att köra. vad för någon saab ska du skaffa?

javisst de ska ja göra smile

MVH


Forummoderator
17 984 Inlägg
1 januari 2011
#7
FreddeLi skrev:
Dieselsmurfen skrev:
FreddeLi skrev:
trasig LMM låter dyrt. iofs så kan ju felen yttra sig väldigt olika om LMM är sönder, men tycker ändå det är märkligt för det är väldigt sällan som laddtrycket flyger upp på så höga nivåer. igårkväll körde jag hela kvällen. blev kanske 30mil allt som allt inom stan och runtikring och det hände kanske max 2-3gånger att laddet var uppe så högt. vilket är väldigt sällan i mina ögon hmm

men får undersöka saken, kan väl inte kosta några jättesummor att läsa ut felkoder?

MVH

edit: det går inte att mäta motståndet i LMM med en multimeter för att konstatera om den fungerar eller inte? bara en tanke som slog mig...

Börjar bekymra mig lite över att jag blir Saab-ägare på måndag! rapportera progress!

det tycker jag inte du ska bekymra dig över! smile det är goa bilar att köra. vad för någon saab ska du skaffa?

javisst de ska ja göra smile

MVH

tack för svar! En Saab 900 2.3i -97:a. Ej turbo. 150 Hk. Pedantskött enligt bok och ingen rost. 22000 mil. Nybes. Min bakhjulsdrivna MB w124 fastnar hela tiden på mina dåligt underhållna väger så därför Saab enligt farsans rek! Visst är de goa att köra! Kommer på måndag! Köpt "ej fungerande" då den inte sartade efter ett stopp på 40 minuter efter 40 mils färd. Misstänker bränslepump och det har jag en "ny" vi får se!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#8
Dieselsmurfen skrev:
FreddeLi skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Börjar bekymra mig lite över att jag blir Saab-ägare på måndag! rapportera progress!

det tycker jag inte du ska bekymra dig över! smile det är goa bilar att köra. vad för någon saab ska du skaffa?

javisst de ska ja göra smile

MVH

tack för svar! En Saab 900 2.3i -97:a. Ej turbo. 150 Hk. Pedantskött enligt bok och ingen rost. 22000 mil. Nybes. Min bakhjulsdrivna MB w124 fastnar hela tiden på mina dåligt underhållna väger så därför Saab enligt farsans rek! Visst är de goa att köra! Kommer på måndag! Köpt "ej fungerande" då den inte sartade efter ett stopp på 40 minuter efter 40 mils färd. Misstänker bränslepump och det har jag en "ny" vi får se!

okej! låter ju fint iaf. rostfria 900 hör ju inte till vanligheten direkt vad jag vet tongue kan inte ge några direkta tips för har ingen erfarenhet av dem äldre saabmodellerna, men är den lika go att köra som 9-5an så kommer du inte bli missnöjd smile
jasså du tror saaben har lättare att ta sig fram i snön än en MB? jag har liten erfarenhet av bakhjulsdrivet men däremot så vill jag ju inte påstå att min saab är någon höjdare i snön, understyr ibland och skickar ut bakänden ibland, man kan aldrig förutse vilket det blir och de tycker iaf jag är lite obehagligt. men lycka till iaf! får hoppas det är bränslepumpen då så du får igång den smile

MVH


35 Inlägg
2 januari 2011
#9
jo man kan mäta en Lmm med multimeter om du vilka  värden du ska ha mellan de olika stiften samt mellan jord och plus matningar. men jag har lite svårt att se att Lmm ska göra så du får högre laddtryck. Lmm ska ju bara mäta mängden luft motorn förbrukar. och din wastegate borde ju öppnas när trycket blir högre. så jag skulle ju tippa på kärvande wastegate ventil. men men va vet jag.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#10
yntma skrev:
jo man kan mäta en Lmm med multimeter om du vilka  värden du ska ha mellan de olika stiften samt mellan jord och plus matningar. men jag har lite svårt att se att Lmm ska göra så du får högre laddtryck. Lmm ska ju bara mäta mängden luft motorn förbrukar. och din wastegate borde ju öppnas när trycket blir högre. så jag skulle ju tippa på kärvande wastegate ventil. men men va vet jag.

tack för svar!
Jag har misstänkt wg också men den är bytt ganska nyligen så de är lite osannolikt, men Jag ska undersöka det smile

Mvh


7 274 Inlägg
2 januari 2011
#11
Det kan även vara att magnetventilen är dålig.


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#12
Brains skrev:
Det kan även vara att magnetventilen är dålig.

okej, det är ju också ett allternativ, men om det är knas mellan magnetventil och WG så borde väl laddet skena hejvillt? nu går det ju bara upp till 1bar och sen stannar det där? har ju hört om dom som ryckt slangen mellan MV och WG och då flyger laddet upp ännu högre och helt okontrollerat?

och borde jag inte få CE-lampan att lysa om MV skulle vara sönder?

MVH


Forummoderator
17 984 Inlägg
2 januari 2011
#13
FreddeLi skrev:
Brains skrev:
Det kan även vara att magnetventilen är dålig.

okej, det är ju också ett allternativ, men om det är knas mellan magnetventil och WG så borde väl laddet skena hejvillt? nu går det ju bara upp till 1bar och sen stannar det där? har ju hört om dom som ryckt slangen mellan MV och WG och då flyger laddet upp ännu högre och helt okontrollerat?

och borde jag inte få CE-lampan att lysa om MV skulle vara sönder?

MVH

Kan ju vara slangen som är sprucken också? Symptomen borde ju bli som du säger!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#14
Dieselsmurfen skrev:
FreddeLi skrev:
Brains skrev:
Det kan även vara att magnetventilen är dålig.

okej, det är ju också ett allternativ, men om det är knas mellan magnetventil och WG så borde väl laddet skena hejvillt? nu går det ju bara upp till 1bar och sen stannar det där? har ju hört om dom som ryckt slangen mellan MV och WG och då flyger laddet upp ännu högre och helt okontrollerat?

och borde jag inte få CE-lampan att lysa om MV skulle vara sönder?

MVH

Kan ju vara slangen som är sprucken också? Symptomen borde ju bli som du säger!

det är möjligt, men har för mig alla slangarna på MV var fräscha, men ska ta och byta den för säkerthets skull så fort jag kan få tag i en ny slang smile

MVH


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#15
Hej igen!

har varit i kontakt med en saabmekaniker och hört lite vad han tror om mitt "problem". han var ganska säker på att jag inte behövde oroa mig. det är tydligen inte ovanligt att T7 ibland kräver så pass höga laddtryck stundtals för att få rätt mängd luft till motorn. så med andra ord är det normalt att laddtrycket varierar så mycket på dessa motorer smile

så all creds till Gazer här på forumet som tog sig tid att svara på mina frågor! uppskattar det verkligen smile

MVH Fredrik


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
4 januari 2011
#16
FreddeLi skrev:
Hej igen!

har varit i kontakt med en saabmekaniker och hört lite vad han tror om mitt "problem". han var ganska säker på att jag inte behövde oroa mig. det är tydligen inte ovanligt att T7 ibland kräver så pass höga laddtryck stundtals för att få rätt mängd luft till motorn. så med andra ord är det normalt att laddtrycket varierar så mycket på dessa motorer smile

så all creds till Gazer här på forumet som tog sig tid att svara på mina frågor! uppskattar det verkligen smile

MVH Fredrik

låter väldigt underligt att den ska begära 1 bars ladd på 1an&2an hmm

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#17
kwansa skrev:
FreddeLi skrev:
Hej igen!

har varit i kontakt med en saabmekaniker och hört lite vad han tror om mitt "problem". han var ganska säker på att jag inte behövde oroa mig. det är tydligen inte ovanligt att T7 ibland kräver så pass höga laddtryck stundtals för att få rätt mängd luft till motorn. så med andra ord är det normalt att laddtrycket varierar så mycket på dessa motorer smile

så all creds till Gazer här på forumet som tog sig tid att svara på mina frågor! uppskattar det verkligen smile

MVH Fredrik

låter väldigt underligt att den ska begära 1 bars ladd på 1an&2an hmm

nja, så visst jag förstår det så jobbar t7 med luftmängd och inte laddtryck. alltså om den behöver mer luft så ökar den laddet tills den uppnår rätt mängd. detta för att kunna kompensera vid olika lufttryck och och väderlekar typ tongue men svaret kanske finns i att det bara uppstår då man kört riktigt lungt på låga varv under en längre tid? tänk dig typ 40-50km/h på 5ans växel under en 5-10minuters period.
då när man helt plötsligt ger fullt ös på 2an så kanske den behöver det höga trycket för att få rätt luftmängd igen? men men, ja vetefan hur dedär fungerar tongue hur som helst så litar jag på expertråd, så ja bekymrar mig inte mer om det smile

MVH


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
#18
Nu är jag här igen! det så kallade problemet med laddtrycket har blivit värre på sista tiden. fenomenet kan numera dyka upp på alla växlarna och dessutom så svajjar laddet något otroligt när man får upp varvet på motorn. normalt sett så ligger det fortfarande på 0.5 bar. men då och då så återkommer det underliga fenomenet och det skjuter upp till 1.0bar för att efter en kort sekund börja svajja mellan 0.8 - 1.2bar.
bifogar en film så att ni själva kan se vad som händer. alla tips är hjärtligt välkomna.
kan tillägga att problemet kvarstår även om jag omedelbart stannar vid vägkanten och stänger av maskinen ett ögonblick.



första repan är på 2ans växel och andra repan är på 3an. som ni kanske hör så uppkommer även ett lite vinande ljud just i det ögonblick den når ca 1bar.

är jätte tacksam för tips och råd.

MVH Fredrik


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
9 mars 2011
#19
Det går inte att säga vad det är som är trasigt, då det kan vara flera olika faktorer som gör detta.
Men som tidigare nämt, luftmassemätare. Jätte enkelt att testa den, koppla bara loss kontakten till den. Den sitter bakom höger framlykta.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
#20
UhrJr skrev:
Det går inte att säga vad det är som är trasigt, då det kan vara flera olika faktorer som gör detta.
Men som tidigare nämt, luftmassemätare. Jätte enkelt att testa den, koppla bara loss kontakten till den. Den sitter bakom höger framlykta.

okejokej! så du menar att om jag kopplar ur den så ska bilen gå ordentligt? tongue ifall den nu är trasig villsäga tongue kommer inte styrsystemet få spel om man kör utan lmm? tongue

MVH



Sök