3663
Sök

Stämning av baslåda

15 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
hejsan jag har en kicker solo x 12a med lådmått på 70 lång 40 bred och 60 hög .. och jag har 3 stycken 4 tums basrör och dom är i nu 10 cm in i lådan och jag vill att även den djupare basen ska bli kraftigare ,har någon tips om hur långt jag ska förlänga rören?  tack på förhand

21 761 Inlägg
7 januari 2011
Är det yttermått?
Vilken materialtjocklek har lådan?
Hur långa är själva rören till portarna?

15 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
ja det är yttermått i 21 mm mdfskiva och rören är totalt 10 cm nu

21 761 Inlägg
7 januari 2011
Gör själva rören 22 cm långa, då bör avstämningen hamna omkring 40 Hz. Teoretiskt sett verkar det som att lådan spelar mycket peakat, då tror jag det blir lite svårt att få både djupbas och "dunk" samtidigt. smile

2 656 Inlägg
7 januari 2011
kevin300 skrev:
hejsan jag har en kicker solo x 12a med lådmått på 70 lång 40 bred och 60 hög .. och jag har 3 stycken 4 tums basrör och dom är i nu 10 cm in i lådan och jag vill att även den djupare basen ska bli kraftigare ,har någon tips om hur långt jag ska förlänga rören?  tack på förhand

vad har lådan gjort för att du ska stämma den ? eller menar du avstämning?

15 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
okey så 22 cm blir det lite av varje?    men ändå djupare än vad de är nu?     ja precis

21 761 Inlägg
7 januari 2011
Avstämningen kommer att hamna ca 5-6 Hz lägre än nuvarande avstämning och då bör den spela lite djupare, men om den spelar "lite av varje" törs jag inte svara på eftersom beräkningsprogrammet visar att den verkar spela ordentligt peakat. smile

15 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
tackar så mkt smile

32 Inlägg
8 januari 2011
lånar tråden lite smile

ungefär vad får jag för avstämning på min låda till min orion hcca 12a, den har måtten 32x40x75 innermått och en 6" port som sticker in 18cm i lådan.

I love 20Hz !
1 327 Inlägg
8 januari 2011
Malmberg skrev:
lånar tråden lite smile

ungefär vad får jag för avstämning på min låda till min orion hcca 12a, den har måtten 32x40x75 innermått och en 6" port som sticker in 18cm i lådan.

Om jag har räknat rätt så ska avstämningen bli 44Hz. smile

Kolla in Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=212774/
#hemåsänk
Team VA!?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
8 januari 2011
Malmberg skrev:
lånar tråden lite smile

96L bruttovolym
basen tar upp ca 8L enligt Orion
porten tar upp ca 3L
84-85L nettovolym

Jag får det till runt 47,5hz avstämning, vilket jag tycker är helt fel till den basen om den ska prestera bra på det den ska göra, djupbas.... smile

runt 50cm lång port i samma volym på lådan borde spela mkt trevligare men det är ett h-e o få plats med bra.
En 50cm lång 200cm2 slotport vinklad som ett L hade vatt vettigare.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

32 Inlägg
8 januari 2011
Frippe_L skrev:
Malmberg skrev:
lånar tråden lite smile

96L bruttovolym
porten tar upp ca 3L
84-85L nettovolym

Jag får det till runt 47,5hz avstämning, vilket jag tycker är helt fel till den basen om den ska prestera bra på det den ska göra, djupbas.... smile

runt 50cm lång port i samma volym på lådan borde spela mkt trevligare men det är ett h-e o få plats med bra.

ajdå.. får ta å bygga om lådan när ja har tid nån gång då smile eller hur blir de med avstämmningen om jag krymper lådan typ 15 liter?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
8 januari 2011
Malmberg skrev:
Frippe_L skrev:
Malmberg skrev:
lånar tråden lite smile

96L bruttovolym
porten tar upp ca 3L
84-85L nettovolym

ajdå.. får ta å bygga om lådan när ja har tid nån gång då smile eller hur blir de med avstämmningen om jag krymper lådan typ 15 liter?

Mindre låda med samma portlängd och portstorlek ger ännu högre avstämning i ditt fall runt 52-53hz.
räknat med 70L netto och 6" port 18cm lång

Team-leader för Team1

32 Inlägg
8 januari 2011
Frippe_L skrev:
Malmberg skrev:
Frippe_L skrev:

96L bruttovolym
porten tar upp ca 3L
84-85L nettovolym

Mindre låda med samma portlängd och portstorlek ger ännu högre avstämning i ditt fall runt 52-53hz.

totallängden på porten är 25cm men den sticker in ungefär 18 i lådan.. gör de nån större skillnad?

Jägermeister
910 Inlägg
8 januari 2011
Tänkte oxå passa på och låna tråden lite för tror att avstämningen på min låda är helt åt skogen trotts att den är byggd enligt en ritning som ska vara till dessa basar, hittade ritningen på nätet.

Lådan är BxHxD i mm , 860x395x405 i 22mm spånskiva och ska vara på ca 106 liter om jag inte räknat fel, den är för 2st gamla Pioneer IMP 12" basar.

Dom 2st rören i lådan har innermått på ca 100mm, orangea avloppsrör och är 340mm långa och sticker ut ca 10mm utanför lådan.

Lådan spelar helt ok och väldigt högt, saknar dock dom låga bastonerna.

Vad är den avstämd till just nu och skriv gärna vilka mått rören ska ha för att låta "bäst"?
Har ingen speciell musiksmak, är allätare så lyssnar på allt från Raubtier till pop, trance/dance, radio kanalen P3 osv...
Senast redigerat av gemini78 (8 januari 2011)

En gång är ingen gång...

Gladen Audio
2 388 Inlägg
8 januari 2011
Malmberg skrev:
Frippe_L skrev:
Malmberg skrev:

totallängden på porten är 25cm men den sticker in ungefär 18 i lådan.. gör de nån större skillnad?

ja eftersom du inte skrev nåt annat trodde ja den var 18cm totalt. du har ca 42hz avstämning på lådan då, det är lite bättre men dem basarna fläskar som mest upp till 40hz tycker ja så man brukar ha låg avstämning till dem för att de ska prestera där dem kan det bäst.

Team-leader för Team1

32 Inlägg
8 januari 2011
Frippe_L skrev:
Malmberg skrev:
Frippe_L skrev:

ja eftersom du inte skrev nåt annat trodde ja den var 18cm totalt. du har ca 42hz avstämning på lådan då, det är lite bättre men dem basarna fläskar som mest upp till 40hz tycker ja så man brukar ha låg avstämning till dem för att de ska prestera där dem kan det bäst.

jag får se hur de låter i bilen, ja byggde den inte efter några speciella mått, bara så den skulle rymmas i bilen utan att ta upp för mycket plats smile går ju alltid att bygga nytt om de låter skit.. men tack för hjälpen smile

Gladen Audio
2 388 Inlägg
8 januari 2011
Malmberg skrev:
Frippe_L skrev:
Malmberg skrev:

jag får se hur de låter i bilen, ja byggde den inte efter några speciella mått, bara så den skulle rymmas i bilen utan att ta upp för mycket plats smile går ju alltid att bygga nytt om de låter skit.. men tack för hjälpen smile

Lite ovanlig metod med en såpass dyr bas men funkar den så. va driver du den med dem kräver ganska mkt effekt för o spela bra o i vad för bil sitter den?

Team-leader för Team1

32 Inlägg
8 januari 2011
Frippe_L skrev:
Malmberg skrev:
Frippe_L skrev:

Lite ovanlig metod med en såpass dyr bas men funkar den så. va driver du den med dem kräver ganska mkt effekt för o spela bra o i vad för bil sitter den?

Har inte spelat den ännu men den ska i en volvo 850 å den ska drivas med ett dd m3 steg smile

Superhedde
255 Inlägg
8 januari 2011
Här har ni fina länkar. Spara dem under era favoriter så kan ni själva räkna på eran avstämning samt få bra förklaringar till det mesta.

DOCK så bör man ha vissa grundläggande kunskaper. Känner ni att en miniräknare är ett främmande verktyg samt tyckte att matematik och engelskalektionerna inte var intressanta nog till er fördel så har ni dessvärre ingen hjälp av detta. wink

Lite hjälp: 1 CuFt (Cubic Foot) = 28.3 liter     
               1 inch (tum) = 2.54cm.

http://www.mobileinformationlabs.com/Ho … TRO%20.htm

http://www.mobileinformationlabs.com/Ho … th%201.htm

Mvh Mattias Hedin

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

Sök