3321
Sök

Funkar det att bygga en låda istället för att plast på framdörrarna?

496 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
Vet inte om det är en dum fråga eller ej. Men i alla fall så tänkte jag fråga om det funkar att bygga en lös låda och sedan skruva fast den i framdörrarna istället för att hålla på att plasta. Självklart så får man kanske inte lika fina former, men kanske går att såga lite ovala eller något och sedan klä dem.

Hoppas att ni förstår vad jag menar och att ni har svar på det. gärna om ni sjävla provat på att göra så:)

Mvh Billy

496 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
18 stycken har varit inne än så länge och ingen vet?

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
12 januari 2011
har inte provat själv! men klart det skulle gå! bara man anpassar för rutan med mera i dörren!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
12 januari 2011
klart att de går ! vill oxå gøra de ... men vet inte hur jag ska rækna ut volymen på lådorna bara

187 Inlägg
12 januari 2011
CHEEVA skrev:
klart att de går ! vill oxå gøra de ... men vet inte hur jag ska rækna ut volymen på lådorna bara

Jag  hade tänkt att bygga om dörrarna fram, skapa små lådor åt tex 6,5" bas/mellan! Men då fick jag svar att man bör utnyttja hela dörren för att de små rackarna behöver relativt mycket volym för att trivas! Så jag ska bara bygga en ordentlig baffel och dämpa hela dörren rejält och se till att den blir tät. smile

Nya planer..

161 Inlägg
12 januari 2011
snirrealm skrev:
CHEEVA skrev:

Jag  hade tänkt att bygga om dörrarna fram, skapa små lådor åt tex 6,5" bas/mellan! Men då fick jag svar att man bör utnyttja hela dörren för att de små rackarna behöver relativt mycket volym för att trivas! Så jag ska bara bygga en ordentlig baffel och dämpa hela dörren rejält och se till att den blir tät. smile

Ta en titt på min tråd. Har också en s40, är precis klar med dämpningen av dörrarna. smile
Glöm inte att kommentera ! wink

Tyvärr så hade jag inte tänkt att bygga låda för högtalare /:

/stagesix

496 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
Okey. Själv så är det 6,5" jag ska bygga in också men känns som ett jävla jobb att plasta. Som någon nu skrev så ska de behöva massa luft för att spela bra. Men om man nu skulle satt lådan över det ursprungliga inbygga gallret som jag nu då har så bör det ju ändå andas in i dörren så att det får tillräckligt med luft. sedan så kan man ju alltid dämpa dörrens insida för att optimera det. Eller vad tror ni om det?

Tanken min var j at skruva fast lådan från insidanav dörr panelen. Tänkte på det att någon nu skrev att kolla så att rutan går fritt. Men det gör den ju då lådan kommer utanpå dörren om ni nu förstår smile

Mvh Billy
Senast redigerat av Billy__bob (12 januari 2011)

3 466 Inlägg
12 januari 2011
Billy__bob skrev:
Okey. Själv så är det 6,5" jag ska bygga in också men känns som ett jävla jobb att plasta. Som någon nu skrev så ska de behöva massa luft för att spela bra. Men om man nu skulle satt lådan över det ursprungliga inbygga gallret som jag nu då har så bör det ju ändå andas in i dörren så att det får tillräckligt med luft. sedan så kan man ju alltid dämpa dörrens insida för att optimera det. Eller vad tror ni om det?

Tanken min var j at skruva fast lådan från insidanav dörr panelen. Tänkte på det att någon nu skrev att kolla så att rutan går fritt. Men det gör den ju då lådan kommer utanpå dörren om ni nu förstår smile

Mvh Billy

Att plasta är inte särskillt svårt faktiskt, är nog tillomed lättare än att försöka få till en låda, sen får man samtidigt snyggare utseende..
Senast redigerat av M_icke_ (12 januari 2011)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

496 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Billy__bob skrev:

Mvh Billy

Att plasta är inte särskillt svårt faktiskt, är nog tillomed lättare än att försöka få till en låda, sen får man samtidigt snyggare utseende..

Mycket möjligt att det inte är så svårt men det blir en hel del pengar för att löpa alla sakerna. Men mne får se vad som händer.

Men hade gärna velat se bilder om någon byggt en låda, bara för attse hur det ser ut smile

Mvh Billy

Gladen Audio
2 388 Inlägg
12 januari 2011
Vad för bil gäller det? i tex  Golf 1 eller 2 funkar det utmärkt att bygga en avlång låda och sedan kapa upp dörrsidan och fästa den ihop med dörrsidan på lämpligt vis tex med glasfiber o plast.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

496 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
Frippe_L skrev:
Vad för bil gäller det? i tex  Golf 1 eller 2 funkar det utmärkt att bygga en avlång låda och sedan kapa upp dörrsidan och fästa den ihop med dörrsidan på lämpligt vis tex med glasfiber o plast.

Det är en ford fiesta mk2 86. Men tycker att det borde gå bra på även denna.

Mvh Billy

Sök