3477
Sök

Hur funkar värdering av försäkringsbolag pga krockade med bilen

62 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
Hejsan , skulle köra hem en dag på kvällen och det var jätte mycket snö. Tyvär så hade ja oturen och flög in i räcket med min Mercedes 230 CE . Nu säger försäkrings bolaget att de ska betala istället för att laga den. Jag fick en sjukt lågt värdering, och bilen är värd mer. Vad ska ja göra hur ska ja gå till väga vad har ja rätt och göra.

Bilen var en MB 230 CE , 1990 , 17000mil ! , Nylackerad för 12000kr, Total NY servad samt full dokumentation, Facelift huv, AC

Hjälp mig vad ska ja göra

MVH MrJR

191 Inlägg
12 januari 2011
vad fick du då??

62 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
20 tusen de säger att bilen inte var o så bra skick, bilen är TOTAL ROST FRI det var den innan lackering oxo

62 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
me tanke på vad de ligger på blocket så som min var är de minst 30-35

404 Inlägg
12 januari 2011
De har en tendens att alltid lägga ett lågt bud i början. Skriv ett brev/mail till handläggaren och berätta hur mycket tid du lagt ner på bilen, bifoga gärna kopia på kvittot för lackering och annat du spenderat på bilen. Kolla om det finns någon likvärdig bil på blocket, bifoga länk till den och sen ber du helt enkelt dem att göra en ny värdering
Senast redigerat av Attenator (12 januari 2011)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 januari 2011
Man kan inte gå efter blockets priser. Det kan vara satt ett pris på 30.000 men försäljningspriset kanske bara blev 25.000....

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

629 Inlägg
12 januari 2011
Så är det alltid! Först lägger de ett skambud och hoppas att man ska gå med på det! Tacka nej och hänvisa till blocket-annonser på liknande bilar...

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
12 januari 2011
Tyvärr så skiter man oftast i om bilen är nylackad för 100 000 eller har en gammal lack. Bilen är försäkrad och du får betalning efter marknadsvärde och skick. Att du har lagt ner massvis med pengar höjer tyvärr inte värdet med samma summa. Varken vid försäljning eller försäkringar. Byter jag alla bromsar på min bil för 10 000 så höjs inte värdet med 10 000 eftersom man förväntas ha bromsar på en bil. Visst att nya bromsar höjer skicket lite, men man får aldrig ut dom pengarna man har lagt ner på en bil.

Du vet väl att bilar är bland dom sämsta affärern man någonsin kan göra smile
Senast redigerat av rickylicious (12 januari 2011)

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

62 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
vad menar du att ja kan få betalt för lackeringen oxo, problemt är dock att ja redan har köpt en ny bil

jo absolut själv klart ja vet att vissa ligger överdrivna priser, men tro mig ni anar inte hur bilen var den var total fel fri ! tycker det är ett skit pris de har gett mig

404 Inlägg
12 januari 2011
rickylicious skrev:
Tyvärr så skiter man i om bilen är nylackad för 100 000 eller har en gammal lack. Bilen är försäkrad och du får betalning efter marknadsvärde och skick. Att du har lagt ner massvis med pengar höjer tyvärr inte värdet med samma summa. Varken vid försäljning eller försäkringar. Byter jag alla bromsar på min bil för 10 000 så höjs inte värdet med 10 000 eftersom man förväntas ha bromsar på en bil. Visst att nya bromsar höjer skicket lite, men man får aldrig ut dom pengarna man har lagt ner på en bil.

Självklart får du inte ut exakt vad du lagt ner på bilen men visar man försäkringsbolaget att det inte var vilken bil som helst utan en man spenderat tid på är det större chans att man får en rättvis värdering.

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
12 januari 2011
Attenator skrev:
rickylicious skrev:
Tyvärr så skiter man i om bilen är nylackad för 100 000 eller har en gammal lack. Bilen är försäkrad och du får betalning efter marknadsvärde och skick. Att du har lagt ner massvis med pengar höjer tyvärr inte värdet med samma summa. Varken vid försäljning eller försäkringar. Byter jag alla bromsar på min bil för 10 000 så höjs inte värdet med 10 000 eftersom man förväntas ha bromsar på en bil. Visst att nya bromsar höjer skicket lite, men man får aldrig ut dom pengarna man har lagt ner på en bil.

Självklart får du inte ut exakt vad du lagt ner på bilen men visar man försäkringsbolaget att det inte var vilken bil som helst utan en man spenderat tid på är det större chans att man får en rättvis värdering.

Och självklart kan man få ut lite mer om man påpekar vad man har gjort, på samma sätt som en bil på blocket är lite mer värd än dom andra om den är nylackerad. smile Men det är ju oftast en bråkdel av vad man har lagt ut.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

62 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
men vad händer om ja vill att en annan värderare ska ta en titt på bilen.

de som kostar runt 20 är rosthögar , där man också måste återgärda mycket fel, ja lovar er ni anar ej hur fint skick den var det var bara att tuta o köra och dra åt blickarna

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 januari 2011
Lägg upp en bild då?

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

62 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
såå hade tyvär bara en bild på den

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 januari 2011
Utvändigt såg den inte alls tokig ut.

https://www1.garaget.org/archive/144/143350/204841/204841-2176703.jpg

Mvh Tommy

407 Inlägg
12 januari 2011
När dom värderade passaten så gick dom efter blockets priser, fick ett ganska bra bud från början och när vi försökte förhandla så var det tvärnej, antingen accepterade vi eller så fick vi kontakta en oberoende värderingsman som skulle värdera den. Och då skulle vi få det han värderade den till oavsett om det var högre eller lägre samtidigt som vi skulle få betala värderingsmannen ur egen ficka. Detta gällde trygg-hansa.

62 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
jaa bilen är i extremt fint skick, förstår ej hur de kan skoja med mig på det viset men nu vet ni hur det ligger till vad tycker ni att jag ska göra vilka steg ska ja ta

223 Inlägg
12 januari 2011
Fick en bil stulen och ganska söndertrasad för ca 10 år sedan.

De började med ett väldigt lågt bud, då jag ringde handläggaren och pratade med honom, då fick jag ett nytt bud.
Inte heller det gick jag med på, utan bilen lagades på verkstad.
Såhär i efterhand skulle jag nog tagit deras sista bud i alla fall. Hade bilkross i bilen tills jag sålde den, det ramlade alltid fram nya bitar.

Du vet ju vad som hänt med din bil, men att acceptera deras första bud är kanske inte världens bästa idé.
Trygg & Hansa verkar ju vara riktiga busar, komma med sådana påståenden om besiktningsman osv.

Toppen gick på en bil också, då försökte de slingra sig i början och påstod att jag inte hade servat bilen ordentligt......hade köpt den helt ny och hade den på superservice var 500:e mil fram till 6000 mil.
Därefter gjorde jag en long life som inte hade gått ut. Det slutade med att toppen skickades till något Mitsubishiställe som röntgade toppen och hittade mikrosprickor som hade funnits med sedan tillverkningen av bilen. Nä usch för försäkringsbolag som försöker slingra sig, för inbetalningarna klagar de aldrig på...tom killarna på Mitsubishi sade till mig "nä fy fan för försäkringsbolag, stå på dig för sjutton".

Men men, de skall ju också tjäna pengar så de försöker med fulknep ibland.

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
12 januari 2011
Min Audi blev inlöst i höstas och den värderade dom efter KVDs värdering (kvd.se) som är ganska låg, sen fick jag lite mer för min hade gått lite mil, hade massor av utrustning och ovanlig motor och lite sånt. Jag fick helt klart skäligt redan i försäkringsbolagets första bud och slapp klödda.
Men, är man inte nöjd eller tycker att det är helt orimligt kan man skaffa en för båda parter (du och bolaget) oberoende värderingsman. Om denna värderar bilen mycket högre blir bolaget skyldiga att följa detta och betala kostnaden för värderingen. Om han bedömer det som bolaget gjort får du betala värderingen och nöja dig.

Läs i dina försäkringspapper som du fått när du tecknade försäkringen, allt står där... Sen underlättar en dialog med bolaget istället för med 100 forumanvändare här... wink

/Mattias

BE*CE
419 Inlägg
12 januari 2011
krockde min då 2dagar gammla audi a4 tdi -97a med en dovhjort i höstas, dom på bilskadecetret värderade skador för 38tusen o då skulle dom laga det  men bad skadecetret att göra en nogrannare koll då hamnade det på 43tusen o jag skulle få pengar ist
fick 38tusen för den pga att den bara gått 22tusen mil gav 25tusen för den några dagar senare
så jag va nöjd iaf

(gäller Dina försäkringar)

men hoppas du lyckas att få en lite högre slant

MVH Tysken

Volvo R racing

Sök