Hej igen,
Verkar som att jag varit fel ute hela tiden, allt är en hel enhet för varje sida. Från hjulbultar på yttersidan till kransen till ABS:en på baksidan. Det där med loctite blev lite missledande från min sida för det handlar nog om en drivaxel med splines.
Kort och gott, nav/lagerbyte bak på en Voyager (ej AWD) med 15" hjul.
- Man byter hela navet som en enhet
- Sitter med 4 bultar från baksidan
- ABS-sensorn måste lossas eftersom gängorna sitter i navet
- Där navet går igenom godset finns en fals c:a 15mm, det är den som behöver knackas loss. Eftersom allt byts som en enhet och det gamla kastas bort så rekomenderar jag helt enkelt en tung hammare, sätt en grov drivdorn i centrum av axeln på baksidan och dräm till. Hellre ett bestämt slag med en tung hammare än att ta i allt man orkar med en vanlig snickarhammare, tycker jag. Avdragare kanske går men vilken modell som passar överstiger min förmåga att lista ut.
Verktyg:
18mm lednyckel. Till dom övre bultarna går det bra med hylsnyckelsatsen men till dom nedre är det ont om plats och det enda som funkar riktigt bra är en ledhylsa.
10mm hylsa elelr ringnyckel att lossa ABS-sensorn (var rädd om den).
Tung hammare och en kraftig drivdorn
+ det du vanligtvis behöver för att dra av bromstrumman. (det jobbet kan variera i svårighetsgrad i det oändliga beroende på bromstrummans skick...)
Det kan tänkas att det i vissa fall behövs delar av monteringssatsen för belägg. Jag har tidigare råkat ut för att pinnen som håller beläggen på plats drar igenom brickan om beläggen fastnar i slitna trummor.
Tips: passa på att kolla över bromsar och trumma när du ändå gör jobbet.
Kopparpasta brukar uppskattas av näste man...
Bultarna som håller fast navet sticker ut 1,5cm i bromstrumman vilket medför en massa skti i gängorna, jag sprutade på lite 5.56 dagen innan, på några bultar kom jag åt med en liten stålborste för borrmaskin, det sparade en hel del armkraft att borsta lite på den del som sticker ut i bromstrumman.
Bortsett från att det tar emot att riva bromstrumman för ett lager så är det ett lätt jobb och eftersom att alla lager är fabriksmonterade/täta så finns inte samma risk för smuts och att man monterar lagren fel.
Se kritiskt på mina råd för det är inte givet att jag vet hur man gör bara för att jag fick till det denna gång
/H