3332
Sök

Volvo 740, batteri stendött

29 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#1
Igår startade bilen efter att ha stått en vecka. Jag parkera och någon timme senare när jag skulle starta var batteriet sten dött, fick rulla igång den. kom hem och parkera i garaget och försökte starta direkt igen men batteriet var hel slut.

Kan det vara Laddningsregulator som behöver bytas?

tack i förväg!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
17 januari 2011
#2
Har du mätt på batterpolerna om det finns nån ström i batteriet? Lyser laddningslampan? Funkar nåt elektriskt alls i bilen med motorn avstängd? Testat med startkablar från en annan bil?

Jag tycker mer det låter som att du har fått kontaktproblem när det kommer så plötsligt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

29 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#3
när motorn är avstängd fungera allt men man märker att det inte får tillräckligt med ström. Med startkablar startar den direkt.
henke_99 skrev:
Har du mätt på batterpolerna om det finns nån ström i batteriet? Lyser laddningslampan? Funkar nåt elektriskt alls i bilen med motorn avstängd? Testat med startkablar från en annan bil?

Jag tycker mer det låter som att du har fått kontaktproblem när det kommer så plötsligt.

474 Inlägg
17 januari 2011
#4
Kollat så att inte generator remmen är slapp? Sen kan du ju starta upp bilen och mäta på batteripolerna med micrometer om den laddar riktigt när du har fullt ös på fläkt, torkare, blinkers på osv.. Och om den inte laddar riktigt då kan du ju kolla kolet i generatorn smile

MVH


1 327 Inlägg
17 januari 2011
#5
Börja med att ladda batteriet. Ska vara ca 12.8 volt om det är fulladdat.

Ett batteri som laddats ut så inte bilen startar har förmoligen tagit skada och får aldrig tillbaka sin fulla kapacitet.

Finns på tex bensinstationer, batteritestare som man kan låna för att se om batteriet är dåligt. Detta förutsatt att batteriet är fulladdat.


5 Inlägg
17 januari 2011
#6
Bojjann skrev:
Kollat så att inte generator remmen är slapp? Sen kan du ju starta upp bilen och mäta på batteripolerna med micrometer om den laddar riktigt när du har fullt ös på fläkt, torkare, blinkers på osv.. Och om den inte laddar riktigt då kan du ju kolla kolet i generatorn smile

MVH

haha är ingen idè du mäter med micrometer kan få lite dåligt resultat, ta multimetern istället och mät på polerna när bilen är igång, den ska då visa runt 13-14 volt om generatorn laddar!  smile

ejn tvärg set på ej keckla a jät på ejn fevall

474 Inlägg
17 januari 2011
#7
bri_de skrev:
Bojjann skrev:
Kollat så att inte generator remmen är slapp? Sen kan du ju starta upp bilen och mäta på batteripolerna med micrometer om den laddar riktigt när du har fullt ös på fläkt, torkare, blinkers på osv.. Och om den inte laddar riktigt då kan du ju kolla kolet i generatorn smile

MVH

haha är ingen idè du mäter med micrometer kan få lite dåligt resultat, ta multimetern istället och mät på polerna när bilen är igång, den ska då visa runt 13-14 volt om generatorn laddar!  smile

haha, de var ju de jag mena wink med full fläkt och allt sånt igång
Senast redigerat av Bojjann (17 januari 2011)


29 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
#8
Efter en tid nu så har jag nu köpt ny generator rem, kollat kolen och mätt på batteri polerna.
När jag startar bilen ligger batteriet på 14-15v men om jag startar lamporna så ligger batteriet på 12V.
Är det generatorn som börjar ge sig kanske?hmm


Sök