2401
Sök

Golf 3 gti -96 problem med generatorn?

46 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#1
För några veckor sedan började bilen hosta och tvärdog på väg till jobbet. Jag laddade batteriet då det var tomt sedan fungerade bilen tills nu...

Nu börjar belysning och dyl. bli svagare som innan den dog. Batteriet är 2 år gammalt och jag kör mycket korta sträckor så jag antar att det är boven.

När jag startar bilen är halvljuset ganska svagt... gasar till lite (2000-3000rpm) då blir halvljuset "normalt" igen... vad beror detta på? är generatorn kass eller kolen? eller kanske nytt batteri? Vad tror ni?

Mr. Utsi

mopar300
17 januari 2011
#2
jordfel..........
dåliga kol.......
Senast redigerat av mopar300 (17 januari 2011)

46 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#3
du är inne på samma som jag då...

Mr. Utsi

mopar300
17 januari 2011
#4
sitter alla kablar fast,så den får kontakt....
jag har generatorer.fast till 1,8 om det e samma....

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 januari 2011
#5
Köp en "ny" generator på hos www.returbilen.se (250kr självplock),  de finns i Kungsåra, typ Västerås. Generatorn behöver inte komma från en Golf utan det räcker med att den hat suttit på en likadan motor från VW-koncernen (VW,Audi,Seat), kontrollera bara att fästhål, remskiva och ampere-tal är identiska. Min "nya" generator till bruxisen (Passat -95) plockade jag från en Seat Toledo -97. Ett tips är att kontrollera laddregulatorn (kolen!) i den "nya" generatorn

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

46 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#6
ska kolla lite jordkablar annars provar vi laddregulatorn

Mr. Utsi

mopar300
17 januari 2011
#7
jag tar 200 kr för själplock.....

1 Inlägg
18 januari 2011
#8
jag hade en audi 100 avant 91. hade samma problem, men vi bytte generator. då funkade det bättre

46 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#9
Jag har nu mätt med multimeter på batteriet med resultaten: 12.5v med avstängd bil.
När jag startar bilen visar den 11.8v tills jag gasat till en gång då visar den konstant 14.5v.

Hur kan det komma sig att den laddar så dåligt innan jag varvat bilen en gång?

Mr. Utsi

Kicker
163 Inlägg
6 februari 2011
#10
kolen är förmodligen slut eller så slirar remmen

See you sideways!!

46 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#11
Har kollat remmen och den verkar lagom spänd...hård men ändå så att den flexar lite...
Du menar att dåliga kol ger detta fenomen? att man måste varva en gång för att den ska ladda? Byter man hela laddregulatorn då eller?

Mr. Utsi

21 761 Inlägg
6 februari 2011
#12
Godkill skrev:
Hur kan det komma sig att den laddar så dåligt innan jag varvat bilen en gång?

Lyser batterilampan när tändningen är påslagen?

Det måste den göra för att generatorn ska kunna börja ladda normalt sett. På en del generatorer kan man "tvinga" igång laddningen (ifall inte batterilampan lyser alltså) genom att varva upp motorn till tex 3000 varv eller liknande, men när man har slagit av motorn och startar den igen så får man dock göra om samma sak eftersom felet (dvs ej fungerande batterilampa) fortfarande finns kvar. smile

Det skadar ju förstås inte att även kika hur kolen ser ut.

46 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
#13
hmm måste kolla om lampan lyser .. men jag tror den gör det.

Mr. Utsi

46 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
#14
Batterilampan lyser icke när jag vrider om nyckeln... så det är det som är felet? byta lampa?

Mr. Utsi

5 Inlägg
8 februari 2011
#15
Den lilla kabeln som går från generatorn mät upp o kolla så den är hel.. är den kass så laddar inte generatorn. Verkar som det iom att du skrev att lampan inte lyser nått.  Det e den som styr laddningen kan man säga..

496 Inlägg
8 februari 2011
#16
Har jag inte fel för mig så går den lilla kabeln från generatorn in till instrumentpanelen.


21 761 Inlägg
8 februari 2011
#17
Ja, den tunna kabeln som sitter på generatorns D+ har förbindelse med batterilampan i instrumenthuset. Lyser inte batterilampan med tändningen påslagen så finns några troliga orsaker, tex att kabeln är dålig (som Särkelä skrev) eller att lampan är trasig.

Möjligheten finns också att lampan inte får någon spänning via tändlåset/säkringsdosan, därför bör även detta mätas upp. smile

739 Inlägg
8 februari 2011
#18
kolla så den ladda redigt tro kolet är kasst i den

133 Inlägg
8 februari 2011
#19
Hej jag äger en Golf 3 92 Som har haft problem med Generatorn. Min bil dog rätt som det var laddade batteriet och funkade igen nästa morgon var den död detta höll på tills batteriet var totalt slut efter många urladdningar.. Detta berodde på att en Diod i generatorn gjorde så att generator käkade batteriet istället för att ladda batteriet. Så kan mycket möjligt vara ett Generator byta du också måste göra.. Efter jag byt generator har batteriet vart full laddat jämt. Just nu har min bil stått i 2 veckor på grund av att jag inte har nån gnista. Men bateriett orkar dra runt motorn en.

NoDDaN

46 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
#20
Den laddar ju 14.5v när man har varvat en gång så jag får kolla upp det där med lampan och kabeln från generatorn.

Mr. Utsi


Sök