1758
Sök

Volvo 244 DL -75 Före detta pilsner som ska bli duglig brukis! Såld!

230 Inlägg
4 april 2011
Kul att du räddar denna 75an! gått hårt i säffle:P

va har du tänkt för motor om du byter då??

1 319 Inlägg
4 april 2011
Släng den där ruttna b21an i skogen och sätt i en B230A, har en stående som gick skitfint som du kan få om du hämtar den :-)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

632 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
Tagesverk skrev:
Duktigt jobbat, och väldigt skönt att värmen börjar komma. Hoppas du får buckt med motorn.

Tackar, ja de e göt smile Får se hur de går me motorn, det bästa vore att byta tror jag, vet ju att den är slutkörd sen tidigare så tongue

eXe skrev:

Jodå, blir väl inge vidare toppskick för den är ju så söndersöpen rätt igenom men en hel del bättre iaf tongue  Hehe ja den e allt redigt slutkörd tongue

Ingen aning, sugen på diesel eller nåt om man ändå ska byta, ska ju ändå inte va nån räsergrej, men annars blir de väl nån friskare b21/23 eller nåt, ska inte bli några större modifikationer på den smile

Volvofarfar skrev:
Släng den där ruttna b21an i skogen och sätt i en B230A, har en stående som gick skitfint som du kan få om du hämtar den :-)

Jo är rätt sugen på de, dels att man vet att den är slutkörd sen innan och att den ändå funkar som den gör. Sugen på diesel som jag skrev till ovanstående, men får väl se hur de blir me den saken. Vill iaf ha nåt som är bolt on jämt så man får iordning den, vilket en B230A nästan borde vara väl? Någorlunda alltså tongue

1 319 Inlägg
4 april 2011
JiS skrev:
Tagesverk skrev:
Duktigt jobbat, och väldigt skönt att värmen börjar komma. Hoppas du får buckt med motorn.

Tackar, ja de e göt smile Får se hur de går me motorn, det bästa vore att byta tror jag, vet ju att den är slutkörd sen tidigare så tongue

eXe skrev:

Jodå, blir väl inge vidare toppskick för den är ju så söndersöpen rätt igenom men en hel del bättre iaf tongue  Hehe ja den e allt redigt slutkörd tongue

Ingen aning, sugen på diesel eller nåt om man ändå ska byta, ska ju ändå inte va nån räsergrej, men annars blir de väl nån friskare b21/23 eller nåt, ska inte bli några större modifikationer på den smile

Volvofarfar skrev:

Jo är rätt sugen på de, dels att man vet att den är slutkörd sen innan och att den ändå funkar som den gör. Sugen på diesel som jag skrev till ovanstående, men får väl se hur de blir me den saken. Vill iaf ha nåt som är bolt on jämt så man får iordning den, vilket en B230A nästan borde vara väl? Någorlunda alltså tongue

Ja B230A passar rakt i! samma motorfästen etc,den jag har kommer även från en 244Dl 86a

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

632 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
Volvofarfar skrev:
JiS skrev:
Tagesverk skrev:

eXe skrev:

Volvofarfar skrev:

Ja B230A passar rakt i! samma motorfästen etc,den jag har kommer även från en 244Dl 86a

Okej, rätt tråg också då med andra ord, tänkte 740 automatiskt av nån anledning. Hmm låter ju ganska intressant detta om den funkade och så, enda är väl att de är en bra bit bort hmm

632 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
7/4 2011

Småpill idag, fixat handbromsen som inte funkade innan bland annat.

http://i54.tinypic.com/34j86tl.jpg
Borstade ur lite skit genom rosthålen.

http://i54.tinypic.com/2e3nwn5.jpg
Tänkte börja med denna sidan, skar ur lite och så efter bilden togs men nu är svetsen totalt kass så det blev inget me de, måste få tag i nån svets att låna så jag kan få den besklar nån gång.

Vad som är kvar för bes annars som jag kommer på på rak arm förutom rosten där bak är:

Torkarblad
Fixa så varningsblinkers blinkar på båda sidor, endast höger som blinkar nu
Motionera/smörja upp bromsar
Slänga på sommardäck
Sätta dit bältesrulle förarsida

Sen är det då motorn, som jag inte vet vad de har blivit med nu, ska väl undersöka lite närmare men egentligen är jag mer sugen på att byta, men då ryker målet att få den besiktad hyfsat snart.
Senast redigerat av JiS (7 april 2011)

490 Inlägg
8 april 2011
vad är det för trubbel med motorn nu? är helt inne i b21 så kan försöka hjälpa dig tongue

632 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
UniCross skrev:
vad är det för trubbel med motorn nu? är helt inne i b21 så kan försöka hjälpa dig tongue

Jadu ja vet inte, när tändningen ställdes rätt stog den över natten och dan efter chokade jag och vred på nyckeln och den gick igång direkt i princip. Sen nästa gång ja startade va den lite mer trögastartad men gick igång för att sedan dö ganska snart. Brydde mig inte om de så mycket för batterit tog slut. Sen nästa gång ja skulle testa va den helt död även me startgas, tog ur stiften och de var kolsvarta o fula, drog av dom me roterande stålborste och i me dom igen så gick den igång och gick hur fint som helst. Sen nästa gång ja skulle ha igång den gick den också igång men dog ganska snart. nästa gång igen, i förrgår, va den helt död igen så ur med stiften och borsta av, i med dom igen och mata på så gick den igång men hostade och skjöt och dog och sen va den helt stendöd igen. hmm  Riktigt störande, vet inte va som har hänt, startade ju som sagt skitfint och gick bra dagen efter ja ställde rätt tändningen men varje försök efter de har den vart i princip stendöd. När tändningen stog helt åt helvete fel startade den iaf Alltid bara att den var trögstartad och gick riktigt illa, men nu är den helt stendöd.

Måste få ordning på den väldigt snart så man kan besikta, men framöver är det inte omöjligt att det sker ett motorbyte då denna är rätt slutkörd sen tidigare, men ska dock ha varit pålitlig startmässigt så förstår inte va som har hänt med den.
Senast redigerat av JiS (8 april 2011)

490 Inlägg
8 april 2011
min bil var ju precis likadan! kolla över förgasaren! kolla membranet och även ta isär och blåsa rent allt, sen kolla tempkompensatorn på förgasaren om du har stromberg eller zenith 175 cd, den kan ha hängt sig i öppet läge eller så, titta även till choken så att den nuddar gas-spjället, kolla så inte gasvajern ligger fel så att den ger lite gas hela tiden, hmm vad mer, se över tändningen med lampa så att den verkligen är rätt. kommer inte på mer just nu tongue

Varvstopparn
460 Inlägg
8 april 2011
kolla så brytar avståndet stämmer också wink

men min va också typ lika ..byte förgasare och problemet va löst smile

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

490 Inlägg
8 april 2011
jag var envis och fick iordning på min efter lite krångel! kolla oljan i förgasaren också för jössenam! det ska bara vara olja i röret i mitten på trotteln tongue

632 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
UniCross skrev:
min bil var ju precis likadan! kolla över förgasaren! kolla membranet och även ta isär och blåsa rent allt, sen kolla tempkompensatorn på förgasaren om du har stromberg eller zenith 175 cd, den kan ha hängt sig i öppet läge eller så, titta även till choken så att den nuddar gas-spjället, kolla så inte gasvajern ligger fel så att den ger lite gas hela tiden, hmm vad mer, se över tändningen med lampa så att den verkligen är rätt. kommer inte på mer just nu tongue

Membranet är tänkt att kolla, kan skada på det göra så den inte startar?

Tempkompensator är ja inte bekant med, vad gör denna och var sitter den? Har Pierburg, 175cd.

Choken fungerar, gjorde inte det när jag köpte den men detta märkte jag ganska fort och fixade så den fungerar.

Ger gas hela tiden gör den inte.

Kollade tändningen med lampa samt brytaravstånd och kamvinkel och ställde alla på de värden jag hittat efter lite läsning, och det gav som sagt resultat då den gick väldigt fint dom dagarna den gick.

Om det inte är så att tändningen på något konstigt vänster har ställt om sig så känns de som förgasaren är boven, men förstår bara inte vad som kan ha hänt utan förvarning eller några symptom alls, menmen, får väl skita i logik o bara kolla allt som går tongue

EDIT : Solex 175cd menade jag, Pierburg hängde kvar i huvudet sen annat tillfälle tongue

kyngas skrev:
kolla så brytar avståndet stämmer också wink

men min va också typ lika ..byte förgasare och problemet va löst smile

Kollat tändingen med lampa samt brytaravstånd och kamvinkel och ställt rätt dom.

Okej, va den också helt död även på startgas? Gick ju skitfint när tändningen blev rätt så måste ju nästan va förgasaren tycker jag.

UniCross skrev:
jag var envis och fick iordning på min efter lite krångel! kolla oljan i förgasaren också för jössenam! det ska bara vara olja i röret i mitten på trotteln tongue

Olja i förgasaren är påfyllt, vilket troligtvis också gjorde sin del till jämnare gång den gången den startade och gick fint tongue

Får nog bli lite förgasarpill, får väl ta av den och kontrollera och blåsa rent osv, borde vara förgasarn som är boven nu tkr ja.

Har för övrigt även kollat efter läckor runt insug och så och den är tät så inge tjuvluft eller så heller.
Senast redigerat av JiS (9 april 2011)

632 Inlägg
9 april 2011
Trådstartare
Fått lånat en svets nu, så imorrn blir de att bränna ihop baljor och de andra där bak som krävs för besiktning. Ska även ta av förgasarn för en liten koll samt använda renoveringssatsen jag fick med till den så får vi se om de hjälper sen.

1 484 Inlägg
9 april 2011
nice! hoppas det går bra!

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

Varvstopparn
460 Inlägg
9 april 2011
ja min startade inte näör jag gav en sup ialallfall..hade slut på startgas då:P
pillade iallafall med förgasarn då men fick inte till den så slänge på en pierburg ..vart som en ny bil wink
hade också solex innan bytet till pierburg tongue

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights&#65279; are on while drifting!

632 Inlägg
9 april 2011
Trådstartare
OscarSkold skrev:
nice! hoppas det går bra!

Jodå de hoppas ja allt smile

kyngas skrev:
ja min startade inte näör jag gav en sup ialallfall..hade slut på startgas då:P
pillade iallafall med förgasarn då men fick inte till den så slänge på en pierburg ..vart som en ny bil wink
hade också solex innan bytet till pierburg tongue

Hehe okej tongue  Pierburg sitter det på nyare B21 va? Kanske minns fel. Ska göra en undersökning av solexen iaf och slänga på renoveringssatsen och se, funkar de inte så får de bli ny, vill ha fart på den väldigt snart tongue

490 Inlägg
10 april 2011
Membranet kan vara en orsak till att den inte startar om det är hål i det, enkelt att se!

Tempkompensatorn ser till att blandningen blir rätt även fast motorn är väldigt varm, t ex när du står på ströget på tomgång länge. då är det en ventil som släpper in lite mer luft när den känner av att det behövs. den sitter bakom plastkåpan som sitter på din förgasare. plastkåpan sitter på den sida som är mot torpedplåten.

lossa plastkåpan eller kolla först om den är hel!

är den trasig så titta om du har någon tempkompensator över huvudtaget, i mitt fall så hade jag inte det så han körde ut luft i hålet som blir där rätt ut i torpedväggen istället för in i insuget, jag stoppade in en bult sen skruva fast hållaren till ventilen så att den tryckte in bulten i hålet, sen på med plastkåpan bara så att det är någorlunda tätt där smile

632 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
UniCross skrev:
Membranet kan vara en orsak till att den inte startar om det är hål i det, enkelt att se!

Tempkompensatorn ser till att blandningen blir rätt även fast motorn är väldigt varm, t ex när du står på ströget på tomgång länge. då är det en ventil som släpper in lite mer luft när den känner av att det behövs. den sitter bakom plastkåpan som sitter på din förgasare. plastkåpan sitter på den sida som är mot torpedplåten.

lossa plastkåpan eller kolla först om den är hel!

är den trasig så titta om du har någon tempkompensator över huvudtaget, i mitt fall så hade jag inte det så han körde ut luft i hålet som blir där rätt ut i torpedväggen istället för in i insuget, jag stoppade in en bult sen skruva fast hållaren till ventilen så att den tryckte in bulten i hålet, sen på med plastkåpan bara så att det är någorlunda tätt där smile

Hade av förgasaren idag och har börjat bytt lite grejer för underhålls skull, membran, nålventil samt o-ring till bottenpluggen och packning till flottörhuset, ska fortsätta imorgon, ingen av dessa grejer var dock trasiga, men känns bättre med fräscha grejer när man ändå är inne och pillar smile Men jag tog en bild på tempkompensatorn, blev lite misstänksam om den.

http://i52.tinypic.com/25sbofa.jpg
Det första ja la märke till när ja fick av förgasarn va att de va en glipa längst till höger, alltså att inte locket låg intill helt, tog av locket och som du ser på bilden är de svart i den änden, kan detta va nåt tror du?

Edit: Var även hål rätt in där under tempkompensatorn, gick dock bara in i flottörhuset så borde inte göra nåt? Känns ju dock lite halvskumt med hål rätt in.

http://i53.tinypic.com/nbww2t.jpg
Hade bild på insidan locket med, där de inte var tätt emot var de som sagt svart.

Märkte även rätt fort att de undre muttrarna knappt var åtskruvade, där förgasarn sitter på insuget, gick att lossa med fingrarna, och mycket riktigt såg man på packningen att det inte vart tätt där, så där har den dragit tjuvluft.

Tack för alla tips också, hade troligtvis ändå kollat och bytt de mesta i vilket fall eftersom ja skulle ha av förgasarn men inte fel med lite riktlinjer på vanliga fel så man vet var man ska börja ungefär smile
Senast redigerat av JiS (10 april 2011)

632 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
Dagens uppdatering och funderingar ser ni i föregående inlägg där jag svarade Unicross!

632 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
Ingen som vet något om tempkompensatorn? Bytt samt kollat lite grejer och tänkte sätta tillbaka förgasaren så fort jag vet om det är nåt fel på tempkompensatorn. Det borde det uppenbarligen vara eftersom den ser ut som den gör. Tacksam för tips då jag behöver ha igång den rätt snart!

Sök