3276
Sök

Volvo 244 DL -75 Före detta pilsner som ska bli duglig brukis! Såld!

632 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
Volvo_custom skrev:
Nu har jag suttit och kollat igenom hela din tråd. och kan inte säga annat än bra jobbat! den såg ut att färdig för skroten från början men nu börjar de ju likna nånting. riktigt kul att du räddar en 244 oxå då dom inte är lika eftertraktade som 242 (nog fast jag hellre skulle ha en 244 än 242) men hur som helst lycka till det här projektet kommer följas smile

Tackar, nä den var inte nå värre fräsch där i början tongue Jadå jag tkr allt de är minst lika "viktigt" att rädda en 244 som en 242 av dessa årsmodellerna smile Följ på, ska nog börja hända lite mer snart så fort motorproblemet är löst! smile

515 Inlägg
13 april 2011
Lycka till och hoppas det löser sig där med förgasaren!

§9 Annonsering gäller även signaturen!

632 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
NSS207 skrev:
Lycka till och hoppas det löser sig där med förgasaren!

Tackar! smile

632 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
13/4 2011

http://i53.tinypic.com/34zg6di.jpg
Nöjde mig inte med att bara se utan skruvade isär tempkompensatorn helt idag och kollade så att den inte är fast i nåt läge, gick fram och tillbaka fint smile Sen fixade jag en skruv där det var hål, hade ingen som passade helt så fick bli en som gick i lite och på med en mutter så att det drar emot lite också, är även fastsättning till tempkompensatorn.

Satte även dit förgasaren och på med alla slangar osv och tog av luftfiltret och gjorde några blåsande med kompressorn, hittade inte olja till förgasaren dock så väntar på det.

Tänkte även fråga om nån vet vad det ska vara för elektrodavstånd på en gammal B21a? Är nog inte ens säkert att de är rätt tändstift med tanke på diverse andra slarvigheter, men de ska bytas i vilket fall men rätt elektrodavstånd skadar ju inte sålänge tongue Gick ju dock som sagt fint utan misständningar sist den var igång men vill att allt ska vara kollat och rätt så man är säker smile

Men nu är ju iaf förgasaren renblåst från massa skit i kanaler samt diverse grejer bytt osv, det öppna hålet igentäppt samt att den drog rätt rejält med tjuvluft i nederkant där förgasaren sitter mot insuget eftersom de undre muttrarna gick att lossa med fingrarna, nu är dom dragna ordentligt, förstår inte varför man skruvar åt två  av fyra muttrar för hand lite på känn bara..

EDIT: Ni får ursäkta att jag ofta svävar iväg och skriver en hel roman för att förklara en simpel sak tongue
Senast redigerat av JiS (13 april 2011)

514 Inlägg
13 april 2011
0,40 i brytaravstånd ska de va

632 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
volvochefen skrev:

Ja de vet ja och de har jag ställt in, syftade på elektrodavståndet på tändstiften smile

632 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
UniCross skrev:
den kommer hopp igång så fin när du försöker smile

Jodå jag hoppas på de, sätta batterit på laddning och leta upp olja till förgasarn o så så får man se om den startar som en normal bil sen smile

Forummoderator
26 418 Inlägg
13 april 2011
JiS skrev:
volvochefen skrev:

Ja de vet ja och de har jag ställt in, syftade på elektrodavståndet på tändstiften smile

Om man söker lite på internet så hittade jag nånstans där det stod 0.9, när jag sökte på elektrodavstånd och B21a. Kan det stämma tro?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

632 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
AirOne skrev:
JiS skrev:
volvochefen skrev:

Om man söker lite på internet så hittade jag nånstans där det stod 0.9, när jag sökte på elektrodavstånd och B21a. Kan det stämma tro?

Hehe ja helt borta är jag inte, sökte också, på "elektrodavstånd tändstift b21a" eller nåt liknande, men hittade massa olika och när jag tryckte på länken kom man till nåt helt annat på en del. Satt faktiskt och läste ett bra tag men fick inget speciellt exakt svar. Hittade både 0.9, 1.0 och nåt mer över 1, samt 0.7 tror ja jag såg, så tänkte om någon visste, läste även att det kunde stå i instruktionsboken men de har ja ingen. Men sen gjorde jag en sökning utan "tändstift" i meningen och då kom bara den länken med 0.9mm fram, men tog dock inte bort frågan i det tidigare inlägget. Men detta ska kollas upp imorgon iaf.

687 Inlägg
14 april 2011
Jag har en gammal gör det själv handbok för 240 75-80 och i den står det att b21 ska ha 0,7-0,8mm elektrodavstånd.

514 Inlägg
14 april 2011
JiS skrev:
volvochefen skrev:

ops! Läste fel

632 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
volvo_Tobias skrev:
Jag har en gammal gör det själv handbok för 240 75-80 och i den står det att b21 ska ha 0,7-0,8mm elektrodavstånd.

Tackar så mycket för svaret! smile

632 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
volvochefen skrev:
JiS skrev:
volvochefen skrev:

ops! Läste fel

Lätt hänt smile

Forummoderator
26 418 Inlägg
14 april 2011
volvo_Tobias skrev:

Hade jag haft min kvar som sagt, så hade det svaret yttrats för länge sen, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

632 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
AirOne skrev:
volvo_Tobias skrev:

Hade jag haft min kvar som sagt, så hade det svaret yttrats för länge sen, hehe.

Hehe jadå, men smidigt att nån läsare hade en iaf smile

632 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
14/4 2011

Fortsatte lagning av den baljan jag börjat på, skulle banka till plåten lite o vips så ramlar en rostig gammal plåtbit loss som vart popnitan en gång men nu bara hängde fast i rosten och bakom den doldes mer hål, så jag kände att jag inte orkade me den rötna skiten så den fick åka väck.

http://i54.tinypic.com/racm8g.jpg
Gött att få bort all röta.

http://i52.tinypic.com/w65tu.jpg
Borta. Inre kanten som är kvar på bilden som sticker ner.

http://i55.tinypic.com/244ptz9.jpg
Ser inte så tokigt ut ändå tycker jag, kan se rätt skumt ut ibland utan baljor. Plåt ska införskaffas rätt snart.

http://i53.tinypic.com/2ivle0m.jpg
Med kofångare på.
Senast redigerat av JiS (14 april 2011)

490 Inlägg
14 april 2011
JiS skrev:
UniCross skrev:

Jodå jag hoppas på de, sätta batterit på laddning och leta upp olja till förgasarn o så så får man se om den startar som en normal bil sen smile

går att ta i princip vilken olja som helst, oljan ska endast vara i röret i mitten på trotteln. oljans funktion är att dämpa så att inte trotteln går upp och ner för fort!

632 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
UniCross skrev:
JiS skrev:
UniCross skrev:

går att ta i princip vilken olja som helst, oljan ska endast vara i röret i mitten på trotteln. oljans funktion är att dämpa så att inte trotteln går upp och ner för fort!

Japp detta vet ja, är rätt kunnig i allmänhet, mest de me tempkompensatorn som ja aldri hade pillat med eller visste va de va tongue Men hade ingen olja hemma förutom litte tvåtaktsolja, som ja hade i innan men inte visste vart den va, men de är i nu och batterit är på laddning nu smile Får hoppas på de bästa imorrn tongue

115 Inlägg
14 april 2011
Skönt att se ngn som lägger tid på en sådan här gammal fin bil smile
Kolla gärna in min tråd, håller på att renovera upp en gammal Ford Fiesta från -83

Sök