2797
Sök

Vilka verktyg tycker ni är bra att ha liggandes i bilen?.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
20 januari 2011
matteeee skrev:
I fulbilen finns bogserlina och startkablar. I finbilen ingenting - assistans ingick wink

Ni som har med allt för att byta däck, har ni balanseringsmaskin också? Byta hjul räcker väl längs vägen? wink

Det finns mer än däck på en bil som kan strula....

Rock'n Roll

1 482 Inlägg
20 januari 2011
Fälgkors och snöborste i seaten.

I Mustangen brukar jag ha skiftnyckel, skruvmejsel och en hammare samt ståltråd smile

BLT Service
Theracords Music Label

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
20 januari 2011
TenZer skrev:
matteeee skrev:
I fulbilen finns bogserlina och startkablar. I finbilen ingenting - assistans ingick wink

Ni som har med allt för att byta däck, har ni balanseringsmaskin också? Byta hjul räcker väl längs vägen? wink

Du missförstod nog min poäng....

/Mattias

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
20 januari 2011
matteeee skrev:
TenZer skrev:
matteeee skrev:

Ja och nej, ligger motorn i 18 delar 50 meter efter bilen kanske man ska ringa bärgaren men får man något mindre fel som kan repareras eller temporärt åtgärdas så är man rätt glad att man hade verktyg och lite bra att ha saker med sig.

Förstår om du inte har med dig något mer än reservhjul på burk och en bogserlina i din folka för de är väll knappast någon ide att ens öppna huven på en så modern bil
Senast redigerat av TenZer (20 januari 2011)

Rock'n Roll

oo=00=oo
374 Inlägg
20 januari 2011
TenZer skrev:
matteeee skrev:
TenZer skrev:

Ja och nej, ligger motorn i 18 delar 50 meter efter bilen kanske man ska ringa bärgaren men får man något mindre fel som kan repareras eller temporärt åtgärdas så är man rätt glad att man hade verktyg och lite bra att ha saker med sig.

Förstår om du inte har med dig något mer än reservhjul på burk och en bogserlina i din folka för de är väll knappast någon ide att ens öppna huven på en så modern bil

Det matteeee skämtar om är de som tidigare i tråden skrev att de har allt för att byta däck.
För att byta däck så krävs en däckmaskin och lämpligen en balanseringsmaskin.
Han gjorde ett skämt som en rättelse på att de inte byter däck utmed vägen, utan att de byter hjul (fälg+däck).

Freude am fahren!

5 089 Inlägg
20 januari 2011
Jag har alltid gått efter teorin att har man inga verktyg i bilen så får ingenting gå sönder. och det funkar  smile

\Lindgren

2 271 Inlägg
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
20 januari 2011
Svarta bmw´n. Liten hylsnyckel sats. 4-13 och några bits. Och däck på burk.

Silvriga bmw´n. bogserlina. skruvmejsel, brytkniv + oftast en service bil med det mesta man kan tänka sig.

Tjejen pendlarbil
Bogserlina,startkablar,glykol,olja,lite små verktyg, reservdunk bensin

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Meldem
917 Inlägg
20 januari 2011
matteeee skrev:

Ja självklart! yikes de e ju underförstått.... Har all utrustning på kärran som jag drar med Celican, ingen dragkrok dock men vingen funkar bra den med som fästpunkt, sitter som berget!

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

152 Inlägg
20 januari 2011
har alla sorters mejslar, knivar,hammare, skiftnycklar,multimeter,tejp,muttrar,bultar,självborrande skruv,skruvdragare,start kablar,bogserlina, 5-56, gängsnitt/tapp, blocknyklar,ringnycklar,3 olika sett med hylsor 4 förlängare och 2spärrskaft, kabelskor i alla dess sorter. tändstifts nycklar, torx/insekts satser,domkraft,,  säkert mer saker som ja glömt men de e det ja kommer ihåg. 
jag liter på min bil men inte på andras får man la säga=)  brukar få assistera andra därav ja har med mig verktyg
Senast redigerat av _budde_ (20 januari 2011)

1 772 Inlägg
20 januari 2011
sleepyoh skrev:
när jag körde volvo hade jag stor hylsnyckelsats, tejp, buntband, kabelsko kontakter säkringar och kabel, diverse tänger och avbitare. skruvmejslar domkraft och bogserlina. blev aldrig ståendes iallafall smile

Räckte det att ha grejerna i bilen alltså? smile

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
20 januari 2011
NordstromJ skrev:
sleepyoh skrev:
när jag körde volvo hade jag stor hylsnyckelsats, tejp, buntband, kabelsko kontakter säkringar och kabel, diverse tänger och avbitare. skruvmejslar domkraft och bogserlina. blev aldrig ståendes iallafall smile

Det är som med paraply - har du det med dig så regnar det inte!

/Mattias

1 319 Inlägg
20 januari 2011
NordstromJ skrev:
sleepyoh skrev:

mja i princip, fick väll använda bogserlinan och lite små elprylar wink

_----------'

2 182 Inlägg
20 januari 2011
Har inga verktyg med mig förutom lite grejer å man kan byta hjul. Annars så litar jag på min bil till 100%

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Volvotrimmare
323 Inlägg
20 januari 2011
i opeln har jag bogserlina, en stor spade (bra att ha vid fastkörning) , startkablar och en skiftyckel behövs typ inge mer.
I volvon ligger de bogserlina, org domkraft, fällkors och ett Hansenracing verktygs sett (olika ringnycklar, spärskaft mmmm... 125delar typ) och 3rullar eltejp

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

16 197 Inlägg
20 januari 2011
telefon räcker smile  rasar bilen så ringer ja bärgare..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

47 Inlägg
7 augusti 2012
Jag tänkte införskaffa lite saker att ha i bilen, min tankegång är dessa saker:

Reflexväst
Toa/hushållspapper
Savetter
filt(?)
Ett mindre ihopfällbart paraply.
En pannlampa
en ficklampa som man "vevar upp" (alt laddar i bilen?)
Liten brandsläckare( typ <=5kg?)
Första hjälpenkudde/väska(?)
platspåsar/sopsäckar en rulle(?)
Snabbspännare typ http://biltema.se/ProductImages/34/medium/34-292_m.jpg

Kanske ha en mindre platslåda at lägga "smågrejerna" i?

--

Behöver en "riktig" GPS? Eller räcker det med den jag har i min HTC-mobil alt surfplatta? (Ifall man kör lite vilse big_smile)

--
Det mesta av detta går väl att införskafa på biltema?

Vad jag vet så kommer jar till 99% av tiden hålla mig inom storstäder, alt t.ex. åka mellan västerås och stockholm eller liknande vägar. kommer inte off-road:a eller köra i fjäll eller urskogar.

Evildan
7 augusti 2012
Stefan1980 skrev:
Jag tänkte införskaffa lite saker att ha i bilen, min tankegång är dessa saker:

Reflexväst
Toa/hushållspapper
Savetter
filt(?)
Ett mindre ihopfällbart paraply.
En pannlampa
en ficklampa som man "vevar upp" (alt laddar i bilen?)
Liten brandsläckare( typ <=5kg?)
Första hjälpenkudde/väska(?)
platspåsar/sopsäckar en rulle(?)
Snabbspännare typ http://biltema.se/ProductImages/34/medium/34-292_m.jpg

Kanske ha en mindre platslåda at lägga "smågrejerna" i?

--

Behöver en "riktig" GPS? Eller räcker det med den jag har i min HTC-mobil alt surfplatta? (Ifall man kör lite vilse big_smile)

--
Det mesta av detta går väl att införskafa på biltema?

Vad jag vet så kommer jar till 99% av tiden hålla mig inom storstäder, alt t.ex. åka mellan västerås och stockholm eller liknande vägar. kommer inte off-road:a eller köra i fjäll eller urskogar.

Allt det du räknade upp har jag med mig i bilen förutom sopsäckar och pannlampan.
Absolut, detta finns med stor säkerhet på pryltema wink
Inte för att jag inte litar på bilen utan för att det är bra grejor att ha när man kommer till en olycka.
Tror nog att din platta räcker till för normalt hittaframbruk.

39 Inlägg
7 augusti 2012
Man får trimma och lätta mycket för att få tillbaka någon prestanda med allt tungt bös ni har i "skuffen"! ;-)
Många verkar ha med sig ungefär samma utrustning som en annan tar på bandagar. Hoppas att någon av er mer "kittade" stannar till den dagen jag skulle få stopp då jag vanligtvis bara har med ett mobilitetskit (skum å kompressor) och några våtservetter. smile

270 Inlägg
7 augusti 2012
Inga verktyg har bara puts trasan med mig ;D

Sök