2249
Sök

Xenon Konvertera Extraljus

20 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#1
Tänkte köpa mig 5st vita sim extraljus. 3 pencil o 2 fjärr. tänkte ha 75w i i 2 av pencilarna o 55w i dem övriga 3. nu är den stora frågan. jag har en Bmw 330d -02 (e46 touring) går det bra att ta (+) ifrån + polen fram då jag har batteriet i bagaget. o hur många relän ska jag ha ?


tidsoptimist-javisst!
274 Inlägg
19 januari 2011
#2
ja de går bra. koppla 2st 75w på ett relä, å 2st 55w och 1st 75w på ett relä.du får då en belastning på 150W på ena relät, å en belastning på185W på de andra relät. 150w delat med 12Volt=12,5Ampere, och 185 delat med 12Volt=15,4Ampere på de andra relät. köp 30Amperes relän. man brukar ta till lite för att reläna ska hålla längre. Du kan även ta ut ström till reläna direkt från grova kabeln på generatorn, om den sitter bättre till. Glöm inte att säkra före reläna. Lycka till.


Mr_Aira
105 Inlägg
19 januari 2011
#3
skulle själv driva alla dom på 3st relän. xenon kräver ju en hel del i startögonblicket å då är de bra att inte ha för många lampor per relä som drar smile
2x75 i ett relä
2x55 i ett relä
1x75 i ett relä


747 Inlägg
19 januari 2011
#4
Du har inte funderat på köpa 75w till dom 3 o nöja sig med 55w på fjärr ljusen? Du kommer få blända av tidigt som satan vid möte alt. kör 4 breda o 1 fjärr i mitten då du kommer få tillräckligt lång siktsträcka med mer användbart ljus framför bilen.

Självklart kan man ju köra en en brytare för fjärrljusen så man slår av dom först o sen dom andra innan man bländar av till halvljus också men bara ett tips från min sida!
Senast redigerat av tonimakaroni (19 januari 2011)

/ Toni Larsson

Trafikledare
563 Inlägg
19 januari 2011
#5
Jag brukar koppla rätt många extraljus på samma relä, runt fem-sex stycken, med 100 W i varje lykta.
Använder visserligen 100 A relä då, men dom känns bättre då det är skruvanslutningar med M8 på dom. Istället för flatstift...

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

tidsoptimist-javisst!
274 Inlägg
19 januari 2011
#6
Ja dom är bra. de är bara att räkna ut hur mycke ett relä tål å koppla därefter. å dra till lite för livslängd.


20 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#7
tonimakaroni skrev:
Du har inte funderat på köpa 75w till dom 3 o nöja sig med 55w på fjärr ljusen? Du kommer få blända av tidigt som satan vid möte alt. kör 4 breda o 1 fjärr i mitten då du kommer få tillräckligt lång siktsträcka med mer användbart ljus framför bilen.

Självklart kan man ju köra en en brytare för fjärrljusen så man slår av dom först o sen dom andra innan man bländar av till halvljus också men bara ett tips från min sida!
Bor i norrland o åker inte så mkt efter större vägar, så det går någorlunda bra ändå



Sök