4304
Sök

Saab 9000, problem med bromslamporna i panelen, får turbon alla ladda grundladdet?

5 710 Inlägg
21 januari 2011
#41
matteponken skrev:
Poonta91 skrev:
Hur trucktestar man en turbo för att hitta eventuella läckor då smile? Man tror fortfarande att det är magnetventilen eller werstgaten : O

Testa magnetventilen som jag tipsade om (klickar den en gång är den hel)

Hmmm, det visar att en av spolarna är hela men inte att man har en väl fungerande magnetventil.
Att felsöka dessa på rikigt är inte så enkelt och det absolut enklaste är att hänga dit en som man vet fungerar.

För den som är intresserad :
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=23225

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
21 januari 2011
#42
Garfield skrev:
Är du säker på att bägge bromsljus och alla fyra (eller va det fem?) lampor i det höga bromsljuset fungerar?

Det höga bromsljuset är inte med i den kretsen. Jag körde länge ovetande om 2 trasiga lampor där utan piktogramvarning.

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
21 januari 2011
#43
Ganska rörigt tråd detta.....

>>Poonta91, det låter som du har läst FAQ:n på STCS?:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=88691

Att den går på GLT finns det flera anledningar till några av de har redan tagits upp.
När jag felsöker en trionicbil brukar jag:

http://www.geting.se/image.php/230301-TTglt.jpg
Klickbar^
....följa listan.
I de allra flesta fall löser man ut problemen med den.
Om du INTE gör det eller har vidare frågor får du höra av dig igen.
På sista punkten kan man  mäta drivsteget istället för att byta styrenhet.

MVH Jonas
..............

123 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#44
Joo troden blev mycket rörig, ska testa allt i ordingen som du skrev. Vet redan nu att farthållaren är trasig yikes Men vet dock inte hur jag ska fixa det sad

123 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#45
- Bromljuskontakt kan ge GLT
- Trasigt bromsljus kan ge GLT (og900)
- Backljuskontakt kan ge GLT
- Utebliven knacksensorsignal (APC)
- Utebliven tryckgivarsignal (APC)
- Bränslesystem ok?
- Tändsystem ok?
- Utebliven eller förhög hastighetssignal ger GLT (T5)
- Programvara (byt till original)

Min färddata i bilen indikerar på trasiga bakljuslampor också, och har ingen farthållare. helt sönder. Kan dessa två saker vara orsag till GLT? ska kolla allt du skrev också men vet redan att dessa två saker finns sm ett problem i bilen

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
21 januari 2011
#46
Poonta91 skrev:
- Bromljuskontakt kan ge GLT
- Trasigt bromsljus kan ge GLT (og900)
- Backljuskontakt kan ge GLT
- Utebliven knacksensorsignal (APC)
- Utebliven tryckgivarsignal (APC)
- Bränslesystem ok?
- Tändsystem ok?
- Utebliven eller förhög hastighetssignal ger GLT (T5)
- Programvara (byt till original)

Min färddata i bilen indikerar på trasiga bakljuslampor också, och har ingen farthållare. helt sönder. Kan dessa två saker vara orsag till GLT? ska kolla allt du skrev också men vet redan att dessa två saker finns sm ett problem i bilen

Hade liknande symptom på min med tcs, limp home och farthållare ur funktion och då hade en slang hoppat så återigen kolla alla slangar
Senast redigerat av TenZer (21 januari 2011)

Rock'n Roll

123 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#47
aa okej : ) men har inte tcs på min bil smile Ska kolla över alla slangar  smile

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
21 januari 2011
#48
Poonta91 skrev:
aa okej : ) men har inte tcs på min bil smile Ska kolla över alla slangar  smile

Jag vet men kolla slangarna ändå, när dom blir gamla och torra så flyger/lossnar dom lätt och skapar dom mest irriterande felen som obefintlig tomgång, pajj farthållare osv

Rock'n Roll

123 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#49
Okej smile

Pedal To The Metal
750 Inlägg
21 januari 2011
#50
Donvito skrev:
Revotech skrev:
Alltså den ska inte sluta ladda för att du bromsar. Jag har åkt vänster broms på bana med 1,3 i ladd utan att ha moddat bort något sånt

Om bromspedalen är nedtryckt så att bromsljuskontakten "aktiveras" ska den i normala fall gå ner och ladda endast GLT, så är det iallafall på dom som har trionic. Kan tyvärr inte säga helt säkert hur tidigt denna funktionen kom men det har garanterat vart så här sen dom tidiga årsmodellerna med turbo. Men alla som har trionic systemet är jag säker på att dom har denna funktionen.

Den bilen du körde vänsterbroms med 1,3 i ladd kanske var pyst?

Pyst?

Dock när jag kollar lite på den bilen så är det moddat. Trodde inte att jag hade plockat bort det. Men så "duktig" var jag tydligen.

Lite edit då. Det var alltså Vänsterbroms utan att funktionen var aktiv. Dvs. det har absolut inget med innehållet i tråden att göra hahaha xD

Men vad menas med pyst?

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Pedal To The Metal
750 Inlägg
21 januari 2011
#51
Funkiee skrev:
för då kommer bilen TOK LADDA, allstå måste du vara väldigt försiktig så du inte laddar för mycket, för då styr du laddet med gasen)

Sorry för dubbelpost tongue


Aaa fast man har ju en tryckvakt på 1,5 (det var FTT va?) så det är bara gasa..

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

123 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#52
det är en fulltrycksturbo ja:)

964 Inlägg
21 januari 2011
#53
Revotech skrev:
Donvito skrev:
Revotech skrev:
Alltså den ska inte sluta ladda för att du bromsar. Jag har åkt vänster broms på bana med 1,3 i ladd utan att ha moddat bort något sånt

Om bromspedalen är nedtryckt så att bromsljuskontakten "aktiveras" ska den i normala fall gå ner och ladda endast GLT, så är det iallafall på dom som har trionic. Kan tyvärr inte säga helt säkert hur tidigt denna funktionen kom men det har garanterat vart så här sen dom tidiga årsmodellerna med turbo. Men alla som har trionic systemet är jag säker på att dom har denna funktionen.

Den bilen du körde vänsterbroms med 1,3 i ladd kanske var pyst?

Pyst?

Dock när jag kollar lite på den bilen så är det moddat. Trodde inte att jag hade plockat bort det. Men så "duktig" var jag tydligen.

Lite edit då. Det var alltså Vänsterbroms utan att funktionen var aktiv. Dvs. det har absolut inget med innehållet i tråden att göra hahaha xD

Men vad menas med pyst?

Jaha de förklarar en del tongue att den är pyst innebär ju att istället för att magnetventilen styr laddtrycket så sitter det ju en ventil som pyser ut tryck innan det kommer till wastegaten, den kan man ju ställa in sjalv för att få önskat laddtryck.

angående tryckvakten du pratade om så kanske det var fuel cuten du tänkte på? Den går in vid 1.15 bar eller ngt liknande om bilen är original. Det blir som att köra in i ett berg när den hugger in smile


123 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#54
Det var magnetventilen som var trasig, men turbon orkar bara hålla laddet 1 bar i någon sek sedan släpper den till cirka 0.7 bar, så westgaten eller dumpventilen är vell slut med då?

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 januari 2011
#55
jonTe skrev:
Garfield skrev:
Är du säker på att bägge bromsljus och alla fyra (eller va det fem?) lampor i det höga bromsljuset fungerar?

Det höga bromsljuset är inte med i den kretsen. Jag körde länge ovetande om 2 trasiga lampor där utan piktogramvarning.

Och grannens -97:a tänder upp piktogrammet med bromslamporna pga kabelglapp mellan baklucka och höga bromsljuset så att inte styrdonet får signal från det höga bromsljuset. Vrider och vänder man på kabeln manuellt kan piktogrammet släckas i vissa lägen, men med luckan stängd lyser det ilsket på panelen. Det är fem lampor.


5 710 Inlägg
22 januari 2011
#56
Andromeda skrev:
jonTe skrev:
Garfield skrev:
Är du säker på att bägge bromsljus och alla fyra (eller va det fem?) lampor i det höga bromsljuset fungerar?

Det höga bromsljuset är inte med i den kretsen. Jag körde länge ovetande om 2 trasiga lampor där utan piktogramvarning.

Och grannens -97:a tänder upp piktogrammet med bromslamporna pga kabelglapp mellan baklucka och höga bromsljuset så att inte styrdonet får signal från det höga bromsljuset. Vrider och vänder man på kabeln manuellt kan piktogrammet släckas i vissa lägen, men med luckan stängd lyser det ilsket på panelen. Det är fem lampor.

Då är det olika beroende på årsmodell alltså eller så räcker det med att någon lampa i bromsljuset funkar.

>>Poonta91, 1 bar skall den inte ladda genom hela registret, det skall sjunka med varvet.
I ditt fall verkar det gå lite väl fort...kollat att du har rätt GLT?

MVH Jonas
..............

123 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#57
Ska den sjunka ji högre varv det är? för den flyger upp till 1 bar sedan släppes trycket till 0.7 ungeför smile Hade GLT ladd förut och den låg på 0-4 0.5 : ) yikes

123 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#58
jaha ja okej : ) Det är med trimbox man kan få upp laddet till konstant 1 bar smile ?


Sök