4481
Sök

Bil får för mycket luft efter 3" lmm osv..

Däcksvarvare
227 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#1
Montera nyligen 3" LMM och portat spjällhus i min Audi Coupe 2.8 V6 -93 och sen körde jag med öppet filter men bilen gick dåligt på låga varv när den var kall.. var som att den fick en kallsup precis när man började gasa... först gick den ner typ till 400 varv innan den gick upp.. dvs. när den var kall kunde bilen dö när man började gasa om man inte gasa på ordentligt.. även när motorn är varm blir det samma sak, fast bilen dör inte eftersom den är varm tongue är alltså värst när den är kall..

felet blev bättre då jag montera original luftboxen men fortf. är det lite grann så som jag nämde..

är tydligen något med att den får för mycket luft nu när jag monterat 3"LMM osv?? hur kan man åtgärda detta ? någon som haft liknande symptom?

Tacksam för svar

mvh Viktor
Senast redigerat av Lumik (25 januari 2011)

The legendary

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
25 januari 2011
#2
Du har inte bytt till större  spridare då?


Däcksvarvare
227 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#3
nepp, men det ska inte spela någon roll?

Man har precis när man touchar gasen hur filtret suger in "tung" luft tongue och så går den ner i varvtalet liksom...
Senast redigerat av Lumik (25 januari 2011)

The legendary

8 250 Inlägg
25 januari 2011
#5
Lumik skrev:
nepp, men det ska inte spela någon roll?

Utan större spridare så får den inte rätt mängd bränsle.


Däcksvarvare
227 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#6
Marlboroman skrev:
Lumik skrev:
nepp, men det ska inte spela någon roll?

Utan större spridare så får den inte rätt mängd bränsle.

Sant det, men inte det som är felet i just detta fall..


FLindgren skrev:
Varför har du satt på en större llm?

original LMM är ett sugrör, behövde bättre flöde för extra HK wink bilen går betydligt bättre än original förutom just detta problem.. och spjällhuset var pluggat... finns mycket att hämta med små modifikationer :o
Senast redigerat av Lumik (25 januari 2011)

The legendary

Bounty hunter
671 Inlägg
25 januari 2011
#7
Marcus_89 skrev:
Du har inte bytt till större  spridare då?

det är rätt storlek på spridarna,då senare modell av samma motor har 3¨LMM och samma spridare...


Supraman
2 300 Inlägg
25 januari 2011
#8
Mer luft räcker inte, du måste ha större spridare när du sätter en större lmm eller så måste du mappa om för att kompensera.

Kan garantera att om man mäter lambdavärdet på din så går den väldigt magert.
Fel blandning=motor går dåligt.

Lyssna på marlboruman, han kan.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Bounty hunter
671 Inlägg
25 januari 2011
#9
Stefan Varberg skrev:
Mer luft räcker inte, du måste ha större spridare när du sätter en större lmm eller så måste du mappa om för att kompensera.

Kan garantera att om man mäter lambdavärdet på din så går den väldigt magert.
Fel blandning=motor går dåligt.

Lyssna på marlboruman, han kan.

det är samma spridare som senare modell av motorn som har 3'' LMM så jag tippar på att det är någe annat


Däcksvarvare
227 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#10
Japp, om alla nu slutar haka upp sig på bränslet så ska vi nog komma på felet? smile

The legendary

1 758 Inlägg
25 januari 2011
#11
Vad är det för LMM du satt dit då? Pratar den ens det språk som styrenheterna förväntar sig?
Är väl ganska självklart att man inte kan byta till en annan LMM utan att ha koll på vad man gör.

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
25 januari 2011
#12
bobafett skrev:
det är samma spridare som senare modell av motorn som har 3'' LMM så jag tippar på att det är någe annat

Förmodligen skillnad i bränslemapparna då om det sitter lika stora spridare.
Skifta till original LMM så kommer den gå bra igen.


Bounty hunter
671 Inlägg
25 januari 2011
#13
insane_1 skrev:
bobafett skrev:
det är samma spridare som senare modell av motorn som har 3'' LMM så jag tippar på att det är någe annat

Förmodligen skillnad i bränslemapparna då om det sitter lika stora spridare.
Skifta till original LMM så kommer den gå bra igen.

ja,det är förmodligen rätt...det är inte exakt samma nummer på boxen...


1 758 Inlägg
25 januari 2011
#14
Har sökt lite i Boschs databaser nu, men hittade inte så mycket vettigt tyvärr.
Men är det LMM från Audi A4 2,8 12V du satt dit? I så fall måste det lödas om lite, plus att man måste ha en VAG-Com för att justera LMM.

Bounty hunter
671 Inlägg
25 januari 2011
#15
schnauz skrev:
Har sökt lite i Boschs databaser nu, men hittade inte så mycket vettigt tyvärr.
Men är det LMM från Audi A4 2,8 12V du satt dit? I så fall måste det lödas om lite, plus att man måste ha en VAG-Com för att justera LMM.

ja det är sådan,sitter på div andra Audi modeller oxå,motstånd o potentiometern är på plats...allt enligt beskrivning som finns...det fick han me när jag sålde grejejrna...då får man kolla upp det där me vag.com då...  smile


Däcksvarvare
227 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#16
Aaa allt är lött rätt o.s.v. Vart får man tag i "VAG-Com" för att justera LMM ?

bara för att klargöra så går bilen MYCKET bra förutom just att den tappar lite i starten, går ner i varv precis när man nuddar gasen...

om det hjälper för någon så var jag precis ute och lyssna lite på motorn, det tunga "andningsljudet" motorn ger ifrån sig precis vid början av gaspådrag kommer från spjällhuset på baksidan av motorn.

Håller idag på och nollställer databoxen sen ska jag ut och få den att ställa om till nya LMM igen, om den inte lyckades 100% sist. Värt ett försök iaf! EDIT: Detta funkade ej, tror inte att det har med att databoxen måste ställa om sig att göra..

Om det är till någon hjälp för nån så är det värst när man ligger på mellangas när man kör iväg, smyger man på gaspedalen går det bra, eller om man gasar på mycket..
Senast redigerat av Lumik (26 januari 2011)

The legendary

Reservdelsman dagtid. Raketforskare kvällstid.
10 Inlägg
27 januari 2011
#17
Jag undrar vad de är ni tänkt att ställa in på luftmassemätaren? De är ju ingenting annat än en givare och saknar möjlighet till några inställningar.

Montera tillbaka luftburk och ram-air-slang om de ska sitta en sån.
Häng av jordkabeln minst 30 minuter så motorstyrdonet nollställer sig.
På med kabel igen, vrid igång motor och låt den stå på tomgång 30 minuter.
Därefter ut o kör på så många olika typer av vägar du kan få in. Med tung gasfot.
Dom första 9 milen är dom viktigaste. Men de tar runt 40 mil innan den är helt inkörd.

Prova.
Återkom om felet kvarstår.

quattro gör det på alla fyra.

Däcksvarvare
227 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#18
LillKenta skrev:
Jag undrar vad de är ni tänkt att ställa in på luftmassemätaren? De är ju ingenting annat än en givare och saknar möjlighet till några inställningar.

Montera tillbaka luftburk och ram-air-slang om de ska sitta en sån.
Häng av jordkabeln minst 30 minuter så motorstyrdonet nollställer sig.
På med kabel igen, vrid igång motor och låt den stå på tomgång 30 minuter.
Därefter ut o kör på så många olika typer av vägar du kan få in. Med tung gasfot.
Dom första 9 milen är dom viktigaste. Men de tar runt 40 mil innan den är helt inkörd.

Prova.
Återkom om felet kvarstår.

Okej, tomgången på 30 minuter i början, hur viktig är den? det är väl den jag missat isf.. samt att jag inte kört 40 mil.. Får helt enkelt göra om en 3e gång.. Men hur tung gasfot ska jag ha? Jag hade sjukt tung sist tongue bilen lär ju inte må så bra av det heller...

Tror ärligt talat inte detta är problemet att den inte ställt om, men det är helt klart värt att testa då jag inte har mycket annat att gå på tongue får bli en roadtrip imorrn...

The legendary

Reservdelsman dagtid. Raketforskare kvällstid.
10 Inlägg
28 januari 2011
#19
Lumik skrev:
Okej, tomgången på 30 minuter i början, hur viktig är den? det är väl den jag missat isf.. samt att jag inte kört 40 mil.. Får helt enkelt göra om en 3e gång.. Men hur tung gasfot ska jag ha? Jag hade sjukt tung sist tongue bilen lär ju inte må så bra av det heller...

Tror ärligt talat inte detta är problemet att den inte ställt om, men det är helt klart värt att testa då jag inte har mycket annat att gå på tongue får bli en roadtrip imorrn...

Alltså - det handlar inte om att du ska slå något hastighetsrekord på den lokala 30-sträckan.
Styrsystemet är ju adaptivt så syftet är att du ska få motorstyrdonet att "vänja" sig vid det nya luftflödet och ställa in sig efter det. Det gör du på bästa sätt genom att använda hela varvregistret.
Hur viktigt varje "delmoment" är jämfört med andra vet jag inte. Detta är instruktionerna jag och alla andra som velat göra detta byte har fått.

Och om du tror att bilen kanske inte pallar med lite brutalare körning kanske du ska se till att den gör de innan du börjar trimma. Bara en tanke..

quattro gör det på alla fyra.

Däcksvarvare
227 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
#20
LillKenta skrev:
Lumik skrev:
Okej, tomgången på 30 minuter i början, hur viktig är den? det är väl den jag missat isf.. samt att jag inte kört 40 mil.. Får helt enkelt göra om en 3e gång.. Men hur tung gasfot ska jag ha? Jag hade sjukt tung sist tongue bilen lär ju inte må så bra av det heller...

Tror ärligt talat inte detta är problemet att den inte ställt om, men det är helt klart värt att testa då jag inte har mycket annat att gå på tongue får bli en roadtrip imorrn...

Alltså - det handlar inte om att du ska slå något hastighetsrekord på den lokala 30-sträckan.
Styrsystemet är ju adaptivt så syftet är att du ska få motorstyrdonet att "vänja" sig vid det nya luftflödet och ställa in sig efter det. Det gör du på bästa sätt genom att använda hela varvregistret.
Hur viktigt varje "delmoment" är jämfört med andra vet jag inte. Detta är instruktionerna jag och alla andra som velat göra detta byte har fått.

Och om du tror att bilen kanske inte pallar med lite brutalare körning kanske du ska se till att den gör de innan du börjar trimma. Bara en tanke..

Förstår vad du menar.. ska testa en tredje gång om inte jag hittar något annat idag.
Den pallar nog med smile men jag tänkte mer att det inte är bra att tokköra någon bil under längre tid..

Sen den där manualen som du och "alla andra" fått skulle jag oxå vilja ha, för jag har bara hittat riktigt dålig information..

Idag har jag iaf. börjat felsöka mer, gjort rent ISV, kollat alla slangar (vacum osv) , spänt gaswiren, ska bara kolla felkoder.. sen montera på fler nya slangar osv.. gjort rent här och där.. snart ska jag nog hitta felet, men hade underlättat med en vag-com mojjäng!

Nu drar jag till posten och hämtar fler nya slangar..
Senast redigerat av Lumik (28 januari 2011)

The legendary


Sök