serdna skrev:
Rquired skrev:
Founder skrev:
Volvo har 4 gånger fler anställda än SAAB...
Eftersom Volvo säljer tio gånger så många bilar (=tio gånger mer framgångsrika?) än Saab tycker jag det motiverar tio gånger så många anställda. Jag vet att det inte riktigt stämmer överens med verkligheten, men med det tankesättet är Saab fruktansvärt ineffektiva om vi räknar... kalla det "sålda bilar per anställd"....
Då sade det själv ovan,
"med mindre anställda behöver man inte sälja lika många bilar för att göra vinst", och Saab har dels i princip aldrig genererat någon vinst och framför allt går det inte lika bra som Volvo. Trots ett färre antal anställda som innebär att det teoretiskt vore lättare för Saab att generera vinst än Volvo, ändå misslyckas dem rejält?
Tycker att vi ska vänta något år innan vi klagar på saab, de har ju just bytt ägare efter att ha varit dåligt skött av GM. Det kommer ta ett tag att få igång en säker produktion igen. Det är nog ganska osäkert hur det kommer gå på lång sikt men jag tycker att det är ett tufft bilmärke som vi i Sverige ska vara stolta över.
För drygt ett år sedan fanns det en lång tråd på Garaget som handlade om Saab´s nedläggning och strax därefter en liknande tråd om Spyker´s köp av Saab. I båda dessa trådar så spekulerade folk i att det inte kommer vända för Saab oavsett, precis som i denna tråd, och fick svaret att de skulle vänta och ge Saab en chans. Nu heter det än en gång att det för en gångs skull skall vända för Saab och att folk enbart skall vänta och ge dem en chans, trots att det åter igen inte ser direkt optimistiskt ut för märket.
När är det egentligen läge i att spekulera i Saab, när märket gått omkull och sedan ~60 år ytterligare så alla dess entusiaster som kan ta illa upp gått i graven?
Senast redigerat av Rquired (28 januari 2011)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.