Jag tror detsamma som jag gjorde för ett år sedan, Saab kan bygga bilar rent tekniskt men jag tvekar på om de har vad som krävs för att ta den plats på marknaden som behövs. Liten volym räcker inte, de kommer kvävas.
Saab vaknade upp några meter från bårhuset och återvände med vind i seglen, folk hade börjat sakna Saab och intresset för märket har väl sällan varit så stort som efter närläggningsbeskedet och återuppståndelsen? Att en kombi skulle göra någon skillnad tror jag inte så mycket på, Sverige må vara ett kombiland men Saab är populärt här hemma oavsett och i övriga marknader, Kina, Ryssland osv. är det en stor sedan som är intressant.
Saab har alltså haft sin stora chans att komma tillbaka med en skräll, Muller pratade med media i våras om att Saab trots allt inte är tillbaka med full kraft och gjorde en försiktig uppskattning om vad de skulle kunna tänkas sälja; 60.000 bilar var målet.
Med facit i hand fick de iväg 32.000st.* till återförsäljarna, och det har diskuterats om problem i hos underleverantörerna men det går inte att påstå att Saab´s modeller varit så eftertraktade att kunderna fick slåss om bilarna: 4000 av ovanstående 32.000 tillverkade bilar är nämligen osålda.
Jag spekulerar endast men tror att en ny 9-3, 9-5 som kombi och sedan och 9-4x kan skjuta upp siffran till kanske 100.000 bilar som mest? Volvo säljer 4-5 gånger så många bilar och har haft problem, det ser mörkt ut för Trollhättan helt enkelt.
*http://www.bilpriser.se/saab-ska-salja-80-000-bilar-i-ar
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.