2488
Sök

SAAB 1 år med Spyker som ägare

956 Inlägg
30 januari 2011
#61
Rquired skrev:
Angående inlägg #58: Det trodde jag var uppenbart, vad hade Saab varit idag om ingen hjälpt dem på traven? Varken 99, 900, 9000 eller framåt är en Saabkonstruktion till 100%. V4 var en Fordmotor om jag inte minns fel. Hur tror du Saab hade tacklat miljöbilskraven med tvåtakt?

För dig kanske.
Men bara för det är det för dig, är det inte de för övriga ca 6,8 miljarder människor på vår jord?

1 298 Inlägg
30 januari 2011
#62
Glader9991 skrev:
Rquired skrev:
Angående inlägg #58: Det trodde jag var uppenbart, vad hade Saab varit idag om ingen hjälpt dem på traven? Varken 99, 900, 9000 eller framåt är en Saabkonstruktion till 100%. V4 var en Fordmotor om jag inte minns fel. Hur tror du Saab hade tacklat miljöbilskraven med tvåtakt?

För dig kanske.
Men bara för det är det för dig, är det inte de för övriga ca 6,8 miljarder människor på vår jord?

Mr Rquired har en hatkärlek för Saab och missar inte ett tillfälle att visa detta här på forumet. Hans inlägg angående Saab är samtliga alltid vinklade åt samma håll.
Som jag sagt tidigare i denna tråd så är det få märken idag som står för renrasiga produkter utan inblandning i andra märken, även Saab.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

956 Inlägg
30 januari 2011
#63
Pendulum skrev:
Glader9991 skrev:
Rquired skrev:
Angående inlägg #58: Det trodde jag var uppenbart, vad hade Saab varit idag om ingen hjälpt dem på traven? Varken 99, 900, 9000 eller framåt är en Saabkonstruktion till 100%. V4 var en Fordmotor om jag inte minns fel. Hur tror du Saab hade tacklat miljöbilskraven med tvåtakt?

För dig kanske.
Men bara för det är det för dig, är det inte de för övriga ca 6,8 miljarder människor på vår jord?

Mr Rquired har en hatkärlek för Saab och missar inte ett tillfälle att visa detta här på forumet. Hans inlägg angående Saab är samtliga alltid vinklade åt samma håll.
Som jag sagt tidigare i denna tråd så är det få märken idag som står för renrasiga produkter utan inblandning i andra märken, även Saab.

Det är inget svårt att märka.
Bara man håller sig ifrån sådana i framtiden och inte konverserar med dem.

1 482 Inlägg
30 januari 2011
#64
Nya 95an är sjysst som fan.

Den dagen Saab blir RWD köper jag saab, annars nej hmm
Senast redigerat av Noxxer (30 januari 2011)

BLT Service
Theracords Music Label

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
30 januari 2011
#65
Noxxer skrev:
Nya 95an är sjysst som fan.

Den dagen Saab blir RWD köper jag saab, annars nej hmm

En RWD Saab är som en FWD BMW, nej tack. RWD är överskattat!

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

998 Inlägg
30 januari 2011
#66
Nya saab 9-5 kombi ser jävligt tuff ut, synd att sedanen inte gör det.
Det här med att saab och opel är lika till många delar, ja va tror ni samma ägare betyder att man sparar väldigt mycket pengar på att använda samma ljusknapp i båda bilar. Det är det allt handlar om pengar. Varför tror ni att alla nya volvo har samma panel i alla sina bilar? sparar pengar.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

1 414 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
#67
Hela Opel Insignia har designats av SAAB's tekniker, den största delen av Opels utveckling flyttades till Trollhättan under perioden 2000-2010. Detta är ett väldigt stort problem för opel idag då de saknar stor teknisk kompetens. Flera delar som sitter i nya 9-5 och Insignia är samma delar tex ratten, den utvecklads av SAAB och hamnade i Opel'n, folks association till att det är "Opel" delar är att Insignian kom ut före 9-5'an...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

876 Inlägg
30 januari 2011
#68
LordLife skrev:
Nya saab 9-5 kombi ser jävligt tuff ut, synd att sedanen inte gör det.
Det här med att saab och opel är lika till många delar, ja va tror ni samma ägare betyder att man sparar väldigt mycket pengar på att använda samma ljusknapp i båda bilar. Det är det allt handlar om pengar. Varför tror ni att alla nya volvo har samma panel i alla sina bilar? sparar pengar.

Och så mycket är det faktiskt inte som Insignia och 9-5 har ihop. 30% läste jag någonstans. Ska se om jag kan hitta den artikeln igen smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 januari 2011
#69
Pendulum skrev:
Glader9991 skrev:
Rquired skrev:
Angående inlägg #58: Det trodde jag var uppenbart, vad hade Saab varit idag om ingen hjälpt dem på traven? Varken 99, 900, 9000 eller framåt är en Saabkonstruktion till 100%. V4 var en Fordmotor om jag inte minns fel. Hur tror du Saab hade tacklat miljöbilskraven med tvåtakt?

För dig kanske.
Men bara för det är det för dig, är det inte de för övriga ca 6,8 miljarder människor på vår jord?

Mr Rquired har en hatkärlek för Saab och missar inte ett tillfälle att visa detta här på forumet. Hans inlägg angående Saab är samtliga alltid vinklade åt samma håll.
Som jag sagt tidigare i denna tråd så är det få märken idag som står för renrasiga produkter utan inblandning i andra märken, även Saab.

Jo visst det är lättare för en entusiast att avfärda något än att inse att märket har misslyckats. Men visst Saab är bäst i världen och när andra märken insåg detta gjorde de allt de kunde för att konspirera mot Saab och förstöra svenskarnas chanser.

Eller så lämnar man konspirationsteorierna och inser att det helt enkelt inte finns eller i alla fall funnits tillräckligt många som tyckt fantastiska Saab varit något att ha..

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

998 Inlägg
30 januari 2011
#70
lindell90 skrev:
LordLife skrev:
Nya saab 9-5 kombi ser jävligt tuff ut, synd att sedanen inte gör det.
Det här med att saab och opel är lika till många delar, ja va tror ni samma ägare betyder att man sparar väldigt mycket pengar på att använda samma ljusknapp i båda bilar. Det är det allt handlar om pengar. Varför tror ni att alla nya volvo har samma panel i alla sina bilar? sparar pengar.

Och så mycket är det faktiskt inte som Insignia och 9-5 har ihop. 30% läste jag någonstans. Ska se om jag kan hitta den artikeln igen smile

Må så vara ville bara förklarar varför dom är lite lika på olika ställen smile

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

1 298 Inlägg
30 januari 2011
#71
Rquired skrev:
Pendulum skrev:
Glader9991 skrev:

För dig kanske.
Men bara för det är det för dig, är det inte de för övriga ca 6,8 miljarder människor på vår jord?

Mr Rquired har en hatkärlek för Saab och missar inte ett tillfälle att visa detta här på forumet. Hans inlägg angående Saab är samtliga alltid vinklade åt samma håll.
Som jag sagt tidigare i denna tråd så är det få märken idag som står för renrasiga produkter utan inblandning i andra märken, även Saab.

Jo visst det är lättare för en entusiast att avfärda något än att inse att märket har misslyckats. Men visst Saab är bäst i världen och när andra märken insåg detta gjorde de allt de kunde för att konspirera mot Saab och förstöra svenskarnas chanser.

Eller så lämnar man konspirationsteorierna och inser att det helt enkelt inte finns eller i alla fall funnits tillräckligt många som tyckt fantastiska Saab varit något att ha..

Jag är ingen inbiten Saabentusiast. Jag månar om Saab eftersom jag tycker synd om alla montörer som arbetar i Trollhättan idag, alla på tjänstemannasidan som visserligen till stor del jobbar genom konsultfirmor. Men också alla som arbetat där som eventuellt kan få återanställning ifall det går vägen för Saab.

Man kan givetvis inte naivt blunda för dåliga siffror och tro att det ska gå vägen, men man kan heller inte vara alltför pessimistiskt realist. Jag personligen kan inte dra någon slutsats om Saabs framtid och det kan ingen. Det är ett lite speciellt läge de befinner sig i, inte speciellt likt händelser från tidigare omskakningar i bilindustrin (t.ex. Rover/MG som är ganska färskt) vilket jag hoppas kan vara svaret på att de inte sålt tillräckligt med bilar 2010. Bandet i trollhättan stod för några månader sedan helt still. Vissa underleverantörer gick i konkurs, några andra drog sig undan då båten sjönk och bara ett fåtal större leverantörer fanns kvar när apparaten skulle dras igång igen. Det tillsammans med att folk blir avskräckta från att köpa en bil från ett företag som hotas att gå omkull gjorde att det inte såldes många bilar 2010. Mot slutet hade man fått upp farten i fabriken någorlunda, underleverantörerna fungerade hyffsat och man kunde spotta ut bilar.

Sen att demdär 5000 osålda bilarna du pratar om inte såldes tror jag som sagt inte är något att oroa sig för. För det första hade jag för mig att den siffran var 500 och inte 5000, men det kan hända att min siffra är lite äldre. Folk har ju inte heller stått och hängt på låset till handlarna vilket skulle varit rätt konstigt isåfall. Senaste jag läste var att man nu ska takta upp i Trollhättan igen.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 januari 2011
#72
Pendulum skrev:
Rquired skrev:
Pendulum skrev:

Mr Rquired har en hatkärlek för Saab och missar inte ett tillfälle att visa detta här på forumet. Hans inlägg angående Saab är samtliga alltid vinklade åt samma håll.
Som jag sagt tidigare i denna tråd så är det få märken idag som står för renrasiga produkter utan inblandning i andra märken, även Saab.

Jo visst det är lättare för en entusiast att avfärda något än att inse att märket har misslyckats. Men visst Saab är bäst i världen och när andra märken insåg detta gjorde de allt de kunde för att konspirera mot Saab och förstöra svenskarnas chanser.

Eller så lämnar man konspirationsteorierna och inser att det helt enkelt inte finns eller i alla fall funnits tillräckligt många som tyckt fantastiska Saab varit något att ha..

Jag är ingen inbiten Saabentusiast. Jag månar om Saab eftersom jag tycker synd om alla montörer som arbetar i Trollhättan idag, alla på tjänstemannasidan som visserligen till stor del jobbar genom konsultfirmor. Men också alla som arbetat där som eventuellt kan få återanställning ifall det går vägen för Saab.

Man kan givetvis inte naivt blunda för dåliga siffror och tro att det ska gå vägen, men man kan heller inte vara alltför pessimistiskt realist. Jag personligen kan inte dra någon slutsats om Saabs framtid och det kan ingen. Det är ett lite speciellt läge de befinner sig i, inte speciellt likt händelser från tidigare omskakningar i bilindustrin (t.ex. Rover/MG som är ganska färskt) vilket jag hoppas kan vara svaret på att de inte sålt tillräckligt med bilar 2010. Bandet i trollhättan stod för några månader sedan helt still. Vissa underleverantörer gick i konkurs, några andra drog sig undan då båten sjönk och bara ett fåtal större leverantörer fanns kvar när apparaten skulle dras igång igen. Det tillsammans med att folk blir avskräckta från att köpa en bil från ett företag som hotas att gå omkull gjorde att det inte såldes många bilar 2010. Mot slutet hade man fått upp farten i fabriken någorlunda, underleverantörerna fungerade hyffsat och man kunde spotta ut bilar.

Sen att demdär 5000 osålda bilarna du pratar om inte såldes tror jag som sagt inte är något att oroa sig för. För det första hade jag för mig att den siffran var 500 och inte 5000, men det kan hända att min siffra är lite äldre. Folk har ju inte heller stått och hängt på låset till handlarna vilket skulle varit rätt konstigt isåfall. Senaste jag läste var att man nu ska takta upp i Trollhättan igen.

Siffran 5000 kom från 33.000 tillverkade bilar, 28.000 sålda till kund. Således bör det någonstans finnas 5000 exemplar som Saab kunde trollat fram om det varit en stor efterfrågan eller hur?
Att det står så "många" osålda exemplar är nog ingen fara utan jag lade fram det mer som ett tecken på att Saab inte sålde mer än 28.000 bilar inte beror på att de inte hann bygga fler. Tvärt om uppenbarligen?

Jag tror inte det finns någon som önskar Saab i graven och x antal anställda utan jobb, men jag förstår inte heller hur man hjälper dem genom att lossas att "Saab går alldeles utmärkt det är bara en liten svacka"?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 298 Inlägg
30 januari 2011
#73
Det finns ingen här som låtsas någonting.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

102 Inlägg
30 januari 2011
#74
Pendulum skrev:
Det finns ingen här som låtsas någonting.

Håller helt med, man måste ju få tro på saab. Jag tror att det finns en risk att de inte kommer att klara sig men det trodde ju folk om Appel också. Hade du frågat någon om hur det skulle gå för bolaget innan de började sälja mackbook och ipod så hade nog de flesta gissat på konkurs. Så hur det går just nu är inte hela sanningen om hur det kommer gå iframtiden. Jag tror att de nya modelerna kommer gå mycket bra på den nordiska marknaden, jag tror SUVen kommer gå bra i USA. Jag hoppas att de exbanderar till asien där är framtiden.

1 414 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
#75
Pendulum skrev:
Rquired skrev:
Pendulum skrev:
Mr Rquired har en hatkärlek för Saab och missar inte ett tillfälle att visa detta här på forumet. Hans inlägg angående Saab är samtliga alltid vinklade åt samma håll.
Som jag sagt tidigare i denna tråd så är det få märken idag som står för renrasiga produkter utan inblandning i andra märken, även Saab.

Jo visst det är lättare för en entusiast att avfärda något än att inse att märket har misslyckats. Men visst Saab är bäst i världen och när andra märken insåg detta gjorde de allt de kunde för att konspirera mot Saab och förstöra svenskarnas chanser.

Eller så lämnar man konspirationsteorierna och inser att det helt enkelt inte finns eller i alla fall funnits tillräckligt många som tyckt fantastiska Saab varit något att ha..

alla på tjänstemannasidan som visserligen till stor del jobbar genom konsultfirmor. Men också alla som arbetat där som eventuellt kan få återanställning ifall det går vägen för Saab.

2750 av de utvecklingsingenjörer som finns på SAAB är alla direkt anställda av SAAB, 1300 som jobbar med kvalitetkontroll samt arbetsledning är alla direkt anställda av SAAB. Dessa sammanfattar majoriteten av alla tjänstemän som faktiskt arbetar på SAAB. I fabriken arbetar ca 4000 metall anställda med att faktiskt sätta ihop bilarna. Antalet "konsluter" är idag nere på någon ynka procent om ens det och de flesta konsulter jobbar direkt på linan med ihopsättning av bilar...
Senast redigerat av Founder (30 januari 2011)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 298 Inlägg
30 januari 2011
#76
Founder skrev:
2750 av de utvecklingsingenjörer som finns på SAAB är alla direkt anställda av SAAB, 1300 som jobbar med kvalitetkontroll samt arbetsledning är alla direkt anställda av SAAB. Dessa sammanfattar majoriteten av alla tjänstemän som faktiskt arbetar på SAAB. I fabriken arbetar ca 4000 metall anställda med att faktiskt sätta ihop bilarna. Antalet "konsluter" är idag nere på någon ynka procent om ens det...

Okej, då får jag ta tillbaka det jag skrev. Min morbror jobbade på Saab inom motoroptimering för ett par år sedan som konsult och då var det fler konsulter på Saab. Men borde de inte vara bättre att ha så mycket konsulter som möjligt eftersom det inte är lika svårt att skicka av dem när det börjar blåsa oväder i företaget?

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

1 414 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
#77
Rquired skrev:
Pendulum skrev:
Rquired skrev:
Jo visst det är lättare för en entusiast att avfärda något än att inse att märket har misslyckats. Men visst Saab är bäst i världen och när andra märken insåg detta gjorde de allt de kunde för att konspirera mot Saab och förstöra svenskarnas chanser.

Eller så lämnar man konspirationsteorierna och inser att det helt enkelt inte finns eller i alla fall funnits tillräckligt många som tyckt fantastiska Saab varit något att ha..

Jag är ingen inbiten Saabentusiast. Jag månar om Saab eftersom jag tycker synd om alla montörer som arbetar i Trollhättan idag, alla på tjänstemannasidan som visserligen till stor del jobbar genom konsultfirmor. Men också alla som arbetat där som eventuellt kan få återanställning ifall det går vägen för Saab.

Man kan givetvis inte naivt blunda för dåliga siffror och tro att det ska gå vägen, men man kan heller inte vara alltför pessimistiskt realist. Jag personligen kan inte dra någon slutsats om Saabs framtid och det kan ingen. Det är ett lite speciellt läge de befinner sig i, inte speciellt likt händelser från tidigare omskakningar i bilindustrin (t.ex. Rover/MG som är ganska färskt) vilket jag hoppas kan vara svaret på att de inte sålt tillräckligt med bilar 2010. Bandet i trollhättan stod för några månader sedan helt still. Vissa underleverantörer gick i konkurs, några andra drog sig undan då båten sjönk och bara ett fåtal större leverantörer fanns kvar när apparaten skulle dras igång igen. Det tillsammans med att folk blir avskräckta från att köpa en bil från ett företag som hotas att gå omkull gjorde att det inte såldes många bilar 2010. Mot slutet hade man fått upp farten i fabriken någorlunda, underleverantörerna fungerade hyffsat och man kunde spotta ut bilar.

Sen att demdär 5000 osålda bilarna du pratar om inte såldes tror jag som sagt inte är något att oroa sig för. För det första hade jag för mig att den siffran var 500 och inte 5000, men det kan hända att min siffra är lite äldre. Folk har ju inte heller stått och hängt på låset till handlarna vilket skulle varit rätt konstigt isåfall. Senaste jag läste var att man nu ska takta upp i Trollhättan igen.

Siffran 5000 kom från 33.000 tillverkade bilar, 28.000 sålda till kund. Således bör det någonstans finnas 5000 exemplar som Saab kunde trollat fram om det varit en stor efterfrågan eller hur?

DU har faktiskt helt rätt, 28000 bilar såldes till kund men 33000 bilar lämnade fabriken och såldes till återförsäljare. Dessa 5000 är bilar som återförsäljarna i sin ut sålt vidare till kunder, detta registreras inte som såld bil av företaget SAAB utan som den återförsäljarens sålda bil till kund men för SAAB's del fick dom redan betalt för bilen då återförsäljaren köpte bilen av SAAB.

I USA och ASIEN och Arab världen sker nästan all försäljning på detta vis. En kund kommer in, provkör och köper just det exemplaret.
Senast redigerat av Founder (30 januari 2011)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
#78
Pendulum skrev:
Founder skrev:
2750 av de utvecklingsingenjörer som finns på SAAB är alla direkt anställda av SAAB, 1300 som jobbar med kvalitetkontroll samt arbetsledning är alla direkt anställda av SAAB. Dessa sammanfattar majoriteten av alla tjänstemän som faktiskt arbetar på SAAB. I fabriken arbetar ca 4000 metall anställda med att faktiskt sätta ihop bilarna. Antalet "konsluter" är idag nere på någon ynka procent om ens det...

Okej, då får jag ta tillbaka det jag skrev. Min morbror jobbade på Saab inom motoroptimering för ett par år sedan som konsult och då var det fler konsulter på Saab. Men borde de inte vara bättre att ha så mycket konsulter som möjligt eftersom det inte är lika svårt att skicka av dem när det börjar blåsa oväder i företaget?

Jo men en konsult kostar 4 x mer än en vanlig anställd...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 298 Inlägg
30 januari 2011
#79
Founder skrev:
Pendulum skrev:
Founder skrev:
2750 av de utvecklingsingenjörer som finns på SAAB är alla direkt anställda av SAAB, 1300 som jobbar med kvalitetkontroll samt arbetsledning är alla direkt anställda av SAAB. Dessa sammanfattar majoriteten av alla tjänstemän som faktiskt arbetar på SAAB. I fabriken arbetar ca 4000 metall anställda med att faktiskt sätta ihop bilarna. Antalet "konsluter" är idag nere på någon ynka procent om ens det...

Okej, då får jag ta tillbaka det jag skrev. Min morbror jobbade på Saab inom motoroptimering för ett par år sedan som konsult och då var det fler konsulter på Saab. Men borde de inte vara bättre att ha så mycket konsulter som möjligt eftersom det inte är lika svårt att skicka av dem när det börjar blåsa oväder i företaget?

Jo men en konsult kostar 4 x mer än en vanlig anställd...

Hoppsan. Då är det mer förståeligt.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 januari 2011
#80
Founder skrev:
Rquired skrev:
Pendulum skrev:

Jag är ingen inbiten Saabentusiast. Jag månar om Saab eftersom jag tycker synd om alla montörer som arbetar i Trollhättan idag, alla på tjänstemannasidan som visserligen till stor del jobbar genom konsultfirmor. Men också alla som arbetat där som eventuellt kan få återanställning ifall det går vägen för Saab.

Man kan givetvis inte naivt blunda för dåliga siffror och tro att det ska gå vägen, men man kan heller inte vara alltför pessimistiskt realist. Jag personligen kan inte dra någon slutsats om Saabs framtid och det kan ingen. Det är ett lite speciellt läge de befinner sig i, inte speciellt likt händelser från tidigare omskakningar i bilindustrin (t.ex. Rover/MG som är ganska färskt) vilket jag hoppas kan vara svaret på att de inte sålt tillräckligt med bilar 2010. Bandet i trollhättan stod för några månader sedan helt still. Vissa underleverantörer gick i konkurs, några andra drog sig undan då båten sjönk och bara ett fåtal större leverantörer fanns kvar när apparaten skulle dras igång igen. Det tillsammans med att folk blir avskräckta från att köpa en bil från ett företag som hotas att gå omkull gjorde att det inte såldes många bilar 2010. Mot slutet hade man fått upp farten i fabriken någorlunda, underleverantörerna fungerade hyffsat och man kunde spotta ut bilar.

Sen att demdär 5000 osålda bilarna du pratar om inte såldes tror jag som sagt inte är något att oroa sig för. För det första hade jag för mig att den siffran var 500 och inte 5000, men det kan hända att min siffra är lite äldre. Folk har ju inte heller stått och hängt på låset till handlarna vilket skulle varit rätt konstigt isåfall. Senaste jag läste var att man nu ska takta upp i Trollhättan igen.

Siffran 5000 kom från 33.000 tillverkade bilar, 28.000 sålda till kund. Således bör det någonstans finnas 5000 exemplar som Saab kunde trollat fram om det varit en stor efterfrågan eller hur?

DU har faktiskt helt rätt, 28000 bilar såldes till kund men 33000 bilar lämnade fabriken och såldes till återförsäljare. Dessa 5000 är bilar som återförsäljarna i sin ut sålt vidare till kunder, detta registreras inte som såld bil av företaget SAAB utan som den återförsäljarens sålda bil till kund men för SAAB's del fick dom redan betalt för bilen då återförsäljaren köpte bilen av SAAB.

I USA och ASIEN och Arab världen sker nästan all försäljning på detta vis. En kund kommer in, provkör och köper just det exemplaret.

Jo det visste jag, men i artiklen nämndes bilarna sålda till återförsäljare för sig själva. Jag fick i alla fall inte intrycket av att dem var utöver de 28.000 men kan ha förstått det fel, får leta efter artikeln.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök