2769
Sök

Hur högt tryck bör man ha i en supra twin turbo

16 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#1
Tja jag har en supra mkiv twin turbo original motor.
Men har hört att man inte ska köra så mycket på fullt tryck på turbon för packningarna klarar inte de.
Så vilket tryck bör man ställa in via turbo controllern?

2 230 Inlägg
27 januari 2011
#2
tips, gör om topic till laddtryck istället för bara tryck wink eller liknande.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

16 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#3
Ok om bygge kommer senare är väldigt nybörjare på de här så just nu vill ja bara vara säker på att ja inte kör sönder någon packning:) Tack ändå.

Det sitter en DUAL SBC Spec R controller från blitz i bilen och vad ska jag ställa in för tryck på den i alla menyer?

674 Inlägg
27 januari 2011
#4
är de en j-spec, uk-spec eller us-spec vi talar om?

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

16 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#5
det är en j-spec.

674 Inlägg
27 januari 2011
#6
1,2 bar har jag för mig är max... hoppas att fler kan bekräfta de också smile

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

16 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#7
Ok tack. det låter rimligt den står idag på 1 bar o den e nog snål ställd.
Sen nästa fråga när jag köpte bilen så pratade han om att man måste ställa in trycket varje gång man startar bilen men det är väl inte nödvändigt du kan ju köra samma tryck fast bilen är kall bara att man inte kör bilen hårt förns den blivit varm lr?

517 Inlägg
27 januari 2011
#8
Är det inte j-spec som har keramiska impeller i sina turbosar? De ska tydligen vara ganska sköra och kan börja falla sönder vid för högt laddtryck... inte kul om flisorna letar sig in i motorn sad

Vill man vara på säkra sidan kan man ju alltid uppgradera turbosarna med ordentliga stål-impellers och nya lager.

674 Inlägg
27 januari 2011
#9
Ghost_Face skrev:
Är det inte j-spec som har keramiska impeller i sina turbosar? De ska tydligen vara ganska sköra och kan börja falla sönder vid för högt laddtryck... inte kul om flisorna letar sig in i motorn sad

Vill man vara på säkra sidan kan man ju alltid uppgradera turbosarna med ordentliga stål-impellers och nya lager.

det stämmer!

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

16 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#10
Oki då är det något att tänka på bör man byta de så småning om tackar..

Supraman
2 300 Inlägg
27 januari 2011
#11
Håll dig under 1,2 så kan du vara lugn.
En laddtryckskontroll ska hålla det inställt så att ställa in det varje gång har jag svårt att tro stämmer.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

674 Inlägg
27 januari 2011
#12
För att vara på säkra sidan eller om du har höga effektmål är de ju bra att byta! smile
Senast redigerat av vaughn (27 januari 2011)

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

16 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#13
Tack så mycke nu kan jag köra säkert i sommar så ska jag nog byta till vintern:)

371 Inlägg
13 februari 2011
#14
ja 1,2 är max på j-spec med keramiska impellrar.
själv har jag uppgraderat mina aggregat då jag inte ville gå upp till singelturbo, här är en länk.
http://www.airtune.se/product_info.php? … -kit-.html .


517 Inlägg
14 februari 2011
#15
lindstrome skrev:
ja 1,2 är max på j-spec med keramiska impellrar.
själv har jag uppgraderat mina aggregat då jag inte ville gå upp till singelturbo, här är en länk.
http://www.airtune.se/product_info.php? … -kit-.html .

Det finns även ett uppgraderings-kit hos GIKturbo http://www.gikturbo.se/bytesturbo/speci … 8-x-2.html OBS! att priset på 11.800:- är UTAN moms, så med 25% moms blir det slutgiltiga priset 14.750:- och då har man turbosarna goda för att klara upp emot 660hk cool


Sök