AcesHigh666 skrev:
Okej, 850 är modernare och upplevs MYCKET bättre på vägen. Motorn låter riktigt gott och det finns ingen 940 som slår det ljudet.
Hade volvo 850 t5 varit med på listan så hade valet varit enkelt. Men nu har du 15000 som gräns och jag antar att du då behöver en bil som du kan ha råd att äga också.
850 är inte roliga om det inte är en T5, och den finns även med en liten motor på runt 140hk och den är riktigt trött. Den upplevs till och med slöare än en 740 med 116hk.
850 är mer svårmekad men en rätt hyffsad bil annars.
940 är en äldre design, man kan säga att det i princip är en 740 med nyare kaross bara. Väldigt enkel att skruva med och krånglar inte lika mycket. Nu pratar jag sugmotor modellerna då. en turbo 940 har ju en turbo som kan strula. Men en bra bil annars.
Bakhjulsdriften är ett plus om du vill kunna sladda.
Dock så har du fått allt om bakfoten, du får ner mer effekt till drivhjulen på en framhjulsdriven bil, dock så spinner dem mer i starten.
Jag skulle rekommendera en 940 eftersom att du har 15000 att röra dig med. Men i ditt fall hade jag letat upp en fräsch 940 med 135hk sugmotorn alltså en GL för runt 10 000 och sen hoppats på att du kan ha råd med den. Den strular mindre än turbon och du kan få mycket billigare försäkring. Oavsett om det är du själv eller någon förälder som står på den.
Styling finns en massa till 940. Och turbomaskinen kan du plicka ur ca 200-220 med endast små modifieringar som chip, avgas osv.