2978
Sök

Köpa förstabil! Volvo 850 eller 940? Hjälp tack!

4 637 Inlägg
29 januari 2011
#21
Har inte ägt någon av dessa men enligt flara tabeller jag läst är 940 helt klart snålare. Osäker på vilka, kanske bara gällde diverse 940-motorer med lite mindre effekt...

248 Inlägg
29 januari 2011
#22
Jag skulle nog satsa på 940 som första bil smile Inga dyra reparationer, förbannat svåra att ta död på wink


Performance meck
342 Inlägg
29 januari 2011
#23
940 om du vill ha roligt
850 om du bara ska åka för åkandes skull

motorvalet på 940 sidan är ju heltklart ltt 134hk orginal 160 hk för 10kr...
tråkigt lätt och rasa m90n

850 skön bil att köra går och få vettigt utsende på inte så roligt på vintern. duger helt klart o bara åka omkring med på sommaren.
tråkigt vanligt att dom läcker olja ur bakrepackbox. (några tusen att åtgärda)

båda bilarna är lätta att serva finns miljontals reservdelar till båda med.

Mvh

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
29 januari 2011
#24
Givetvis 850. Tystare, bekvämare, säkrare, stadigare väghållning, bättre detaljfinish och att den driver fram behöver inte vara en nackdel smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Tvivlare
2 266 Inlägg
29 januari 2011
#25
940 LTT går på "GL-Försäkring". Värt att tänka på..

= Blir billiga alltså.
Senast redigerat av MantaRobin (29 januari 2011)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

560 Inlägg
29 januari 2011
#26
se88e skrev:
Tjena! Är 18 år och har nyss tagit körkort (en månad sen) och nu är det dags att köpa min första bil big_smile! Har velat fram och tillbaks hela tiden mellan en 850 GLT eller en 940 GLT, Ltt eller Turbo och kan inte bestämma mig hmm. Någon som kan tipsa om vilken av dem jag bör köpa och varför? Hade varit till stor hjälp!

Hade tänkt lägga runt 10000 - 15000:- efter prutning wink och för det priset får man ungefär samma skick på en 850 som en 940 och ungefär samma miltal och årsm.
Väljer jag 850 så är det för att den har mer hästkrafter än 940:n (inte så stor skillnad om jag kör på en 940 turbo dock), tycker den är aningen snyggare och är rundare i formerna och känns lite modernare. Eftersom jag är väldigt sugen på att fixa mycket med utseendet och styla bilen så är det viktigt att den är "styling-vänlig" och snygg. Väljer jag 940:n är det främst för att den är bakhjuls-driven! Tycker även 940:n är snygg, inte jätte mycket skillnad mellan den och 850:n, men känns som 850:n är mer styling-vänlig. Sen kanske det inte spelar så stor roll att 850 GLT:n har lite mer hästkrafter, man får väll ut mer av hästarna på en bakhjulsdriven bil? Sen hade det ju inte varit fel med turbo om man hittar nån fin 940 turbo.

Är det någon som har några tips så är jag väldigt tacksamt då det börjar bli jobbigt att inte kunna bestämma sig tongue!

Tack på förhand! /Sebbe smile

Kolla efter båda två på blocket och skit i vilken modell det är, köp den som tilltalar dig mest ! Om vi säger att de finns en fin 940 och en sleten 850 att välja mellan så välj 940:n. Spelar nog ingen jätte stor roll vilken av de du väljer, blir du inte nöjd så sälj eller byt smile

Mitt tips är kort att titta på både 850 och 940 sedan välj den som tilltalar dig mest i skick, miltal, ägarhistorik, känsla osv osv....

Mvh

18 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
#27
AcesHigh666 skrev:
Okej, 850 är modernare och upplevs MYCKET bättre på vägen. Motorn låter riktigt gott och det finns ingen 940 som slår det ljudet.

Hade volvo 850 t5 varit med på listan så hade valet varit enkelt. Men nu har du 15000 som gräns och jag antar att du då behöver en bil som du kan ha råd att äga också.

850 är inte roliga om det inte är en T5, och den finns även med en liten motor på runt 140hk och den är riktigt trött. Den upplevs till och med slöare än en 740 med 116hk.

850 är mer svårmekad men en rätt hyffsad bil annars.

940 är en äldre design, man kan säga att det i princip är en 740 med nyare kaross bara. Väldigt enkel att skruva med och krånglar inte lika mycket. Nu pratar jag sugmotor modellerna då. en turbo 940 har ju en turbo som kan strula. Men en bra bil annars.

Bakhjulsdriften är ett plus om du vill kunna sladda.

Dock så har du fått allt om bakfoten, du får ner mer effekt till drivhjulen på en framhjulsdriven bil, dock så spinner dem mer i starten.

Jag skulle rekommendera en 940 eftersom att du har 15000 att röra dig med. Men i ditt fall hade jag letat upp en fräsch 940 med 135hk sugmotorn alltså en GL för runt 10 000 och sen hoppats på att du kan ha råd med den. Den strular mindre än turbon och du kan få mycket billigare försäkring. Oavsett om det är du själv eller någon förälder som står på den.

Styling finns en massa till 940. Och turbomaskinen kan du plicka ur ca 200-220 med endast små modifieringar som chip, avgas osv.

Okej, tack för tipset smile. Ja det var nog så jag tänkte, att du får bättre grep i starten med bakhjulsdrift. Jo jag hade väll tänkt lägga närmare 10000:- egentligen, så jag har råd att äga den och köpa grejer till den.

18 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
#28
turbodeath skrev:
ni får tänka på att han är 18 år nu...ovaset hur det ser ut så är försäkringen lite högre för han med...lätt val för att få en billig bil bli bra så är 940ltt den som är billigast o den kan skrämmas upp med enkla medel från 135 hk till fulltryckare bara genom att byta wastegaten...inget som för den delen syns heller....billig försäkring med på den...

Tack för tipset smile. Okej låter bra, men det får nog ändå bli till att sätta den på farsan. Det är ju hans bil som jag bara "lånar" lite host* :o hehe.

684 Inlägg
29 januari 2011
#29
850 alla dar i veckan. Både 850 och 940 är hyffsat gammla bilar nu men 940 känns så old. 850 är ingen svårmeckad bil, du kan läsa dig till allt. Plus att den har mycket goare motorljud (och motorer för den delen) och känns mycket bättre. Detta är då min åsikt och lycka till med ditt val!

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

Rumpmas
3 860 Inlägg
29 januari 2011
#30
steifan skrev:
AcesHigh666 skrev:
steifan skrev:
Kan tilläggas att jag provade en Volvo 850 GLT -94 (nya fronten, gamla baklamporna) som hade gått runt 16k som "andra"-bil (dvs efterträdaren till förstabilen wink) under 2007 och blev totalt avskräckt. Motorn hördes ej förrän vid 5500 rpm och kändes helt "fel" att sitta lite snett i framsätet mot pedalerna sad

Inte kört en sån rackare sen dess wink Med tanke på att S60 är en ganska tråkig bil (som jag kört desto mer)
så lär ju inte 850 vara mycket bättre tongue

Prova att köra en som lät som min gjorde wink bara katten och en japsdämpare cool

Inte fan sitter men snett i 850? i så fall nått jag missat.....

Jämfört med min Volvo 740 GLE -88 så gjorde man det. Plus att instrumentpanelen var så jäkla hög.
Var som att köra SAAB wink wink

Pfft... Det är en nyare bilmodell, det kallas evolution! wink


Angående RWD eller FWD hästkrafter så har en FWD-bil med 116 motorhästar fler hästar på drivhjulen än en RWD eftersom det är mycket mindre drivlineförluster mellan motor och hjul. Men eftersom en bil som accar sätter sig på baken tappar en FWD fästet mycket tidigare.

Jag tycker 940. Har man 15k att lägga kanske man inte får en så fin 850, men en välvårdad 940 går väl att få tag i? Jag skulle nog som andra föreslår gå på budgetvarianten att skaffa en ltt och modifiera litegrann. 850 har väl inget sådant alternativ ens? Sugisar och sedan kommer t-5?


huh?
10 427 Inlägg
29 januari 2011
#31
Andromeda skrev:
steifan skrev:
AcesHigh666 skrev:

Prova att köra en som lät som min gjorde wink bara katten och en japsdämpare cool

Inte fan sitter men snett i 850? i så fall nått jag missat.....

Jämfört med min Volvo 740 GLE -88 så gjorde man det. Plus att instrumentpanelen var så jäkla hög.
Var som att köra SAAB wink wink

Pfft... Det är en nyare bilmodell, det kallas evolution! wink

Ja precis, nyare = tråkigare. Iaf när det gäller Volvos körupplevelse wink


18 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
#32
De flesta verkar rekommendera att jag köper 940:n har jag förstått så det lutar antagligen åt det hållet :p. Men jag har fortfarande inte bestämmt mig helt så fortsätt komma med massa tips big_smile! Ju fler åsikter desto lättare blir det att välja hehe.

1 653 Inlägg
29 januari 2011
#33
Lätt 850, mycket skönare att köra, tystare, driftsäker och över lag ett mycket bättre intryck, och dessutom ljusår snyggare.
välj dock minst GLT...

Men om sladda är det enda man värdesätter så är 940 klart lämpligare.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

1 282 Inlägg
29 januari 2011
#34
Thullen skrev:
Lätt 850, mycket skönare att köra, tystare, driftsäker och över lag ett mycket bättre intryck, och dessutom ljusår snyggare.
välj dock minst GLT...

Men om sladda är det enda man värdesätter så är 940 klart lämpligare.

Personligen tycker jag 940in är snyggare.


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
29 januari 2011
#35
vilket som är snyggast är upp till var o en i bestämma.

Jag skulle inte vilja kalla 850 mer driftsäker än en 940. Dock upplevs den mycket modernare på alla sätt, väghållning är rätt OK för en -90 talsbil i den klassen t.ex.

Vill man ha det bästa från 2 bägge bilarna så kan man ju alltid köpa en 960 från -95 o frammåt. Den har samma motorkonstruktion som 850 fast med en cylinder till. Den har delad bakvagn och en annan framvagn än 940. Känns fortfarande inte likadan som 850, men en bra kompromiss tycker jag.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

1 638 Inlägg
29 januari 2011
#36
Köp 940in smile För dom pengarna får du ingen skoj 850.

@steifan: Ja kan lova att körupplevelsen i min 850 är mer tillfredställande än mina 7/900 wink (utom på vintern förstås) big_smile


Japanese Engineering
690 Inlägg
29 januari 2011
#37
940 Turbo ska du välja!

Bakhjulsdriven, Turbo, trimvänlig, en uppsjö av delar och pålitlig! Perfekt första bil dock hade jag valt Nissan 200sx S13 över 940in.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

1 653 Inlägg
29 januari 2011
#38
1EVOXIN1 skrev:
dock hade jag valt Nissan 200sx S13 över 940in.

där tappar du driftsäkerheten dock, även om jag håller med dig tongue
men man hittar inte en vettig S13 för 15K tongue

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Japanese Engineering
690 Inlägg
29 januari 2011
#40
Thullen skrev:
1EVOXIN1 skrev:
dock hade jag valt Nissan 200sx S13 över 940in.

där tappar du driftsäkerheten dock, även om jag håller med dig tongue
men man hittar inte en vettig S13 för 15K tongue

Då får man importera från Tyskland big_smile

CA18DET Motorn är bra men kanske inte den driftsäkraste, Men hittar du en som inte är sönderkörd så går det nog bra och den är nog dubbelt så roligare och trimvänligare än 940ins B230FT smile

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti


Sök