3148
Sök

Köpa förstabil! Volvo 850 eller 940? Hjälp tack!

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
29 januari 2011
#41
Men han ska ha råd med delar till den bara, om inte pappa står även för delarna till den såklart! då är s13 helt klart de roligaste hittils.

När jag gick i skolan hade jag råd med en gammal astra, men bara om något päron stog som ägare. Hade volvo så fort jag fick lappen men bytte ner mig till opeln för att ha råd o köra.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

21 Inlägg
29 januari 2011
#42
se88e skrev:
Tjena! Är 18 år och har nyss tagit körkort (en månad sen) och nu är det dags att köpa min första bil big_smile! Har velat fram och tillbaks hela tiden mellan en 850 GLT eller en 940 GLT, Ltt eller Turbo och kan inte bestämma mig hmm. Någon som kan tipsa om vilken av dem jag bör köpa och varför? Hade varit till stor hjälp!

Hade tänkt lägga runt 10000 - 15000:- efter prutning wink och för det priset får man ungefär samma skick på en 850 som en 940 och ungefär samma miltal och årsm.
Väljer jag 850 så är det för att den har mer hästkrafter än 940:n (inte så stor skillnad om jag kör på en 940 turbo dock), tycker den är aningen snyggare och är rundare i formerna och känns lite modernare. Eftersom jag är väldigt sugen på att fixa mycket med utseendet och styla bilen så är det viktigt att den är "styling-vänlig" och snygg. Väljer jag 940:n är det främst för att den är bakhjuls-driven! Tycker även 940:n är snygg, inte jätte mycket skillnad mellan den och 850:n, men känns som 850:n är mer styling-vänlig. Sen kanske det inte spelar så stor roll att 850 GLT:n har lite mer hästkrafter, man får väll ut mer av hästarna på en bakhjulsdriven bil? Sen hade det ju inte varit fel med turbo om man hittar nån fin 940 turbo.

Är det någon som har några tips så är jag väldigt tacksamt då det börjar bli jobbigt att inte kunna bestämma sig tongue!

Tack på förhand! /Sebbe smile

Köp Volvo 945 LTT eller FTT smile

850 är enligt mig tråkiga om det inte är en t5a

940/945 mer skruv vänliga bra bil att lära sig att göra diverse grejer på.

styling finns de väl lite mindre till 940/945 men dom behövs inte stylas nå speciellt för att vara fina.

och köper du en 98as med låga mil har du en bil för livet, är en sån jag kommer leta efter om de blir tillökning då baggaget sväljer mängder och en baslåda  hehe smile

Japanese Engineering
690 Inlägg
29 januari 2011
#43
AcesHigh666 skrev:
Men han ska ha råd med delar till den bara, om inte pappa står även för delarna till den såklart! då är s13 helt klart de roligaste hittils.

När jag gick i skolan hade jag råd med en gammal astra, men bara om något päron stog som ägare. Hade volvo så fort jag fick lappen men bytte ner mig till opeln för att ha råd o köra.

Jag ville ha en S13 när jag var 16 men fick nöja mig med en billig 740 som farsan köpte, Jobbade och skaffade mig en S13 en vecka innan jag fyllde 17 hade den tills jag nästan var 19 såldes pga att den hade ätit upp två växellådor* när den åt upp sin tredje så sålde jag den wink

*Jag gjorde allt möjligt med den slängde runt den, en del rondellkörning, bränna gummi, "Drifting" och mycket mer en väldigt rolig bil rekommenderas starkt! Vet att jag nämnt det i andra inlägg men jag nämner det igen LÄTTTRIMMAD BIL!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

18 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
#44
Njaa, Nissan 200sx är väll lite ovanför min prisklass. Har funderat mycket på detta och det är mellan 850 och 940 det står mellan, har kollat på 200sx:an också, men inget som var spec. intressant. Och som AcesHigh666 nämnde, jag kommer få betala allting själv, inget curling-barn wink, så jag ska ha råd att äga den också wink.

huh?
10 427 Inlägg
29 januari 2011
#45
Munkis skrev:
@steifan: Ja kan lova att körupplevelsen i min 850 är mer tillfredställande än mina 7/900 wink (utom på vintern förstås) big_smile

Ja din Standard 850 R borde ju vara trevligare än en massa 940/740 GL/GLT16V i originalutförande, annat vore konstigt wink Men med lite grövre krängningshämmare, hårdare fjädrar, hårdare bussningar och mer hårt satta stötdämpare så är nog inte en 7/900 långt efter i körupplevelse wink (utan att prata motor givetvis tongue)


4 637 Inlägg
29 januari 2011
#46
steifan skrev:
Munkis skrev:
@steifan: Ja kan lova att körupplevelsen i min 850 är mer tillfredställande än mina 7/900 wink (utom på vintern förstås) big_smile

Ja din Standard 850 R borde ju vara trevligare än en massa 940/740 GL/GLT16V i originalutförande, annat vore konstigt wink Men med lite grövre krängningshämmare, hårdare fjädrar, hårdare bussningar och mer hårt satta stötdämpare så är nog inte en 7/900 långt efter i körupplevelse wink (utan att prata motor givetvis tongue)

740 GL är läskigt. Bakdäcken spinner utan att man vill...

huh?
10 427 Inlägg
29 januari 2011
#47
Navkapsel skrev:
steifan skrev:
Munkis skrev:
@steifan: Ja kan lova att körupplevelsen i min 850 är mer tillfredställande än mina 7/900 wink (utom på vintern förstås) big_smile

Ja din Standard 850 R borde ju vara trevligare än en massa 940/740 GL/GLT16V i originalutförande, annat vore konstigt wink Men med lite grövre krängningshämmare, hårdare fjädrar, hårdare bussningar och mer hårt satta stötdämpare så är nog inte en 7/900 långt efter i körupplevelse wink (utan att prata motor givetvis tongue)

740 GL är läskigt. Bakdäcken spinner utan att man vill...

Ja det gör nog alla bilar med slitna/dåliga däck wink


4 637 Inlägg
29 januari 2011
#48
steifan skrev:
Navkapsel skrev:
steifan skrev:

Ja din Standard 850 R borde ju vara trevligare än en massa 940/740 GL/GLT16V i originalutförande, annat vore konstigt wink Men med lite grövre krängningshämmare, hårdare fjädrar, hårdare bussningar och mer hårt satta stötdämpare så är nog inte en 7/900 långt efter i körupplevelse wink (utan att prata motor givetvis tongue)

740 GL är läskigt. Bakdäcken spinner utan att man vill...

Ja det gör nog alla bilar med slitna/dåliga däck wink

Nja, detta hände när jag körde farsans en av de första gångerna. På min får man varva mer...

80 Inlägg
29 januari 2011
#49
Tja! valet mellan 850 å 940 är helt beroende på. har ägt båda sorterna och vet vad problemen är. visst 850 var kul å köra på så sätt att det händer ju lite mera när man gasar ( hade en 92a GLT 170 hk). men med tanke på att ALLA är vi barn i början och det e skit kul å sladda på vinter. framhjulsdrivet kommer jag inge gå till baka till om det inte skall vara en sommar bil. noll kontroll om det släpper. har haft en 940 gl som jag ångrar att jag sålde. gick som en klocka å billig å äga. dock "trött" 940in jag har nu kan jag varmt rekomendera. 91ans glt 16v. går bra å hänger faktist på dom flesta "svensson" bilarna om man gasar lite. jag e 20 nu å försäkringen ligger snitt på 600kr mån halv. annars så en 740 16ventilar funkar ju det med skillnade på 740/940 annan kaross sen lika?

18 Inlägg
31 januari 2011
Trådstartare
#50
En till fråga också :p. Tror ni att en 940 GL 130hk skulle räcka för mig som första bil :s? Med dem kraven jag har på pris, skick och färg så är det svårt att hitta GLT, ltt och turbo hehe. Annars får jag väll fortsätta leta tills eller sänka något annat krav wink.

/sebbe

2 452 Inlägg
31 januari 2011
#51
man får faktiskt en hel del fina 940 turbo för runt 15000kr ....sen går det alltid att pruta då man har dom pengarna.....jag fick min bil för 15000kr visst det var en del att göra på den men från 35000kr ner till 15000 var helt okej ändå....

döden kommer tillbaka

4 637 Inlägg
31 januari 2011
#52
se88e skrev:
En till fråga också :p. Tror ni att en 940 GL 130hk skulle räcka för mig som första bil :s? Med dem kraven jag har på pris, skick och färg så är det svårt att hitta GLT, ltt och turbo hehe. Annars får jag väll fortsätta leta tills eller sänka något annat krav wink.

/sebbe

Räcker som andrabil med! smile Du hänger med i bra trafikrytmen och för att sladda lite såhär års går det inte åt många hk...
Senast redigerat av Navkapsel (31 januari 2011)

18 Inlägg
31 januari 2011
Trådstartare
#53
Navkapsel skrev:
se88e skrev:
En till fråga också :p. Tror ni att en 940 GL 130hk skulle räcka för mig som första bil :s? Med dem kraven jag har på pris, skick och färg så är det svårt att hitta GLT, ltt och turbo hehe. Annars får jag väll fortsätta leta tills eller sänka något annat krav wink.

/sebbe

Räcker som andrabil med! smile Du hänger med i bra trafikrytmen och för att sladda lite såhär års går det inte åt många hk...

Okej, tack smile. Ja jag känner samma, vill inte ha något vrak. Behöver inte vara någon värsting-motor i en förstabil tycker jag men den ska ju gå okej och jag vill ju även kunna sladda lite på sommaren också, är ju därför man vill ha bakhjulsdrift wink? Men det ska nog gå bra eller? ser man t.ex. på denna videon: http://www.youtube.com/watch?v=VXpHV_AlRyM så verkar det ju gå (är ju iof blött ute, men ändå).

4 637 Inlägg
31 januari 2011
#54
se88e skrev:
Navkapsel skrev:
se88e skrev:
En till fråga också :p. Tror ni att en 940 GL 130hk skulle räcka för mig som första bil :s? Med dem kraven jag har på pris, skick och färg så är det svårt att hitta GLT, ltt och turbo hehe. Annars får jag väll fortsätta leta tills eller sänka något annat krav wink.

/sebbe

Räcker som andrabil med! smile Du hänger med i bra trafikrytmen och för att sladda lite såhär års går det inte åt många hk...

Okej, tack smile. Ja jag känner samma, vill inte ha något vrak. Behöver inte vara någon värsting-motor i en förstabil tycker jag men den ska ju gå okej och jag vill ju även kunna sladda lite på sommaren också, är ju därför man vill ha bakhjulsdrift wink? Men det ska nog gå bra eller? ser man t.ex. på denna videon: http://www.youtube.com/watch?v=VXpHV_AlRyM så verkar det ju gå (är ju iof blött ute, men ändå).

Hade en sliten gammal Volvo med kanske 70 hk kvar i somras och den gick brett när det var blött, 2an och sparsamt med varv. Hade nog även släppt på knappt fuktig asfalt om jag försökt. Lite väl mkt släppte den pga gamla däck. smile

Min 244a 106 hk släpper den med snyggt med lätt varvtal så fort det duggat några stänk trots bra sommardäck. Dubb släpper ännu bättre på asfalt såklart. smile

Bakhjulsdrift är kul i snön och ger en delvis annan känsla på sommaren även vid normal körning, känns bättre än fwd tycker jag personligen. Brukar hålla mig till vinterlek och någon gång lite grusväg men försiktigt. Asfalt sliter en del på bilen men visst kan det vara skönt att släppa ut baken någon enstaka gång när det regnat men det går att klara sig utan.

Men att vara rwd-lös på vintern går inte!
Senast redigerat av Navkapsel (31 januari 2011)

18 Inlägg
31 januari 2011
Trådstartare
#55
Navkapsel skrev:
se88e skrev:
Navkapsel skrev:

Räcker som andrabil med! smile Du hänger med i bra trafikrytmen och för att sladda lite såhär års går det inte åt många hk...

Okej, tack smile. Ja jag känner samma, vill inte ha något vrak. Behöver inte vara någon värsting-motor i en förstabil tycker jag men den ska ju gå okej och jag vill ju även kunna sladda lite på sommaren också, är ju därför man vill ha bakhjulsdrift wink? Men det ska nog gå bra eller? ser man t.ex. på denna videon: http://www.youtube.com/watch?v=VXpHV_AlRyM så verkar det ju gå (är ju iof blött ute, men ändå).

Hade en sliten gammal Volvo med kanske 70 hk kvar i somras och den gick brett när det var blött, 2an och sparsamt med varv. Hade nog även släppt på knappt fuktig asfalt om jag försökt. Lite väl mkt släppte den pga gamla däck. smile

Min 244a 106 hk släpper den med snyggt med lätt varvtal så fort det duggat några stänk trots bra sommardäck. Dubb släpper ännu bättre på asfalt såklart. smile

Bakhjulsdrift är kul i snön och ger en delvis annan känsla på sommaren även vid normal körning, känns bättre än fwd tycker jag personligen. Brukar hålla mig till vinterlek och någon gång lite grusväg men försiktigt. Asfalt sliter en del på bilen men visst kan det vara skönt att släppa ut baken någon enstaka gång när det regnat men det går att klara sig utan.

Men att vara rwd-lös på vintern går inte!

Okej tack igen smile. Förstår det som att 130hk på bakhjulen räcker ganska bra för att det ska vara hyfsat kul för en 18 åring att köra och att man kan sladda/drifta med en del. Ja precis, för det mesta är man ju rädd om däcken o driftar inte så mycket när det är torrt, utan det är ju på vintern och när det har regnat lite smile

4 637 Inlägg
31 januari 2011
#56
se88e skrev:
Okej tack igen smile. Förstår det som att 130hk på bakhjulen räcker ganska bra för att det ska vara hyfsat kul för en 18 åring att köra och att man kan sladda/drifta med en del. Ja precis, för det mesta är man ju rädd om däcken o driftar inte så mycket när det är torrt, utan det är ju på vintern och när det har regnat lite smile

Är man van vid vinterlek så lockar inte sommarlek så mycket. (Sliter dessutom på mer än bara däcken tyvärr.) Har inte ens testat torr asfalt.

Jag har kört massvis med bilar men tycker min gamla Volvo har okej med effekt. Den bil man kör mest brukar nog vara den man vänjer sig vid och då duger det gott och väl åtminstone om man trivs med bilen i övrigt.

Min bror har en 136hk? 940 och den upplever jag rejält piggare än min.

En enkel 940 utan så mycket effekt är det klokaste du kan köpa med dina önskemål. Köp rätt exemlar så blir du garanterat mer än nöjd. Och kör någorlunda skapligt, ingen standardbil är byggd för misshandel och buskörning.


Sök