2245
Sök

Lågt oljetryck passat 2.0 tdi-06

3 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
#1
Hej hej

När jag startade upp bilen imorse så var allt ok, men efter 200m så börajde det tjuta i bilen o den varnade för lågt oljetryck. Oljenivån var lite låg, så jag fyllde på. efter ca 100m så varnade den igen.
Bilen har gått ca 39000mil men är fullservad på long life service.
Nån som kan ha en susning vad som är fel?
Oljetrycksgivare?
oljesil?
oljepump?
tunn olja?

Jag har då ingen aning

552 Inlägg
30 januari 2011
#2
Säkert att den gått ca 40' 000 mil? Kan vara kass vevhus ventilation. Bilar som gått såpass långt brukar strula lit var stans.... Kass oljepickup, oljepump eller igen koksande rör kan också vara troligt.

3 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
#3
jepp den har gått som taxi.
går som en klocka, jag körde ca 3km med varningen tänd o inga missljud eller nåt

Tvivlare
2 266 Inlägg
30 januari 2011
#4
jorgenbus skrev:
jepp den har gått som taxi.
går som en klocka, jag körde ca 3km med varningen tänd o inga missljud eller nåt
De är inte så lyckat att köra med för lågt oljetryck. Införskaffa verktyg så du kan mäta upp oljetrycket i motorn. Sen kan man utgå därifrån.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
30 januari 2011
#5
varför köra 3 km med bilen om den varnar för lågt oljetryck? är som att be om motorras...

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

3 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
#6
var tyvärr tvungen att ta mig dit jag skulle, men nu får hon stå tills problemet är löst

552 Inlägg
30 januari 2011
#7
Det bästa är nog att lämna in den på felsökning, helst hos någon VAG-verkstad. Blir nog billigare i slutändan.

4 Inlägg
14 mars 2011
#8
Hej, nu har det ju gått en tid innan du startade tråden men. Jag fick exakt samma problem för 2timmar sen och tänkte att jag skulle googla problemet efter jag lämnat in den på WW-verkstad för att mäta oljetrycket.

Skulle du vilja skvallra vad det var för fel på bilen din?
Och mycket gärna vad det kostade så man har något och jämföra med.

Tack!

4 Inlägg
14 mars 2011
#9
och jag har också en passat 2.0 tdi 140hästars från -06. gått 27tusen nu.

534 Inlägg
16 maj 2012
#10
Det är troligtvis en oljepumpsmodul. Sitter innanför tråget som en stor klump som man får byta. Fick göra det på min passat 2007 2,0tdi nyss. körde du 3km så har nog din turbo tagit ganska mycket stryk av att gå utan olja. Delen kostar 12 000kr på vw. med jobb så kostade ca 14 000. de e inget du gör själv om du inte är van vid att meka med motorer. hoppas min turbo klarar sig smile. lycka till med era passater. mvh Chrille


Sök