2586
Sök

Bilbatteri problem!

30 Inlägg
31 januari 2011
Trådstartare
Hej kära vänner , Jo , återigen om batteriet , jag har nämligen köpt en batteriladdare som fungerar och bliens batteri funkade bra i en vecka utan problem , det problemet jag har att jag inte kör mkt med bilen , jag kör kanske en gång i vecka och bara till stan som är 2 mil bort , batteriet blir tomt när det ståstilla har jag märkt, några har rådat mig för att köpa ett nytt batteri men rädslen av att om jag köper ett nytt batteri och inte köra bilen ofta så risken att batteriet blir dåligt? ska jag köpa ett nytt batteri eller ej?

tack

474 Inlägg
31 januari 2011
Kan ju vara batteriet som laddar ut sig, men kan ju även vara att något drar tjuvström. Har du en multimeter? Isåfall skulle du kunna testa att koppla bort jordkabeln på batteriet, och mäta ampere mellan kabeln och batteriet. Då får du veta om något drar tjuvström och slipper köpa nytt batteri i "onödan". Tänk bara på att allt ska vara avslaget när du gör detta, och dörrar stängda etc. Lite ström går ju åt till larm om det finns, och lite såna saker. Kommer inte ihåg exakt vad som gäller innan man ska börja bry sig, men det kan nog nån annan fylla i!

//Alex

I got Dubs!
2 423 Inlägg
31 januari 2011
Vad för bil?
Kör du korta sträckor?
Gammalt batteri?

30 Inlägg
31 januari 2011
Trådstartare
Dubs skrev:
Vad för bil?
Kör du korta sträckor?
Gammalt batteri?

en Volvo 850 glt -92,autväx , jag kör väldigt mkt korta sträckor tyvärr, jag vet riktigt inte hur gammalt är batteriet , köpte bilen i förra sommaren.

I got Dubs!
2 423 Inlägg
31 januari 2011
Kör du mycket korta sträckor hinner det aldrig ladda upp.
Då får du ladda det med batteriladdare.

30 Inlägg
31 januari 2011
Trådstartare
Aero T16 skrev:
Köp ett nytt batteri.

Men risken att det blir också dåligt om jag inte kör mkt med bilen. jag har laddat med batteriladdare nu och den är fullladdat nu. men som det ser ut nu så måste det laddas minst en gång i veckan , men jag tänkte dra ut  pol + eller - på natterna så att det inte laddar ur! det kanske fungerar ellr?

21 761 Inlägg
31 januari 2011
Nu när du har ett fulladdat batteri så är det perfekt läge för tjuvströmsmätning (som Alka0512 föreslog), då får du reda på ifall det rör sig sånt eller om det verkar vara annat.

När mätningen är klar så kan du även snabbkolla generatorns laddspänning med motorn på tomgång och endast halvljuset igång, sedan höjer du varvtalet till 2000 varv och slår igång de saker som du normalt har igång vid körning in till stan. Spänningen bör inte sjunka mer än någon/några tiondelar. smile

30 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
Dubs skrev:

du! jag har köpt ett nytt batteri nyss och efter har monterat det i bilen så kunde jag inte starta bilen har upplevt samma prb ! nu har jag ringt till okQ8 och har varit och lämnat tillbaka batteriet , nu fråga kvarstå ! var ligger felet ? om nu inte är batteriets fel!

474 Inlägg
1 februari 2011
V850 skrev:
Dubs skrev:

du! jag har köpt ett nytt batteri nyss och efter har monterat det i bilen så kunde jag inte starta bilen har upplevt samma prb ! nu har jag ringt till okQ8 och har varit och lämnat tillbaka batteriet , nu fråga kvarstå ! var ligger felet ? om nu inte är batteriets fel!

Brukar väl inte vara särskilt mycket laddning i dom när man köper dom? Det är iaf vad jag har för mig.. testade du ladda?

30 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
Alka0512 skrev:
V850 skrev:
Dubs skrev:

Brukar väl inte vara särskilt mycket laddning i dom när man köper dom? Det är iaf vad jag har för mig.. testade du ladda?

killen testade det innan jag köpte , allt var bra och det var laddat , dessutom att min andra batteri har jag laddat hemma igår med batteriladdare och var också fullladdat ! Nu är jag övertygad om att det är nåt annat fel ! vill bara för tips för vad detta fel kan vara isf !

474 Inlägg
1 februari 2011
V850 skrev:
Alka0512 skrev:
V850 skrev:

killen testade det innan jag köpte , allt var bra och det var laddat , dessutom att min andra batteri har jag laddat hemma igår med batteriladdare och var också fullladdat ! Nu är jag övertygad om att det är nåt annat fel ! vill bara för tips för vad detta fel kan vara isf !

Så du har testat med ditt gamla batteri med och den startar inte?
Vad händer när du vrider på nyckeln då? Du får förklara lite mer..

30 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
Alka0512 skrev:
V850 skrev:
Alka0512 skrev:

Så du har testat med ditt gamla batteri med och den startar inte?
Vad händer när du vrider på nyckeln då? Du får förklara lite mer..

Ja det stämmer har testat med både batterier , när jag vrider på nyckeln så ser det ut som att den vill starta men låtar precis som om att när man har dåligt med bensin  fast jag har 10lit bensin i den ! den har hållit på i flera veckor nu , ibland den startar normalt i flera dagar ingen prb men nu går dt inte ! i morse kunde jag starta den utan prb men efter att motorn blev varm så ville jag testa om den ska startar eller ej så jag slog av motorn ,startade igen och då ville den inte jag kunde inte starta den sen dess!!!!

30 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Låter startmotorn seg eller låter det som att motorn inte tänder?

seg låter det som

30 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Då får du mäta efter spänningsfall.
V850 skrev:
seg låter det som

hur gör man det ?

21 761 Inlägg
1 februari 2011
Swedenrockers skrev:
Kör startmotorn och läs av spänningen samtidigt, sjunker spänningen under ca 12 V så är batteriet så pass dåligt i skicket så det bör bytas alternativt så har du en felaktig startmotor.

Där vill jag nog protestera litegrann. smile

Vid egna mätningar på min 240 med B230E så har spänningen legat på strax över 11 V när startmotorn kördes i 15 sekunder och yttertemperaturen var över +10 grader, batteriet var ett Exide Maxxima i ganska bra skick men runt 70% laddat.

Vid en vintermätning i 15-20 minusgrader utan motorvärmare låg spänningen på strax över 10 V när startmotorn gick i 15 sekunder.

Nu skiljer det iof mellan olika bilar, men jag är rätt säker på att spänningen sjunker under 12 V på de flesta bilar när startmotorn går. smile
Senast redigerat av Drönirettab (1 februari 2011)

Sök