3361
Sök

Volvo B23ET i Nissan 200sx S14

245 Inlägg
31 januari 2011
Trådstartare
#1
Funderar på att byta motor i min S14, Finns det någon som gjort detta tidigare?
Tänkte om det är möjligt att få ihop det med växellådan från 200:an med volvo blocket?
Senast redigerat av Turbo_Davve (31 januari 2011)

S.v.r

Ljud freak !
928 Inlägg
31 januari 2011
#2
Ojojoj helt fel helt fel..... tongue hahaha skojar bara smile låter fräckt smile


100% ninja
342 Inlägg
31 januari 2011
#3
får man fråga varför du ska byta från en bra motor, till en motor som har sitt ursprung i en traktor?, med lägre effekt å kapacitet?

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.

552 Inlägg
31 januari 2011
#4
TeedasT skrev:
får man fråga varför du ska byta från en bra motor, till en motor som har sitt ursprung i en traktor?, med lägre effekt å kapacitet?

original = ja
trimmad = nej...

Gäller japanarens motor också, men b23or är flera gånger så billigare i trim/inköp än ca18det tex. Kan nog bli en jävligt rolig maskin, tror du får bygga en adapter platta så du kan montera 200sx lådan på motorn, men det kanske går att hissa ner ett helt volvo paket?

699 Inlägg
31 januari 2011
#5
Antingen så får du köra med volvolåda eller så får du svetsa om sprängkåpan. Tror inte att det finns färdiga adaptrar mellan volvo och nissan tyvärr.

Bilgalen elektriker :)

1 422 Inlägg
31 januari 2011
#6
Kibil skrev:
TeedasT skrev:
får man fråga varför du ska byta från en bra motor, till en motor som har sitt ursprung i en traktor?, med lägre effekt å kapacitet?

original = ja
trimmad = nej...

Gäller japanarens motor också, men b23or är flera gånger så billigare i trim/inköp än ca18det tex. Kan nog bli en jävligt rolig maskin, tror du får bygga en adapter platta så du kan montera 200sx lådan på motorn, men det kanske går att hissa ner ett helt volvo paket?

Men nu är det ju sr20det som det handlar om. Ska man upp i höga effekter är det väl inte så stor skillnad i priset att trimma alls. Dessutom är ju sr20 en rätt stadig motor ändå så man kan ju fråga sig varför?

Adapter kommer du behöva tillverka eller köra volvolåda också.


245 Inlägg
31 januari 2011
Trådstartare
#7
TeedasT: Är Nissan motorer bra menar du? det här med att dom käkar lager och så då? Plus att en Volvo motor kostar ingenting i stort sett att renovera och det finns delar överallt till dom motorerna

Kibil: Volvo lådor är inget alternativ ens, det är bara sopor, får nog bli att tillverka en adapterplatta så jag kan köra med Nissan lådan på volvo motorn.

Cheffer: Jag har ett nyrenoverat B23 block med nya h-profil stakar och smidda kolvar i och en portad 531 med rallycross kam i och tycker det är onödgt att det bara står och samlar damm,
Senast redigerat av Turbo_Davve (31 januari 2011)

S.v.r

1 422 Inlägg
31 januari 2011
#8
Turbo_Davve skrev:
TeedasT: Är Nissan motorer bra menar du? det här med att dom käkar lager och så då? Plus att en Volvo motor kostar ingenting i stort sett att renovera och det finns delar överallt till dom motorerna

Kibil: Volvo lådor är inget alternativ ens, det är bara sopor, får nog bli att tillverka en adapterplatta så jag kan köra med Nissan lådan på volvo motorn.

Cheffer: Jag har ett nyrenoverat B23 block med nya h-profil stakar och smidda kolvar i och en portad 531 med rallycross kam i och tycker det är onödgt att det bara står och samlar damm,

Då förstår jag smile Ja kör på volvomotorn då och tillverka en adapter.

Nissanmotorerna är bra. Det är ca18det som käkar lager utan en oljekyl, men s14 har ju sr20 som är en betydligt stadigare motor även om ca18 är rätt trevlig den med bara man gör något åt oljekylningen smile


Volvotrimmare
323 Inlägg
31 januari 2011
#9
Fint med en riktig stryktålig motor:) lycka till säger ja bara, har tyvär inga tips å ge

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

245 Inlägg
31 januari 2011
Trådstartare
#10
cheffer skrev:
Turbo_Davve skrev:
TeedasT: Är Nissan motorer bra menar du? det här med att dom käkar lager och så då? Plus att en Volvo motor kostar ingenting i stort sett att renovera och det finns delar överallt till dom motorerna

Kibil: Volvo lådor är inget alternativ ens, det är bara sopor, får nog bli att tillverka en adapterplatta så jag kan köra med Nissan lådan på volvo motorn.

Cheffer: Jag har ett nyrenoverat B23 block med nya h-profil stakar och smidda kolvar i och en portad 531 med rallycross kam i och tycker det är onödgt att det bara står och samlar damm,

Då förstår jag smile Ja kör på volvomotorn då och tillverka en adapter.

Nissanmotorerna är bra. Det är ca18det som käkar lager utan en oljekyl, men s14 har ju sr20 som är en betydligt stadigare motor även om ca18 är rätt trevlig den med bara man gör något åt oljekylningen smile

Är väl samma problem med Sr20 ? med tanke på oljevolymen på ca 3.5l så är det ju inte konstigt att det inte håller. Lagerna i motorn är ju dimensionerade för mopeder med verkar det ju som.

S.v.r

Buse
16 Inlägg
31 januari 2011
#11
Har du ett topplock till en B18? Jag ska bygga en dragster.

Den är liten men smal.

100% ninja
342 Inlägg
1 februari 2011
#12
Tycker faktiskt det där med lagerproblemet är lite hypat.. är man inte en idiot så brukar det gå bra. sen så skadar det aldrig att byta oljan ibland, å montera en go oljekylare.

Men lycka till med projektet annars. hoppas bara att du har tänkt att behålla bilen hela livet. för du kommer få ganska så få kronor för en s14 med volvomotor.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.

Ointresserad.
936 Inlägg
1 februari 2011
#13
Snälla inte en ET...

Teabag appreciation club.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
1 februari 2011
#14
Snitch skrev:
Snälla inte en ET...

varför inte ????? b23et är en riktigt stabil motor

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

2 230 Inlägg
1 februari 2011
#15
turboforssen skrev:
Snitch skrev:
Snälla inte en ET...

varför inte ????? b23et är en riktigt stabil motor

skulle tro han/hon tänker på b230et den är kass, men b23et som det står i topic är riktigt nice smile

Men måste ju säga att det vore balt om du fick till det med volvomotor i en s14 tongue
Senast redigerat av Rojpen (1 februari 2011)

så kan det vara då det inte blev som det skulle

245 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
#16
TeedasT skrev:
Tycker faktiskt det där med lagerproblemet är lite hypat.. är man inte en idiot så brukar det gå bra. sen så skadar det aldrig att byta oljan ibland, å montera en go oljekylare.

Men lycka till med projektet annars. hoppas bara att du har tänkt att behålla bilen hela livet. för du kommer få ganska så få kronor för en s14 med volvomotor.

Man kan ju alltid hoppas att man hittar någon volvo b*g som vill ha en bra bil med en riktig motor i den dagen bilen ska säljas tongue

S.v.r

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
1 februari 2011
#17
DU kan ju köpa en BMW växellåda annars? det ska finnas färdiga sprängkåpor att köpa som är svetsade för att passa mellan volvo--->BMW.

Men varför inte stoppa i e T5 istället?
Senast redigerat av AcesHigh666 (1 februari 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

134 Inlägg
1 februari 2011
#18
Aceshigh666:
turbodavve skrev:
Cheffer: Jag har ett nyrenoverat B23 block med nya h-profil stakar och smidda kolvar i och en portad 531 med rallycross kam i och tycker det är onödgt att det bara står och samlar damm,

Är nog därför han tänker göra det motorvalet
Senast redigerat av Peete (1 februari 2011)

245 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
#19
Jag vet att det finns bmw lådar med volvo svep, men tanken är att använda alla delar som redan finns. Nissan lådorna verkar funka bra och sedan är utväxlingen perfekt. toppfarter runt 300Km/h är trevligt smile

S.v.r

7 120 Inlägg
1 februari 2011
#20
SR har samma problem som CA, bara att det inte är lika känt i Sverige för det inte finns så många S14 som S13.. Skulle påstå att dem håller ungefär lika bra under samma förutsättningar. Dock har ju SR fördel på större cylindervolym.

Kan inte tillföra tråden så mycket mer än att jag tycker det är en bra idé. smile
Senast redigerat av Aerodynamik (1 februari 2011)


Sök