3154
Sök

260 mils norrlandsresa. Bör jag skicka in bilen på kontroll innan?

167 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#1
Hejsan. Om 3 veckor så drar jag och sambon iväg med några vänner på en skidresa upp till Åre bland annat. Vi ska även köra till ett par andra ställen lite längre upp och allt som allt så kommer vi köra över 250 mil på en vecka. Bilen vi ska köra med är vår Saab 9-5 a årsmodell 05.
Servad för ett halvår sen och bromsbyte fixades då också. Bör jag lämna in bilen på verkstad och be dom titta över den för eventuella fel innan vi ger oss iväg?

Mest för att vara på den säkra sidan. Har ingen lust att bli ståendes med något problem i de norrländska skogarna...
Tacksam för svar.


Arg Snickare
875 Inlägg
6 februari 2011
#2
skulle ju inte skada, en överblick på bilen går ju fort och kostar nog inte mycket.
skulle jag ha en bil som jag inte litade på så skulle jag nog kolla över den.

men det ska väl egentligen inte behövas på en sån ny bil som du har.


småsaker man kan hålla koll på själv är ju däckens kondition. oljebyte/påfyllning.

167 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#3
volvo_r-optik skrev:
skulle ju inte skada, en överblick på bilen går ju fort och kostar nog inte mycket.
skulle jag ha en bil som jag inte litade på så skulle jag nog kolla över den.

men det ska väl egentligen inte behövas på en sån ny bil som du har.


småsaker man kan hålla koll på själv är ju däckens kondition. oljebyte/påfyllning.

Jag litar på bilen helt och hållet och vet att den håller.. Men det kan ju vara skönt att göra en kontroll bara..
Möjligtvis däcken som jag borde kolla över då, då de gått 3 vintrar nu..


116 Inlägg
6 februari 2011
#4
Jag tycker inte du ska behöva det om den servades för 6 månader sen.


Rejsa ?
2 959 Inlägg
6 februari 2011
#5
saababenni skrev:
Hejsan. Om 3 veckor så drar jag och sambon iväg med några vänner på en skidresa upp till Åre bland annat. Vi ska även köra till ett par andra ställen lite längre upp och allt som allt så kommer vi köra över 250 mil på en vecka. Bilen vi ska köra med är vår Saab 9-5 a årsmodell 05.
Servad för ett halvår sen och bromsbyte fixades då också. Bör jag lämna in bilen på verkstad och be dom titta över den för eventuella fel innan vi ger oss iväg?

Mest för att vara på den säkra sidan. Har ingen lust att bli ståendes med något problem i de norrländska skogarna...
Tacksam för svar.

Servad för ett halvår sedan säger inte så mycket.
Hur många mil har den rullat sedan senaste service är mer intressant, om det inte är så många så är det nog lungt.
Senast redigerat av Busgrabb (6 februari 2011)

Autotech

Arg Snickare
875 Inlägg
6 februari 2011
#6
Ja du gör som du känner helt enkelt smile

116 Inlägg
6 februari 2011
#7
Men vad är det dom ska kolla då? Så där är spolarvätska och och bältena funkar?


167 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#8
Busgrabb skrev:
saababenni skrev:
Hejsan. Om 3 veckor så drar jag och sambon iväg med några vänner på en skidresa upp till Åre bland annat. Vi ska även köra till ett par andra ställen lite längre upp och allt som allt så kommer vi köra över 250 mil på en vecka. Bilen vi ska köra med är vår Saab 9-5 a årsmodell 05.
Servad för ett halvår sen och bromsbyte fixades då också. Bör jag lämna in bilen på verkstad och be dom titta över den för eventuella fel innan vi ger oss iväg?

Mest för att vara på den säkra sidan. Har ingen lust att bli ståendes med något problem i de norrländska skogarna...
Tacksam för svar.

Servad för ett halvår sedan säger inte så mycket.
Hur många mil har den rullat sedan senaste service är mer intressant, om det inte är så många så är det nog lungt.

Ja den har gått lite drygt 1000 mil sen service.. Stora servicen gjordes då..


167 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#9
Nille_83 skrev:
Men vad är det dom ska kolla då? Så där är spolarvätska och och bältena funkar?

Njae spolarvätska och så det har jag själv koll på.. Mest så där inte är nått litet slitage eller så...


116 Inlägg
6 februari 2011
#10
Glöm det. Kör du och se glad ut säger jag smile


297 Inlägg
6 februari 2011
#11
Tycker du kan strunta i att lämna in bilen, servicen är gjord, bilen är besiktigad, och hyffsat ny.
"De ä bar å åk" Vad är de värsta som kan hända?


412 Inlägg
7 februari 2011
#12
Jag håller med, det är bara att köra. Man oroar sig för mycket i onödan, man tänker att man inte vågar åka långt men endå åker man samma sträcka med bilen under ett par veckor hemma utan några problem. smile

135
├┼┼
24 R

517 Inlägg
7 februari 2011
#13
Mitt tips: Testa hur det står till med glykolen att den är god för -30 och under. spruta låsspray i låsen så inte skiten fryser. Finns domkraft och fältkors i bilen? sedan kan det ju vara bra om man kollar så att det verkligen är luft i reservhjulet och att det är fräscht.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
7 februari 2011
#14
Bara å köra. Saker som gör att du får stopp kan ju vra en givre soppapump osv å dom e ju hela tills dom inte funkar längre så det e ju ändå inget man kan veta på förhand. Känns bilen bra så blir det nog bra. Klart man kan lysa in lite å kolla så det finns belägg kvar på bromsarna å kolla däcken noga se till så att domkraft å allt finns i bilen å så att det  eluft i reservhjulet ..

Det e väll dom tips jag kan ge

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Norrlänning
643 Inlägg
7 februari 2011
#15
Ja, gör som de två ovanstående säger, kolla reservhjul, ta med fälgkors, kanske en reflexväst om du skulle behöva byta däck i mörkret, lite basic verktyg osv. Det är aldrig fel att vara förberedd.


239 Inlägg
7 februari 2011
#16
Funkar allt skulle jag åkt. Skulle inte ens tveka att åka med 740:in


1 327 Inlägg
7 februari 2011
#17
Om den har rullat 1000 mil sedan service så är det väl bäst att byta olja?


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
7 februari 2011
#18
Fyll på olja så du har på max på stickan. Släng med en dunk spolarvätska. Se över däcken, Kolla reservhjulet. Att det finns lite nödverktyg..

Sen ere bara tanka o köra smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Norrlänning
643 Inlägg
7 februari 2011
#19
Nae, jag har kört runt 1k mil det senaste halvåret med min 9-5 -98, och det enda jag har gjort är att fylla på spolarvätska och bytt batteri (eftersom det var helt stendött och inte ens gick att starta med kablar, självfallet på kvällen och 100mil hemifrån, okq8 batteri för 1600kr, yay!) Pendlar ca 130mil i veckan med den, och det enda som behöver göras är att tanka!


167 Inlägg
9 februari 2011
Trådstartare
#20
Ghost_Face skrev:
Mitt tips: Testa hur det står till med glykolen att den är god för -30 och under. spruta låsspray i låsen så inte skiten fryser. Finns domkraft och fältkors i bilen? sedan kan det ju vara bra om man kollar så att det verkligen är luft i reservhjulet och att det är fräscht.

Kollade faktiskt glykolen idag och den klarar ca 30 minus. Men måste dock fyllas på så det ska fixas i helgen. Låsspray behövs inte då jag inte har några lås att köra nyckel i. Domkraft finns och likaså fälgkors. Reservhjulet funderar jag på att byta ut och slänga i ett riktigt däck istället för det lilla cykeldäcket som ligger där.



Sök