3496
Sök

Montera m3 motor i 320 coupe-01.. Möjligt?

173 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
#1
Någon som vet om detta motorbyte är möjligt ??

/jimpa


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
8 februari 2011
#2
klart det är möjligt, men inget är plug-and-play

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

173 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
#3
Jovisst , kan tänka mig att jag kommer behöva alla boxar
Som hör till m3 motorn osv

Men passar alla motorfästen? Har hört att d stort sett samma motor i min ,m52an?


D antingen d eller kompressor , men d vore fint med en m3 motor så d inte blir
För mycket strul på besiktningen smile
Senast redigerat av Nazgul (8 februari 2011)


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
8 februari 2011
#4
hur hade du tänkt komma igenom besiktningen om det sitter en S54 istället för M54?

sen lär du byta hela kabelhärvan inkl boxar, tändningslås, nyckel annars vill den knappast starta pga EWS, avgassystem,bromsar etc etc.
Senast redigerat av NITROUS (8 februari 2011)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

1 798 Inlägg
8 februari 2011
#5
Nazgul skrev:
Jovisst , kan tänka mig att jag kommer behöva alla boxar
Som hör till m3 motorn osv

Men passar alla motorfästen? Har hört att d stort sett samma motor i min ,m52an?


D antingen d eller kompressor , men d vore fint med en m3 motor så d inte blir
För mycket strul på besiktningen smile

Som sagt besiktningen kan du tyvärr glömma om du inte byter varje år då.

Vill du ha m3 motor får du nog köpa en m3a

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

404 Inlägg
8 februari 2011
#6
Lättare att byta tillbaka till original för besiktning om du kör kompressor, du tar dig inte igenom med M3-motor ändå, då ska du ha en jäkla tur.


535 Inlägg
8 februari 2011
#7
fredde85 skrev:
Som sagt besiktningen kan du tyvärr glömma om du inte byter varje år då.

Vill du ha m3 motor får du nog köpa en m3a

Är det så stor skillnad på utseénde mellan lilla och stora bmw sexan? Borde inte motorkåpan dölja rätt bra?


Jag tror det blir enklare att köpa ett eftermarknasinsprut än att försöka återanvända m3ans orginal.


426 Inlägg
8 februari 2011
#8
aha_100 skrev:
fredde85 skrev:
Som sagt besiktningen kan du tyvärr glömma om du inte byter varje år då.

Vill du ha m3 motor får du nog köpa en m3a

Är det så stor skillnad på utseénde mellan lilla och stora bmw sexan? Borde inte motorkåpan dölja rätt bra?


Jag tror det blir enklare att köpa ett eftermarknasinsprut än att försöka återanvända m3ans orginal.

Skillnaden i utsläpp är nog ganska stor..

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
8 februari 2011
#9
aha_100 skrev:
fredde85 skrev:
Som sagt besiktningen kan du tyvärr glömma om du inte byter varje år då.

Vill du ha m3 motor får du nog köpa en m3a

Är det så stor skillnad på utseénde mellan lilla och stora bmw sexan? Borde inte motorkåpan dölja rätt bra?

M54

http://www.bmwz4roadster.net/Engines/Z4M54.jpg

S54

http://www.bmwz4roadster.net/Engines/Z4S54.jpg

aha_100 skrev:
Jag tror det blir enklare att köpa ett eftermarknasinsprut än att försöka återanvända m3ans orginal.

visst går det med eftermarknadssprut, men den ska PWM styra VANOS mm så det går inte att klämma in ett MS och tro att det ska funka som original, dessutom ska det ställas in ordentligt, så någon garagemappning kommer skita sig rätt duktigt.
Senast redigerat av NITROUS (8 februari 2011)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

173 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
#10
Att köpa en nyare m3a tycker jag inte är värt pengarna
Då jag endast vill åt motorn i övrigt så skiljer den sig för lite för att vara
Värd pengarna.

Tycker mest att d kåporna som skiljer sig på dom motorerna.
Har en polare som besiktar så han kanske kan vara lite snäll.

Ang kompressor så pratade jag med en firma ,kommer inte ihåg namnet men dom har aldrig
Haft problem med att besiktiga med sina kompressorer monterade.
Kan ju även vara försäljningstrix men har hört från flera att dom inte haft någe strul då dom inte upptäckt
Att d sitter monterat.

Gäller även flera turbokonv jag känner till som går igenom varje år utan
Problem


3 354 Inlägg
8 februari 2011
#11
skiljer sig för lite?
Sett vad mer som e på M bilarna? T.ex chassie, övrig drivlina, inredning etc?
Samt besiktning är inte den enda "faran" för konverteringar. träffar man rätt polis med så. Samt försäkringar.
Senast redigerat av Seth (8 februari 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 februari 2011
#12
Nazgul skrev:
Att köpa en nyare m3a tycker jag inte är värt pengarna
Då jag endast vill åt motorn i övrigt så skiljer den sig för lite för att vara
Värd pengarna.


Tycker mest att d kåporna som skiljer sig på dom motorerna.
Har en polare som besiktar så han kanske kan vara lite snäll.

Ang kompressor så pratade jag med en firma ,kommer inte ihåg namnet men dom har aldrig
Haft problem med att besiktiga med sina kompressorer monterade.
Kan ju även vara försäljningstrix men har hört från flera att dom inte haft någe strul då dom inte upptäckt
Att d sitter monterat.

Gäller även flera turbokonv jag känner till som går igenom varje år utan
Problem

Har du kört en M3? Det är en enorm skillnad mot standardbilarna och verkligen inte enbart lite mer motor, en S54 under huven på din 320i kommer inte att bli en bråkdel av vad en äkta M3 är för nästan samma kostnad. smile
Senast redigerat av Rquired (8 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

173 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
#13
Vad skiljer exakt då på ex upphängningar/stag osv ?? .. testat en m3 04 och den va ju trevlig men kände väl inte att den var värd pengarna, åkte då min subaru sti -02 och den kostade mg 50.000:- mindre och va ju enligt mig a bra mycket roligare busbil.

Sen så håller den ju inte samma standard invändigt som bmw men man kan ju inte få allt smile

Får se hur det blir med allt,vore ju fint att ha en kompressor i min pärla till att börja med men d är ju som alltid en kostnadsfråga.. kan inte en liten rik hustomte knacka på och bli min sponsor smile

/jimpa


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
8 februari 2011
#14
mitt råd är, sälj 320n och köp en M3 om du vill ha en, du kommer hamna i dom pengatrakterna ändå om du ska börja konvertera, plus att den inte blir besiktningsbar då det står 320 i papprena.

allt blir mycket dyrare än vad man tror.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.


Sök