3209
Sök

BMW E34 Touring

Ett långtidprojekt där jag fixar och trixar med bilen efter egen smak och behov. Sedan tillkommer byten av slitage delar med mera. Det som står på schemat för tillfället är lite allmänt småpyssel för ett ännu bättre utseende.

Biltokig ingenjör
505 665 Visningar
Uppdaterades senast 2 mars 2016
Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
21 november 2013
#781
AD_ skrev:
PHrnfeldt skrev:
Lyssna inte på dem. tongue S38orna är förvisso roliga, men kostar satan att hålla på med och du kommer vilja ha mer att köra med när du väl börjat. Börja med att smyga ned ett sprut och en turbo så åker du ifrån M5orna ändå wink

Haha tongue Du som själv äger en och skruvat en del vet ju vad du pratar om wink Det senare blir nog enklare att fippla med. Får klistra dit ett 520 märke på baklucka isf, så det blir ännu mer liv i luckan wink Såg även att tidningen bilsport kommer göra en serie om hur man turbokonverterar en BMW! smile M50B25 närmare bestämt cool

Det kanske inte behöver just vara M5 motor. Kan funka lika bra med en S50/S54 från M3 om man hittar en till vrakpris wink Tyvärr kommer det inte ske inom de närmaste åren pga. plugg. Lever bilen kvar i min ägo kan det mycket väl bli så i slutändan smile

Man ska ju erkänna att man är långt från fullärd och det är ju många som har plöjt ned mycket mer tid, pengar och energi, men lite grann har man ju hunnit med och med facit i hand så är ju S-motorerna skitfräna, men man vänjer sej ganska snabbt vid effekten och jag tror man får väl så roligt med en M50 och 50000 som med en S38 med samma summa. Men som jag sagt tidigare, du vet ju vad du har för mål och hittills ser det ju skit bra ut så om du fortsätter som du tänkt hela vägen blir det nog bra i slutänden! smile

Den serien måste ja hålla koll på. Vet du när den kommer ut?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
#782
PHrnfeldt skrev:
AD_ skrev:
PHrnfeldt skrev:
Lyssna inte på dem. tongue S38orna är förvisso roliga, men kostar satan att hålla på med och du kommer vilja ha mer att köra med när du väl börjat. Börja med att smyga ned ett sprut och en turbo så åker du ifrån M5orna ändå wink

Haha tongue Du som själv äger en och skruvat en del vet ju vad du pratar om wink Det senare blir nog enklare att fippla med. Får klistra dit ett 520 märke på baklucka isf, så det blir ännu mer liv i luckan wink Såg även att tidningen bilsport kommer göra en serie om hur man turbokonverterar en BMW! smile M50B25 närmare bestämt cool

Det kanske inte behöver just vara M5 motor. Kan funka lika bra med en S50/S54 från M3 om man hittar en till vrakpris wink Tyvärr kommer det inte ske inom de närmaste åren pga. plugg. Lever bilen kvar i min ägo kan det mycket väl bli så i slutändan smile

Man ska ju erkänna att man är långt från fullärd och det är ju många som har plöjt ned mycket mer tid, pengar och energi, men lite grann har man ju hunnit med och med facit i hand så är ju S-motorerna skitfräna, men man vänjer sej ganska snabbt vid effekten och jag tror man får väl så roligt med en M50 och 50000 som med en S38 med samma summa. Men som jag sagt tidigare, du vet ju vad du har för mål och hittills ser det ju skit bra ut så om du fortsätter som du tänkt hela vägen blir det nog bra i slutänden! smile

Den serien måste ja hålla koll på. Vet du när den kommer ut?

Trimmade sugmotorer är sjukt fräckt tycker jag! Men som du säger kan man vänja sig rätt snabbt och kostar bra många kronor att sugtrimma tongue Det gör nog inte lika ont man man råkar rasa en M50 än om man rasar en S38 tongue Sedan är det lättare att få tag på delar till M50 att överladda med, då det känns som att det går 13 bmw turbos på dussinet numera tongue Ja, precis. Tackar! smile Ska försöka så gott det går! smile

Kring 28/11 tror jag den släpps i butik.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
21 november 2013
#783
AD_ skrev:
PHrnfeldt skrev:
AD_ skrev:

Haha tongue Du som själv äger en och skruvat en del vet ju vad du pratar om wink Det senare blir nog enklare att fippla med. Får klistra dit ett 520 märke på baklucka isf, så det blir ännu mer liv i luckan wink Såg även att tidningen bilsport kommer göra en serie om hur man turbokonverterar en BMW! smile M50B25 närmare bestämt cool

Det kanske inte behöver just vara M5 motor. Kan funka lika bra med en S50/S54 från M3 om man hittar en till vrakpris wink Tyvärr kommer det inte ske inom de närmaste åren pga. plugg. Lever bilen kvar i min ägo kan det mycket väl bli så i slutändan smile

Man ska ju erkänna att man är långt från fullärd och det är ju många som har plöjt ned mycket mer tid, pengar och energi, men lite grann har man ju hunnit med och med facit i hand så är ju S-motorerna skitfräna, men man vänjer sej ganska snabbt vid effekten och jag tror man får väl så roligt med en M50 och 50000 som med en S38 med samma summa. Men som jag sagt tidigare, du vet ju vad du har för mål och hittills ser det ju skit bra ut så om du fortsätter som du tänkt hela vägen blir det nog bra i slutänden! smile

Den serien måste ja hålla koll på. Vet du när den kommer ut?

Trimmade sugmotorer är sjukt fräckt tycker jag! Men som du säger kan man vänja sig rätt snabbt och kostar bra många kronor att sugtrimma tongue Det gör nog inte lika ont man man råkar rasa en M50 än om man rasar en S38 tongue Sedan är det lättare att få tag på delar till M50 att överladda med, då det känns som att det går 13 bmw turbos på dussinet numera tongue Ja, precis. Tackar! smile Ska försöka så gott det går! smile

Kring 28/11 tror jag den släpps i butik.

Absolut, det är dö fränt! smile Det håller jag med om, vill gärna bygga en 4l sugis av min, men jävlar vad de lär kosta. Och ja, det gör ont att rasa en S38 wink

Att M50 turbos börjar bli så pass vanligt är väl det som är mest avtändande med dem, men å andra sidan så är de inte så vanliga att man stöter på dem jämt heller. En M50 på 3 liter, med lämpligt ladd och fint körbart register tror jag nog att man kan ha roligt med!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
#784
PHrnfeldt skrev:
AD_ skrev:
PHrnfeldt skrev:
Man ska ju erkänna att man är långt från fullärd och det är ju många som har plöjt ned mycket mer tid, pengar och energi, men lite grann har man ju hunnit med och med facit i hand så är ju S-motorerna skitfräna, men man vänjer sej ganska snabbt vid effekten och jag tror man får väl så roligt med en M50 och 50000 som med en S38 med samma summa. Men som jag sagt tidigare, du vet ju vad du har för mål och hittills ser det ju skit bra ut så om du fortsätter som du tänkt hela vägen blir det nog bra i slutänden! smile

Den serien måste ja hålla koll på. Vet du när den kommer ut?

Trimmade sugmotorer är sjukt fräckt tycker jag! Men som du säger kan man vänja sig rätt snabbt och kostar bra många kronor att sugtrimma tongue Det gör nog inte lika ont man man råkar rasa en M50 än om man rasar en S38 tongue Sedan är det lättare att få tag på delar till M50 att överladda med, då det känns som att det går 13 bmw turbos på dussinet numera tongue Ja, precis. Tackar! smile Ska försöka så gott det går! smile

Kring 28/11 tror jag den släpps i butik.

Absolut, det är dö fränt! smile Det håller jag med om, vill gärna bygga en 4l sugis av min, men jävlar vad de lär kosta. Och ja, det gör ont att rasa en S38 wink

Att M50 turbos börjar bli så pass vanligt är väl det som är mest avtändande med dem, men å andra sidan så är de inte så vanliga att man stöter på dem jämt heller. En M50 på 3 liter, med lämpligt ladd och fint körbart register tror jag nog att man kan ha roligt med!

Det hade varit fruktansvärt kaxigt att åka med wink Förstår det! wink

Tyvärr är det så, speciellt E36 dock lika vanliga i E34 känns det som. Det verkar inte vara "så svårt" att bygga en sådan M50. Bara man får tag i rätt delar och någon som kan mappa den smile Den motorn borde kunna snyta ur sig ganska mycket lakritsremmar wink

EDIT: Såg att Bilsport kommer med turbokonvertings-serien först efter nyår.
Senast redigerat av AD_ (21 november 2013)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
22 november 2013
#785
AD_ skrev:
PHrnfeldt skrev:
AD_ skrev:

Trimmade sugmotorer är sjukt fräckt tycker jag! Men som du säger kan man vänja sig rätt snabbt och kostar bra många kronor att sugtrimma tongue Det gör nog inte lika ont man man råkar rasa en M50 än om man rasar en S38 tongue Sedan är det lättare att få tag på delar till M50 att överladda med, då det känns som att det går 13 bmw turbos på dussinet numera tongue Ja, precis. Tackar! smile Ska försöka så gott det går! smile

Kring 28/11 tror jag den släpps i butik.

Absolut, det är dö fränt! smile Det håller jag med om, vill gärna bygga en 4l sugis av min, men jävlar vad de lär kosta. Och ja, det gör ont att rasa en S38 wink

Att M50 turbos börjar bli så pass vanligt är väl det som är mest avtändande med dem, men å andra sidan så är de inte så vanliga att man stöter på dem jämt heller. En M50 på 3 liter, med lämpligt ladd och fint körbart register tror jag nog att man kan ha roligt med!

Det hade varit fruktansvärt kaxigt att åka med wink Förstår det! wink

Tyvärr är det så, speciellt E36 dock lika vanliga i E34 känns det som. Det verkar inte vara "så svårt" att bygga en sådan M50. Bara man får tag i rätt delar och någon som kan mappa den smile Den motorn borde kunna snyta ur sig ganska mycket lakritsremmar wink

EDIT: Såg att Bilsport kommer med turbokonvertings-serien först efter nyår.

Okej, man får hålla koll!

Kom att tänka på en sak nu, du har ju bytt huv nu till en med emblem va? Hur tar man lös det gamla och monterar det nya? Har nya liggandes, men jag är rädd att förstöra lacken.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
22 november 2013
Trådstartare
#786
PHrnfeldt skrev:
AD_ skrev:
PHrnfeldt skrev:

Absolut, det är dö fränt! smile Det håller jag med om, vill gärna bygga en 4l sugis av min, men jävlar vad de lär kosta. Och ja, det gör ont att rasa en S38 wink

Att M50 turbos börjar bli så pass vanligt är väl det som är mest avtändande med dem, men å andra sidan så är de inte så vanliga att man stöter på dem jämt heller. En M50 på 3 liter, med lämpligt ladd och fint körbart register tror jag nog att man kan ha roligt med!

Det hade varit fruktansvärt kaxigt att åka med wink Förstår det! wink

Tyvärr är det så, speciellt E36 dock lika vanliga i E34 känns det som. Det verkar inte vara "så svårt" att bygga en sådan M50. Bara man får tag i rätt delar och någon som kan mappa den smile Den motorn borde kunna snyta ur sig ganska mycket lakritsremmar wink

EDIT: Såg att Bilsport kommer med turbokonvertings-serien först efter nyår.

Okej, man får hålla koll!

Kom att tänka på en sak nu, du har ju bytt huv nu till en med emblem va? Hur tar man lös det gamla och monterar det nya? Har nya liggandes, men jag är rädd att förstöra lacken.

Japp. Jag tog ett sånt där blått verktyg man har till inredningar. Köpte på biltema. Tejpade spetsen lite och sen en tygbit runt det. Sen försiktigt bända loss det smile Sitter lite segt, så man får vara lite tålmodig.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
#787
Jag har nu fått svar på säljaren av damaskerna. De ville se bilder på det. Skickade det i fredags. Fick svar idag att de hade sålt hur många som helst av denna och aldrig fått klagomål. De ursäktade sig och fann det mycket märkligt. De sa att de skulle ge "full refund".  En kort stund efter det meddelande fick jag mail av paypal att pengarna betalats tillbaka smile
Synd att det inte passade, men mycket bra bemötande annars smile

Hittade annars en avi från posten i brevlådan idag. Det var mina mätarringar från andra sidan jordklotet smile Tog ca 1 ½ vecka att få hit. Klart godkänt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-2e94a710a7335be01b50909ba17cdb93.jpg

Mycket märkligt att bilden vänder sig, när den är normal på datorn :S

Får se när jag lyckas med bedriften att montera detta utan att tappa tålamodet wink
Senast redigerat av AD_ (25 november 2013)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

54 Inlägg
25 november 2013
#788
Sätter på prem,ska läsa genom senare.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
25 november 2013
#789
AD_ skrev:
Jag har nu fått svar på säljaren av damaskerna. De ville se bilder på det. Skickade det i fredags. Fick svar idag att de hade sålt hur många som helst av denna och aldrig fått klagomål. De ursäktade sig och fann det mycket märkligt. De sa att de skulle ge "full refund".  En kort stund efter det meddelande fick jag mail av paypal att pengarna betalats tillbaka smile
Synd att det inte passade, men mycket bra bemötande annars smile

Hittade annars en avi från posten i brevlådan idag. Det var mina mätarringar från andra sidan jordklotet smile Tog ca 1 ½ vecka att få hit. Klart godkänt!
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2109072
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 7cdb93.jpg

Mycket märkligt att bilden vänder sig, när den är normal på datorn :S

Får se när jag lyckas med bedriften att montera detta utan att tappa tålamodet wink

Är det de mörkare alternativen? De som ser ut som rostfria nästan?
Vet inte hur det är på din, men på min som är utan airbag så är det nog behändigast att plocka bort ratten när man monterar dem. Lyckades med bedriften att få ur mätarhuset ändå, men det är fan inte roligt tongue

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
#790
PHrnfeldt skrev:
AD_ skrev:
Jag har nu fått svar på säljaren av damaskerna. De ville se bilder på det. Skickade det i fredags. Fick svar idag att de hade sålt hur många som helst av denna och aldrig fått klagomål. De ursäktade sig och fann det mycket märkligt. De sa att de skulle ge "full refund".  En kort stund efter det meddelande fick jag mail av paypal att pengarna betalats tillbaka smile
Synd att det inte passade, men mycket bra bemötande annars smile

Hittade annars en avi från posten i brevlådan idag. Det var mina mätarringar från andra sidan jordklotet smile Tog ca 1 ½ vecka att få hit. Klart godkänt!
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2109072
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 7cdb93.jpg

Mycket märkligt att bilden vänder sig, när den är normal på datorn :S

Får se när jag lyckas med bedriften att montera detta utan att tappa tålamodet wink

Är det de mörkare alternativen? De som ser ut som rostfria nästan?
Vet inte hur det är på din, men på min som är utan airbag så är det nog behändigast att plocka bort ratten när man monterar dem. Lyckades med bedriften att få ur mätarhuset ändå, men det är fan inte roligt tongue

Jag vet faktiskt inte tongue Hittade typ "borstat aluminium" eller rent krom. Då jag är lite anti krom så tog jag "borstat aluminium" eller "satin silver" enligt beskrivning tongue De är inte sådär riktigt skrikig silver, utan mer åt det matta och neutrala hållet.

Jag har läst det också! Vore ju onekligen smidigt om jag slapp krångla med airbagen tongue Kanske om jag drar ut ratten i maxläget. Men jag vet ju hur det där är, den där Murphy lär garanterat vara där och tycka och tänka wink

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
#791
Marcus-vevstake skrev:
Sätter på prem,ska läsa genom senare.

Härligt att höra! smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

227 Inlägg
25 november 2013
#792
dra ut raten fullt, sen har du ratten i raktfram läge och pillar ut mätarhuset åt vänster och då samtidigt vrider du ratten åt samma håll ( vänster ) så du får den utstickande delen av mätarhuset ut igenom det stora ''hålet'' på ratten lite gran och sedan fortsätter du tills du får ut mätarhuset ner mot knäets normala placering smile

lycka till smile


10 164 Inlägg
27 november 2013
#793
Kollat genom tråden och blir ju bra det här lackeringen gjorde mycket big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
#794
H_landen skrev:
dra ut raten fullt, sen har du ratten i raktfram läge och pillar ut mätarhuset åt vänster och då samtidigt vrider du ratten åt samma håll ( vänster ) så du får den utstickande delen av mätarhuset ut igenom det stora ''hålet'' på ratten lite gran och sedan fortsätter du tills du får ut mätarhuset ner mot knäets normala placering smile

lycka till smile

Det lät ju inte allt för avancerat. Får ladda upp med en stor skopa tålamod, så borde det gå vägen smile

Djo skrev:
Kollat genom tråden och blir ju bra det här lackeringen gjorde mycket big_smile

Tack! Kul att höra! Var lite tveksam först, men i efterhand sjukt glad att jag gjorde det! smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Tüsk / JDM
262 Inlägg
2 december 2013
#795
Kommer följas ! Har nu under morgonen kollat igenom alla 20 sidor och tycker att den är riktigt snygg ! Har alltid varit svag för E34'or och förhoppningsvis blir jag ägare av en imorgon smile


1 804 Inlägg
2 december 2013
#796
BmwJimmy skrev:
Kommer följas ! Har nu under morgonen kollat igenom alla 20 sidor och tycker att den är riktigt snygg ! Har alltid varit svag för E34'or och förhoppningsvis blir jag ägare av en imorgon smile

Har du bara kollat igenom 20 sidor så har du ju 20 kvar wink

Meguiars_sverige

Tüsk / JDM
262 Inlägg
2 december 2013
#797
JimBo__ skrev:
BmwJimmy skrev:
Kommer följas ! Har nu under morgonen kollat igenom alla 20 sidor och tycker att den är riktigt snygg ! Har alltid varit svag för E34'or och förhoppningsvis blir jag ägare av en imorgon smile

Har du bara kollat igenom 20 sidor så har du ju 20 kvar wink

Miss av mig tongue Har tydligen gått igenom 40 sidor tongue


Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
2 december 2013
Trådstartare
#798
BmwJimmy skrev:
Kommer följas ! Har nu under morgonen kollat igenom alla 20 sidor och tycker att den är riktigt snygg ! Har alltid varit svag för E34'or och förhoppningsvis blir jag ägare av en imorgon smile

Härligt att höra! big_smile Tack så mycket! smile Du är inte ensam om att vara svag för E34! De är i mina ögon bland de vackrare modeller BMW har gjort! smile Det lät inte fel! Vad blir det för någon?

JimBo__ skrev:
BmwJimmy skrev:
Kommer följas ! Har nu under morgonen kollat igenom alla 20 sidor och tycker att den är riktigt snygg ! Har alltid varit svag för E34'or och förhoppningsvis blir jag ägare av en imorgon smile

Har du bara kollat igenom 20 sidor så har du ju 20 kvar wink

BmwJimmy skrev:
JimBo__ skrev:
BmwJimmy skrev:
Kommer följas ! Har nu under morgonen kollat igenom alla 20 sidor och tycker att den är riktigt snygg ! Har alltid varit svag för E34'or och förhoppningsvis blir jag ägare av en imorgon smile

Har du bara kollat igenom 20 sidor så har du ju 20 kvar wink

Miss av mig tongue Har tydligen gått igenom 40 sidor tongue

Haha wink

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
20 december 2013
Trådstartare
#799
Julledigheten hann knappt börja innan jag satta tänderna i bilen! big_smile

Började med att byta en befarat glapp/kass backljuskontakt. Så nu ska det förhoppningsvis funka igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-6ce9d03fbc786ba790254946acd4ba0d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-594ea56af8601a490818ea4958926b4d.jpg


Sedan började det roliga! Nämligen mätarringarna. Det blev lite mer krångel än väntat. Justeringen av ratten fungerade inte som det skulle. Tänkte lossa på "juster"-muttern på styrstången för att få lite mer att spela på. Den satt dock som berget. Både jag och farsan tog i så vi blev blå i ansiktet. Löste det istället med att lossa knuten strax ovanför muttern istället. Sen rulla det på bra smile

Ett stycke mätarhus
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-0c6b2f3635feb43f7180f205a11e4f52.jpg

Det saknas lite lampor. Ser inte ut att ha suttit några där innan. Blir att inhandla nya och se om det finns någon funktion smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-ac6b9b9d5c7af8d70c6c823e18a0a4bd.jpg

Isärplockat
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-ea029facf2ef92e4321e15d840fd00f2.jpg

Snart så! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-c504ebdefd4239fc365c4edee32e82ec.jpg

"Like a glove! big_smile" (- Ace ventura style )
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-e9f62e25a204017a5176449e795d6d1b.jpg

Ska blåsa ur glaset lite lätt med tryckluft imorgon innan jag trycker tillbaka allting på rätt plats smile

Det var allt för idag.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk


Sök