4039
Sök

Köpråd: Porsche Carrera 996 99:a eller Pontiac GTO 6,0 LS2 05

22 Inlägg
9 februari 2011
Trådstartare
#1
Hej alla glada
Har grubblat över dessa två bilar ett tag nu men tycks inte bli mer ”upplyst” för det.
Pontiac:en måste onekligen vara en rolig bil med sina 405 Hp medan Porsche'n är mer av ”glidar-karaktär”. Jag är lite kluven som sagt och jag vet inte riktigt vilken bli jag skulle kunna tänka mig då båda faller mig i smaken, därför vänder jag mig till er om tips och hjälp gällande dessa bilar. Är Italien-import något att rekommendera? då jag fann Porsche'en där till ett lockande pris. ”Annonsören” bedriver en egen firma och använder sig av, ni vet, den där standard webbmallen alla på mobile.de använder sig av. Det jag finner lite oroväckande är att Porschen är den dyraste bilen de har i sitt utbud (sex bilar i lager). Ska man avstå ifrån det? Pontiac'en som tycks falla mig i smaken fann jag i Tyskland och där borde det inte vara så mycket bekymmer med att importera bilen till Sverige. Nog med spekulationer om tysk/italienska firmor, vilken tror ni skulle vara bäst?

Med vänlig hälsning
Senast redigerat av Stefan_s (9 februari 2011)

2 763 Inlägg
9 februari 2011
#2
Hade jag varit dig, hade jag valt Pontiacen då jag tycker att den är grymt snygg och har alltid gillat den sen jag såg filmen the last ride från 2004! Så kör på pontiacen och få ett riktigt gött v8-muller på köpet smile

Volvo - For Life

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
9 februari 2011
#3
Vill du ha byggkvalité så tar du Porschen.
Vill du verkligen ha amerikanskt och kan stå ut med plastig inredning, ta GTO.

Jag själv skulle tagit GTO alla dagar i veckan men jag gillar endast amerikanska bilar så det är ju självklart anledningen varför.
Sedan så låter GTOn mycket mer och finns nog mer eftermarknads delar för den när du vill börja trimma etc wink
Och GTOn är säkert en bil som är bra i svängar, men nu får jag skit för det för folk sitter kvar i vilka sorts bilar man byggde på 60-talet roll
Och är den inte tillräckligt bra i svängar, då är det sket billigt att bara uppgradera.
Senast redigerat av Thunderbird88 (9 februari 2011)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Vw trimmare
2 995 Inlägg
9 februari 2011
#4
Thunderbird88 skrev:
Sedan så låter GTOn mycket mer och finns nog mer eftermarknads delar för den när du vill börja trimma etc wink

Det är inte "finns nog" utan det finns pontiacen är ju en förklädd Corvette med LS motor så det finns praktiskt taget oberänsat med eftermarknads delar, dessutom till vettigare priser än porschen för porschen är fortfarande "sportbil" dvs dyr att äga och fruktansvärd dyr att renovera och serva men det är ju 2 helt skilda typer av bilar...


22 Inlägg
9 februari 2011
Trådstartare
#5
Ok. Så Pontiac'en skulle med andra ord vara en mycket roligare bil att köra? plastiga inredningsdetaljer kan jag leva med, men får även ständigt utstå detta eviga tjat om hur underbara Porsche är att köra. Har aldrig kört en Porsche och kan tyvärr inte uttala mig om dem, men det ser oerhört fulländade ut, det måste jag medge.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
9 februari 2011
#6
Original är nog porschen roligare i svängar osv. Men när man ska börja uppgradera kommer du nog kanske ha råd med bromsar till Porschen och sen inte mycket mer, medans det är hiskeligt billigt till GTO.

Bara tänka såhär.
Hur många trimmar GTO och hur många trimmat Porsce Carrera 996?

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 februari 2011
#7
Tror som en del skrivit ovan att du har mer äkta sportbil i en Porsche och mer busbil i en GTO, vilket som är roligast beror nog på dig som person. Gillar dock inte GTO riktigt, har det funnits en jänkare med mer könlös design än den?

Camaro, Mustang med flera är klockrena karaktärer. Men GTO kunde lika gärna haft en Hyundai-emblem baktill...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
9 februari 2011
#8
Skulle nog säga som alla redan har sagt förut, GTO om du vill skrämma skiten ur små tanter i stan, samt bra många bilar dessutom. Om det inte är nog, så är det snorbilligt att få den att gå både snabbt rakt fram och i kurvor, nog för att den redan gör det rätt bra original.

Porsche har ju som sagt sportbils stämpeln vilket gör att priset skjuter i höjden, och det där med Italien import är lite oroväckande när det liks gäller en ganska exklusiv bil.


Ta den du känner för. Enligt mig så tycker jag att du skulle gå på GTO'n.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Supraman
2 300 Inlägg
9 februari 2011
#9
Köp en porsche, gillar du den så behåll den.
Gillar du den inte så säljer du bara och köper en annan bil, kanske gto

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

22 Inlägg
9 februari 2011
Trådstartare
#10
Thunderbird88: Som svar på din fråga så säger jag;  jag vet inte, det är säkert inte många som "trimmar" sina Carreror. De kanske är nöjda som de är med bilarna, vad vet jag.

Rquired: Nja, jag vet inte om jag kan hålla med dig om det. Visst, Pontiac och Holden är massproducerade bilar utan själ. Dock så tror jag att de är oerhört pålitliga, men visst, inredningen och dylikt är inget man hurrar över direkt.

Rinnegan: Jo, det stämmer gällande Italien-import, och det är det som får mig att avvakta tills ett bättre objekt dyker upp. Jag måste medge att Gto:n ser och verkar vara en trevlig bil. Och om jag ska vara ärlig så växer de liksom inte på träd (förutom Usa).

Stefan Varberg: Det du säger låter inte dumt alls.

Jag har läst tester och recensioner rörande Porschen och de nämner lite om komforten och sikten men jag skulle gärna vilja ha lite mer konkreta åsikter. Som, vilken växellåda är att föredra ? Har de haft problem med rost? Har de något vanligt problem?

Vad ska man undvika för Gto, ex. långmilare?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
10 februari 2011
#11
Stefan_s skrev:
Jag har läst tester och recensioner rörande Porschen och de nämner lite om komforten och sikten men jag skulle gärna vilja ha lite mer konkreta åsikter. Som, vilken växellåda är att föredra ? Har de haft problem med rost? Har de något vanligt problem?

vad har du tänkt använda bilen till för det första? En porsche är kasnke rolig på banan men i "verkliga livet"
kanske den inte känns rolig alls (tänk om du vill ha in nåt i bilen) samma om du ska ta med dig mer än 1 passagerare nån gång, jag har suttit bak i Gto:n många gånger ganska gott om plats och man sitter jävligt bekvämt även på längre åkturer, GTO:n är mer allround bil som funkar i vardagen porschen är lite  mer av en skrytbil som är gjord för bankörning, tänk också på att porschen börjar bli gammal om du köper en 99:a och som sagt service  & reseervdelar är inte alls roligt att köpa..


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
10 februari 2011
#12
GTOn är ju en amerikansk muskelbil. Den är inriktad mot ungdomar, folk som verkligen vill trimma! GM vet ju att få av dessa bilar lämnas original för att den är ju gjord för att trimmas.
Carrera och Porsche över huvud taget är lite smått gubb-stämpel på. Det vill säga, folk som äger dom är rätt ofta lite till åldern, dom vill ha sin barndoms dröm men dom har oftast ingen tanke alls på att köra fort med bilen utan gillar att glida runt med den. Och därmed hålls många original och då finns det inte så stor efterfrågan på eftermarknads delar och då blir dom ju dyrare.

Å andra sidan, på bana är nog Porschen original MYCKET roligare än GTO original.
Men när du ska börja trimma och vill komma undan billigt, köp GTO. Vill du trimma och ha en Porsche, då ska du absolut INTE köpa en GTO och tänka "Jag nöjer mig med detta" för då kommer du hela tiden bara sukta efter Porschen hur mycket du än trimmar GTOn. När man har råd med det "bättre", vill man inte ha det "sämre" för att det duger. Då vill man ju ha det bättre, då skaffar man det bättre! smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Aldrig nöjd
804 Inlägg
10 februari 2011
#13
Hade valt Porschen utan att tveka. GTO ser ut som en Opel med airscoops.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
10 februari 2011
#14
Masquerade skrev:
Hade valt Porschen utan att tveka. GTO ser ut som en Opel med airscoops.

GTO är en Corvette med Opel utseende.

Om man är ute efter en sleeper så är det inte alls så pjåkigt.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

German Engineering
9 083 Inlägg
10 februari 2011
#15
Vill du ha kvalité, ta Porschen wink Boxer-motor, 6-cylindrig och bakhjulsdrift, mums big_smile
Senast redigerat av CarpeDiem (10 februari 2011)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
10 februari 2011
#16
CarpeDiem skrev:
Vill du ha kvalité, ta Porschen wink Boxer-motor, 6-cylindrig och bakhjuldrift, mums big_smile

Problemet med det är ju att det kostar dig blod, svett och tårar när det går sönder.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
10 februari 2011
#17
Porsche alla gånger om man köper en såpass dyr bil hade jag aldrig klarat av å leva med den taskiga slit å släng kvalitën på en nyare jänkebil

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

950 Inlägg
10 februari 2011
#18
CarpeDiem skrev:
Vill du ha kvalité, ta Porschen wink Boxer-motor, 6-cylindrig och bakhjulsdrift, mums big_smile

Ju, Porsche är kvalitet. Tyvärr har bl.a. 996 Carrera motorn ett allvarligt kvalitetsproblem. Det går under namnet IMS. Det är ett kullager, på axeln som driver kammar och oljepumpen, som kan gå sönder och då blir det oftast ras på motorn. Svårt att avgöra hur stort problemet är, men det finns helt klart. Som tur är går det att kolla hur det ät med kullagret och där finns även lösningar, men det är oklart om det är 100% lösningar.
Ofta är det bilar som är kört försiktigt, som får problemet.
Problemet finns inte på 996 GT2, GT3 eller Turbo då dessa modeller har en hel annan motor.

345 Inlägg
10 februari 2011
#19
Jag tror att GTO är ett allmänt roligare alternativ. Det finns jättemycket trimdelar om det nu är intressant, och du slipper betala en sjuhelvetes massa pengar. GTO är bekvämare än tysken, dock är byggkvalitéten bättre på Porsche. Dessutom är Pontiacen världens sleeper här i Sverige, då ganska få verkligen har sett en i verkliga livet.



Sök