4016
Sök

Går det att få på ett öppet filter på K-Jet?

Svetsare
3 150 Inlägg
9 februari 2011
Trådstartare
#1
Efter långt funderande så har jag kommit fram till att det blir jobbigt att sätta öppet filter på K-Jet insprutning  tongue   
Har funderat länge och hårt från att bygga om hela luftfilterboxen till nån rostfri plåtlåda, till att såga loss locket till boxen så bara ramen med klämmorna finns kvar och sen sätta nån slang från grillen till filtret  tongue

Någon som lyckats?  Skulle verkligen vilja se resultatet isåfall  smile

Har ni någon tanke om det får ni gärna dela med er av den  smile



Obs!  Det är bara ljudet jag vill ha ur den sköna 5an  tongue
Senast redigerat av ZonaX (9 februari 2011)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Svetsare
3 150 Inlägg
11 februari 2011
Trådstartare
#2
Är jag ensam om denna funderingen?  hmm

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

243 Inlägg
13 februari 2011
#3
ZonaX skrev:
Är jag ensam om denna funderingen?  hmm

nej du är inte ensam om den idén..
finns ju adaptrar och köpa, sett nånstans att de ska finnas till kjet-sprutet.
har varit inne själv och tagit nån plåt och svetsat lite hit och dit för att sedan sätta 90graders slang sen en bit rör sen på med filtret så de iaf får nå kalluft att dra in.
doc blir de ju trångt om du ska ha fram till grillen, kamdrevet sitter ju alldeles där.

men är iaf lättast att fixa nån form av plåt och bygga själv.
ska göra de nån dag framöver så kan väl ta bild så får du ser hur de blir att se ut smile

Edit: såg nu att du hade en 100 smile, ska väl få plats där, du har iaf mkt mer plats än vad jag har
har en 90jag är lite trångt i motorrumet där, så jag ska placera min precis bakom lamphuset :p
Senast redigerat av V40Lundberg (13 februari 2011)

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

Svetsare
3 150 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#4
V40Lundberg skrev:
ZonaX skrev:
Är jag ensam om denna funderingen?  hmm

nej du är inte ensam om den idén..
finns ju adaptrar och köpa, sett nånstans att de ska finnas till kjet-sprutet.
har varit inne själv och tagit nån plåt och svetsat lite hit och dit för att sedan sätta 90graders slang sen en bit rör sen på med filtret så de iaf får nå kalluft att dra in.
doc blir de ju trångt om du ska ha fram till grillen, kamdrevet sitter ju alldeles där.

men är iaf lättast att fixa nån form av plåt och bygga själv.
ska göra de nån dag framöver så kan väl ta bild så får du ser hur de blir att se ut smile

Edit: såg nu att du hade en 100 smile, ska väl få plats där, du har iaf mkt mer plats än vad jag har
har en 90jag är lite trångt i motorrumet där, så jag ska placera min precis bakom lamphuset :p

Ofan  smile   Jag skulle VERKLIGEN(!) vilja se bilderna när du har svetsat lite  smile

Det jag tänkte först var att ta en plåtbit och sätta som "lock" istället för locket som man tar bort idag för att byta filter och sen göra hål i den och dra rör nånstans  ^^   Sen tänkte jag göra en helt ny luftbox i rostfritt  ^^   Så jag skulle som sagt verkligen uppskatta om man fick se bilderna när du är färdig med det  smilesmilesmilesmilesmilesmilesmile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

243 Inlägg
14 februari 2011
#5
ZonaX skrev:
V40Lundberg skrev:
ZonaX skrev:
Är jag ensam om denna funderingen?  hmm

nej du är inte ensam om den idén..
finns ju adaptrar och köpa, sett nånstans att de ska finnas till kjet-sprutet.
har varit inne själv och tagit nån plåt och svetsat lite hit och dit för att sedan sätta 90graders slang sen en bit rör sen på med filtret så de iaf får nå kalluft att dra in.
doc blir de ju trångt om du ska ha fram till grillen, kamdrevet sitter ju alldeles där.

men är iaf lättast att fixa nån form av plåt och bygga själv.
ska göra de nån dag framöver så kan väl ta bild så får du ser hur de blir att se ut smile

Edit: såg nu att du hade en 100 smile, ska väl få plats där, du har iaf mkt mer plats än vad jag har
har en 90jag är lite trångt i motorrumet där, så jag ska placera min precis bakom lamphuset :p

Ofan  smile   Jag skulle VERKLIGEN(!) vilja se bilderna när du har svetsat lite  smile

Det jag tänkte först var att ta en plåtbit och sätta som "lock" istället för locket som man tar bort idag för att byta filter och sen göra hål i den och dra rör nånstans  ^^   Sen tänkte jag göra en helt ny luftbox i rostfritt  ^^   Så jag skulle som sagt verkligen uppskatta om man fick se bilderna när du är färdig med det  smilesmilesmilesmilesmilesmilesmile

okej okej, jo kan man också göra, men tror de blir lättare att ta ersätta boxen med lock istället, vi säger att du har kvar locket som är nu och tar bort boxen och sätter dit ett lock istället för den, så får du ju fortfarande tätt till lmm'en fatta mig rätt nu tongue, doc lä man ju bygga något som håller upp allt annars ligger de där och gungar upp och ner och gummibäljen lä väl spricka sönder.

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

Svetsare
3 150 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
#6
V40Lundberg skrev:
ZonaX skrev:
V40Lundberg skrev:

nej du är inte ensam om den idén..
finns ju adaptrar och köpa, sett nånstans att de ska finnas till kjet-sprutet.
har varit inne själv och tagit nån plåt och svetsat lite hit och dit för att sedan sätta 90graders slang sen en bit rör sen på med filtret så de iaf får nå kalluft att dra in.
doc blir de ju trångt om du ska ha fram till grillen, kamdrevet sitter ju alldeles där.

men är iaf lättast att fixa nån form av plåt och bygga själv.
ska göra de nån dag framöver så kan väl ta bild så får du ser hur de blir att se ut smile

Edit: såg nu att du hade en 100 smile, ska väl få plats där, du har iaf mkt mer plats än vad jag har
har en 90jag är lite trångt i motorrumet där, så jag ska placera min precis bakom lamphuset :p

Ofan  smile   Jag skulle VERKLIGEN(!) vilja se bilderna när du har svetsat lite  smile

Det jag tänkte först var att ta en plåtbit och sätta som "lock" istället för locket som man tar bort idag för att byta filter och sen göra hål i den och dra rör nånstans  ^^   Sen tänkte jag göra en helt ny luftbox i rostfritt  ^^   Så jag skulle som sagt verkligen uppskatta om man fick se bilderna när du är färdig med det  smilesmilesmilesmilesmilesmilesmile

okej okej, jo kan man också göra, men tror de blir lättare att ta ersätta boxen med lock istället, vi säger att du har kvar locket som är nu och tar bort boxen och sätter dit ett lock istället för den, så får du ju fortfarande tätt till lmm'en fatta mig rätt nu tongue, doc lä man ju bygga något som håller upp allt annars ligger de där och gungar upp och ner och gummibäljen lä väl spricka sönder.

Hehe, du menar alltså ett lock direkt under lmm?  Hela boxen bort sen bara nåt tätslutande direkt under vågen?  tongue  Och sen nåt rör anslutet på det locket då?  tongue

Haha, längtar verkligen till du har några bilder  tongue

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

243 Inlägg
14 februari 2011
#7
ZonaX skrev:
V40Lundberg skrev:
ZonaX skrev:

Ofan  smile   Jag skulle VERKLIGEN(!) vilja se bilderna när du har svetsat lite  smile

Det jag tänkte först var att ta en plåtbit och sätta som "lock" istället för locket som man tar bort idag för att byta filter och sen göra hål i den och dra rör nånstans  ^^   Sen tänkte jag göra en helt ny luftbox i rostfritt  ^^   Så jag skulle som sagt verkligen uppskatta om man fick se bilderna när du är färdig med det  smilesmilesmilesmilesmilesmilesmile

okej okej, jo kan man också göra, men tror de blir lättare att ta ersätta boxen med lock istället, vi säger att du har kvar locket som är nu och tar bort boxen och sätter dit ett lock istället för den, så får du ju fortfarande tätt till lmm'en fatta mig rätt nu tongue, doc lä man ju bygga något som håller upp allt annars ligger de där och gungar upp och ner och gummibäljen lä väl spricka sönder.

Hehe, du menar alltså ett lock direkt under lmm?  Hela boxen bort sen bara nåt tätslutande direkt under vågen?  tongue  Och sen nåt rör anslutet på det locket då?  tongue

Haha, längtar verkligen till du har några bilder  tongue

hehe de du sa nu trodde jag du menade att du skulle göra tongue
men något i den stilen har jag tänkt iaf att göra fast ha kvar orglocket och göra ett lock under de locket
om du förstår vad jag menar
jo da håller på för fullt nu smile

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

Svetsare
3 150 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
#8
V40Lundberg skrev:
ZonaX skrev:
V40Lundberg skrev:

okej okej, jo kan man också göra, men tror de blir lättare att ta ersätta boxen med lock istället, vi säger att du har kvar locket som är nu och tar bort boxen och sätter dit ett lock istället för den, så får du ju fortfarande tätt till lmm'en fatta mig rätt nu tongue, doc lä man ju bygga något som håller upp allt annars ligger de där och gungar upp och ner och gummibäljen lä väl spricka sönder.

Hehe, du menar alltså ett lock direkt under lmm?  Hela boxen bort sen bara nåt tätslutande direkt under vågen?  tongue  Och sen nåt rör anslutet på det locket då?  tongue

Haha, längtar verkligen till du har några bilder  tongue

hehe de du sa nu trodde jag du menade att du skulle göra tongue
men något i den stilen har jag tänkt iaf att göra fast ha kvar orglocket och göra ett lock under de locket
om du förstår vad jag menar

jo da håller på för fullt nu smile

Haha inte en jävla aning  tongue  Måste nog se bilderna först  tongue

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Svetsare
3 150 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#9
Har du kommit nån vart?  tongue  Vill se bilder  big_smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

243 Inlägg
16 februari 2011
#10
ZonaX skrev:
Har du kommit nån vart?  tongue  Vill se bilder  big_smile

nej har börjat men är ännu inte klar än smile
ska modda lite till, hehe ja de de kommer siddu wink

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 februari 2011
#11
Jag har en sån här till min k-jet. Det står volvo på den, men jag har ingen aning om den är original eller inte. Men den passar på luftvågen och har en 2,5" anslutning som synes. Fick den med när jag köpte bilen.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00410.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00409.jpg


243 Inlägg
17 februari 2011
#12
Va ju jäkligt nice, är nog säkert org till volvo med K-jet sprutet.
får leta på en sån istället mkt smidigare än att hålla på modda själv tongue

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

Svetsare
3 150 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#13
V40Lundberg skrev:
ZonaX skrev:
Har du kommit nån vart?  tongue  Vill se bilder  big_smile

nej har börjat men är ännu inte klar än smile
ska modda lite till, hehe ja de de kommer siddu wink

big_smile   Väntar med spänning!  big_smile




Peter_Eriksson skrev:
Jag har en sån här till min k-jet. Det står volvo på den, men jag har ingen aning om den är original eller inte. Men den passar på luftvågen och har en 2,5" anslutning som synes. Fick den med när jag köpte bilen.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17 … C00410.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17 … C00409.jpg

Den hade ju passat!  Var fan hittar man nåt sånt?  yikes

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

243 Inlägg
17 februari 2011
#14
Bildelsbasen kanske?!? yikes vet inte, bara leta runt tongue

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

243 Inlägg
17 februari 2011
#15
Hitta på en sån där på bildelsbasen doc måste man köpa hela Lmm'en
men funkar inte ändå för anslutningen till luftfiltret pekar ut på skärmen, så filtret kommer inte få plats.
hade man vänta på våran lmm på audina så man får skivan mot lyktan så hade de funkat.
så får fortsätta med min egna tillverkning smile

kolla på denna så ser du att de inte kommer funka med en färdig, eller ja drar du upp ett stort hål i skärmen så går de tongue
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=18355251
Senast redigerat av V40Lundberg (17 februari 2011)

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

Svetsare
3 150 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#16
V40Lundberg skrev:
Hitta på en sån där på bildelsbasen doc måste man köpa hela Lmm'en
men funkar inte ändå för anslutningen till luftfiltret pekar ut på skärmen, så filtret kommer inte få plats.
hade man vänta på våran lmm på audina så man får skivan mot lyktan så hade de funkat.
så får fortsätta med min egna tillverkning smile

kolla på denna så ser du att de inte kommer funka med en färdig, eller ja drar du upp ett stort hål i skärmen så går de tongue
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=18355251

Ah, just det. Det blir bakofram  hmm   Kanske hade gått ändå om man tar det lugnt med soppaslangarna  hmm

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 februari 2011
#17
Ja just det, er luftmängdmätare sitter ju ute i hörnet.. blir ju inte alls lika som i golfen.. i min sitter den helt perfekt så att jag antingen kan dra rör ner mot fronten/marken, eller flytta bak batteriet och ha filtret där avskärmat.. Annars kan ni såga upp ett hål i innerskärmen och ha ett sånt platt skumfilter inuti skärmen med luftintag på sidan big_smile


Svetsare
3 150 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#18
Peter_Eriksson skrev:
Ja just det, er luftmängdmätare sitter ju ute i hörnet.. blir ju inte alls lika som i golfen.. i min sitter den helt perfekt så att jag antingen kan dra rör ner mot fronten/marken, eller flytta bak batteriet och ha filtret där avskärmat.. Annars kan ni såga upp ett hål i innerskärmen och ha ett sånt platt skumfilter inuti skärmen med luftintag på sidan big_smile

Haha  big_smile   Men heter denna del nåt speciellt eller tillhör den lmm helt?  Det skulle nog kunna gå att modifiera lite men skulle vilja se v40lundberg's bilder först  tongue

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

243 Inlägg
17 februari 2011
#19
ZonaX skrev:
Peter_Eriksson skrev:
Ja just det, er luftmängdmätare sitter ju ute i hörnet.. blir ju inte alls lika som i golfen.. i min sitter den helt perfekt så att jag antingen kan dra rör ner mot fronten/marken, eller flytta bak batteriet och ha filtret där avskärmat.. Annars kan ni såga upp ett hål i innerskärmen och ha ett sånt platt skumfilter inuti skärmen med luftintag på sidan big_smile

Haha  big_smile   Men heter denna del nåt speciellt eller tillhör den lmm helt?  Det skulle nog kunna gå att modifiera lite men skulle vilja se v40lundberg's bilder först  tongue

haha ah jo visst eller såga ut ett hål och ha ett fett filter helt utanför skärmen tongue
skämt och sido.

Nej vet inte nå va den heter, gick in på bildelsbasen och sedan klickade vidare på 740 och sen in på luftmängdmätare så satt den där på komplett så har ingen aning om vad den heter,
jo hade man en Tig-svets så hade man kunnat modda om den där. sen som du sa om man vrider om Lmm'en och tar de lugnt med bränsleslangarna bränsleslangarna går ju men då når ju inte gummibäljen sad
jo da ska hamra och slå som fasiken imorn så få se om de blir klart imorn smile

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 februari 2011
#20
ZonaX skrev:
Haha  big_smile   Men heter denna del nåt speciellt eller tillhör den lmm helt?  Det skulle nog kunna gå att modifiera lite men skulle vilja se v40lundberg's bilder först  tongue

Som sagt har jag ingen aning om den är vare sig original eller något tillbehör.. Känns som att det inte var så vanligt med de konformade sportluftfiltrena när denna tillverkades? Dock så stod det volvo på den och den har vad jag minns ett artikelnummer (som är bortslipat av mig, oops). Men jag gissar ändå på att är en originaldel, den tycks vara en del av luftvågen, ihelt enkelt istället för plastburken som sitter där på golf/audi. Men å andra sidan har jag aldrig tittat närmare på en volvo med k-jet..

Borde väl synas i nån haynes/repbok för volvo 240 eller nåt..?



Sök