3889
Sök

Homer Simpsons GR8 68 - Kompressormatad Firebird 400 Conv 1968

Målet är att bygga en kopia av Homer Simpsons kompressormatade Pontiac Firebird 1968 Convertible.

130 234 Visningar
Uppdaterades senast 16 december 2014
Archmage of the entire universe
281 Inlägg
17 februari 2011
#42
härlig ispirationskälla!

angånende bilderna kan det bero på att vissa sidor man laddar upp från är helt enkelt blockade. har märkt det en hel del här på garaget då jag är på skolans datorer att dom blockar, speciellt bilder från imageshack.

detta är en signatur. det finns många olika, men detta är min.

Delphian
68 Inlägg
17 februari 2011
#43
kan se alla bilderna i explorer 8...


398 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#44
Har plockat ur kolvar och stakar. Fick mig en riktig överraskning! Jag läste tidigare på dem att det är Std-kolvar och det var det. Men det visar sig att det är till en 455-motor!?! Så kolvarna jag beställt kommer troligtvis inte att stämma... sad
Får kolla upp vad det är för vev i den nu också då.

http://www.tacs.nu/forum/download/file.php?id=20280&mode=view

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

398 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#45
Det sitter en strokervev i också... Det är alltså en 400" som är strokad till 455". Detta får mig att fundera lite på vad jag har att välja på.

Jag har tre alternativ:
1: Köpa nya 455-kolvar med massor av dish.
2: Köpa 400-vev och anv mina nya kolvar. Samt 13-topparna.
3: Köpa lågkompstoppar och istället behålla 455-strokningen.

Alternativ 1 faller bort direkt. Så nu är frågan om jag vill köra omkring med en 400 eller 455 under huven...
Senast redigerat av Formula (18 februari 2011)

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

398 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
#46
Jag har beställt en Ram Air IV kamaxel. Den skall fungera väldigt bra till Pontiac kompressormotorer. Bland annat för att den har mycket lobseparation.

Hittade en film när de bromsar en Ram Air IV Pontiac GTO (utan kompressor wink ). Ganska grym kärra för att vara en orginalbil från 1970!
http://www.youtube.com/watch?v=8bMWrwzAsQ0

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

Tangentbordsriddare
1 825 Inlägg
220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
20 februari 2011
#48
Jag tror du bli nöjdare i längden med 455 strokningen, för de e ju som dom sägere, ''Theres no replacement for displacement''.'

Prenumertaion e självklart på denna tråd smile

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

398 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
#49
Nu har jag bestämt mig. Det blir till att skaffa en 400-vev och anv de nyinköpta kolvarna. Veven kommer förhoppningsvis nästa vecka så jag kan fortsätta motorbygget.

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

398 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
#50
Jag satte ihop motorn lite snabbt för att mäta ut struten till kompressorn. Kan nog bli en stabil motor när den är klar... big_smile

http://www.tacs.nu/forum/download/file.php?id=20306&mode=view

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
26 februari 2011
#52
Formula skrev:
Jag satte ihop motorn lite snabbt för att mäta ut struten till kompressorn. Kan nog bli en stabil motor när den är klar... big_smile

http://www.tacs.nu/forum/download/file. … ;mode=view

Ser riktigt bra ut!

Kompressorer är manliga.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

349 Inlägg
26 februari 2011
#53
Rinnegan skrev:
Formula skrev:
Jag satte ihop motorn lite snabbt för att mäta ut struten till kompressorn. Kan nog bli en stabil motor när den är klar... big_smile

http://www.tacs.nu/forum/download/file. … ;mode=view

Ser riktigt bra ut!

Kompressorer är manliga.

Håller med föregående talare, riktigt manlig kompressor du har där, snyggt!

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/

7 Inlägg
26 februari 2011
#54
Riktigt  roligt projekt. Detta kommer följas!!!!

En liten snabb fråga bara, Vart köpte du kompressorn ifrån och vart beställer du alla delar ??

398 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#55
Tack, kul att ni gillar projektet. Tror motorn kommer se mycket bättre ut med lite färg och mer delar monterade.

Fredriksson94: Kompressorn köpte jag från en kille i Smedjebacken. Delarna beställer jag dels av samma kille och dels beställer jag själv genom SHRA Borås. Allt kommer från USA.

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

398 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#56
Jag har köpt ett list-kit till cabben. Så nu är alla lister utbytta till nya fräscha!

Jag har en extra huv till bilen, då jag inte vill skära sönder en orginal 400 huv (en dödssynd!). Nu har jag även köpt ett orginaloption. En huv-varvräknare. Har inte bestämt mig helt för om jag skall anv den eller inte.

http://www.tacs.nu/forum/download/file.php?id=20322&mode=view

Motorn är hornad. Jag har fått tag på en 400-vev, men den måste slipas. Kommer troligtvis nästa vecka, och då åker den direkt in till motorfirman som får slipa den...
Senast redigerat av Formula (2 mars 2011)

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
2 mars 2011
#57
Formula skrev:
Jag har köpt ett list-kit till cabben. Så nu är alla lister utbytta till nya fräscha!

Jag har en extra huv till bilen, då jag inte vill skära sönder en orginal 400 huv (en dödssynd!). Nu har jag även köpt ett orginaloption. En huv-varvräknare. Har inte bestämt mig helt för om jag skall anv den eller inte.

http://www.tacs.nu/forum/download/file. … ;mode=view

Motorn är hornad. Jag har fått tag på en 400-vev, men den måste slipas. Kommer troligtvis nästa vecka, och då åker den direkt in till motorfirman som får slipa den...

Har själv suttit och kollat efter en huv-varvräknare, då GSX har samma option, men dock en annan mätar-tavla. Skulle bli riktigt ballt! wink
Senast redigerat av Rinnegan (2 mars 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
3 mars 2011
#58
ANVÄND! Så jävla rått det är med huvvarvräknare smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

398 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#59
OK, då får det nog bli huvvarvräknare också! smile

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
3 mars 2011
#60
Klart du ska använda den smile Man ser ju inte såna så ofta å de e fränt med dom smile

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!


Sök