3108
Sök

Volvo 244 DL "Hasse" 1975 Renovering/VW 1.9 TDI motor, Nylackad i orginalkulören!

Gammal Volvo 244 DL 1975, B20A motor/M-40 låda. 18000 garanterade mil mil, endast en familj innan mig som ägt bilen sedan ny. Skulle skrotas men det stoppades i sista sekund. Skroten ringd och bärjarn på väg, men han fick ingen... Visa mer

268 235 Visningar
Uppdaterades senast 18 april 2017
2 Inlägg
19 april 2017
#281
Har hållit på och räkna och det lutar åt att köpa en VW 1.9 td med mekanisk pump. Hur ligger du till med bilen just nu? Men är inte så jätte insatt. Så undrar om det är någon speciell 1.9 td man måste använda eller funkar alla som är under år 1997. Vill helst ha med mekanisk pump. Vill slippa det här med elen. Tydligen finns det flera olika 1.9 d. Många säger att man ska använda en AHU motor. Men som jag skrev har ingen jätte koll. Så tycker det är väldigt roligt att någon gör en sådan konvertering 😀 Många tummar upp från min sida😀

23 Inlägg
25 april 2017
#282
Jag kör sedan 15 år en 145-72 med en VW 1,6 diesel. den drar på långkörning 0,45 l/mil i lastbilsfart. Vid småkörning hemomkring runt halvlitern. Håller nu på med nybygge, 740-88 med VW 1,9TDI - AHU, M90 låda.
Mina erfarenheter, lite att tänka på:
Volvo 140- välj 72 eller senare, korta spaken och mer plats runt vxlådan. 240, 740 mkt lättare att jobba med - klenare tvärbalk och mer plats runt motorn. Använd M90 så slipper man strulet med stödlager på ingående axel.
Motor: Runt 97- 02 använde VAG en blandning av pumpar. Välj en motor där du ser den utanpåliggande insprutningspumpen (EJ PD eller CR). AAZ är en förkammarmotor precis som alla 1,6 - skall inte användas. AHU, AFN, ALH tror jag är bra, bättre bäst, i alla fall äldst > nyast. AHU och AFN är exakt samma basmotor medans ALH är en modernare konstruktion. Mellanaxeln som drev oljepump och vakumpump är borttagen. Oljepumpen sitter i framändan. Hur den klarar framaxelbalken vet jag inte!
Insprutningspump, för att slippa elen skall den var av äldre modell med mekanisk regulator. Inkråmet (vågskiva mm) skall vara från en TDI. Sen finns det olika "kolvstorlekar" i pumpen. 9 och 10mm är standard, 12mm störst o sällsynt.
Läs på Amerikanska forum! Sök på TDI och forum. http://vwdiesel.net/forum    använder jag mest
I Sverige har vi en erkännt duktig dieseltrimmare:
"Dieselmeken" Lindgren. Sök på honom och du skall finna.

Skåning
739 Inlägg
26 april 2017
#283
BGAA skrev:
Jag kör sedan 15 år en 145-72 med en VW 1,6 diesel. den drar på långkörning 0,45 l/mil i lastbilsfart. Vid småkörning hemomkring runt halvlitern. Håller nu på med nybygge, 740-88 med VW 1,9TDI - AHU, M90 låda.
Mina erfarenheter, lite att tänka på:
Volvo 140- välj 72 eller senare, korta spaken och mer plats runt vxlådan. 240, 740 mkt lättare att jobba med - klenare tvärbalk och mer plats runt motorn. Använd M90 så slipper man strulet med stödlager på ingående axel.
Motor: Runt 97- 02 använde VAG en blandning av pumpar. Välj en motor där du ser den utanpåliggande insprutningspumpen (EJ PD eller CR). AAZ är en förkammarmotor precis som alla 1,6 - skall inte användas. AHU, AFN, ALH tror jag är bra, bättre bäst, i alla fall äldst > nyast. AHU och AFN är exakt samma basmotor medans ALH är en modernare konstruktion. Mellanaxeln som drev oljepump och vakumpump är borttagen. Oljepumpen sitter i framändan. Hur den klarar framaxelbalken vet jag inte!
Insprutningspump, för att slippa elen skall den var av äldre modell med mekanisk regulator. Inkråmet (vågskiva mm) skall vara från en TDI. Sen finns det olika "kolvstorlekar" i pumpen. 9 och 10mm är standard, 12mm störst o sällsynt.
Läs på Amerikanska forum! Sök på TDI och forum. http://vwdiesel.net/forum    använder jag mest
I Sverige har vi en erkännt duktig dieseltrimmare:
"Dieselmeken" Lindgren. Sök på honom och du skall finna.

Mycket trevlig info!

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

4 Inlägg
2 april 2019
#284
Volvofarfar skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/71/70385/70385-93e9ab56a1f6205a1448f9c4aa770a1a.jpg
Hmm, Lite svårt att få tag på detta svänghjul, letade överallt efter annonser och ringde till säkert 30 skrotar, men nej, satte ut en annons och sedan ringde det en gubbe som hade ett...

http://www1.garaget.org/gallery/images/71/70385/70385-2a8a027ed07e3e82df9eaebda017ed81.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/71/70385/70385-12e46ae6e5e9531d0f818dcb85823a8e.jpg
så blev det efter lite slipa..

http://www1.garaget.org/gallery/images/71/70385/70385-210886f576b3d63343b0a7e557abd551.jpg
adapter provmonterad/svänghjul..

http://www1.garaget.org/gallery/images/71/70385/70385-bdad58856db5c229c67635267f18912e.jpg
Ett steg närmare en Volvo 240 TDI, M-47 lådan provmonterad för första gången, sitter som smäcken! dock utan lamell  tryckplatta och sv-lager för de har jag inte fått än..

http://www1.garaget.org/gallery/images/71/70385/70385-41eb3456b76747003e10ad6e1e936821.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/71/70385/70385-2eb101446826f8a0c851aec20583d069.jpg
:-)

vad för sprängkåpa har du`?


Sök