BGAA skrev:
Jag kör sedan 15 år en 145-72 med en VW 1,6 diesel. den drar på långkörning 0,45 l/mil i lastbilsfart. Vid småkörning hemomkring runt halvlitern. Håller nu på med nybygge, 740-88 med VW 1,9TDI - AHU, M90 låda.
Mina erfarenheter, lite att tänka på:
Volvo 140- välj 72 eller senare, korta spaken och mer plats runt vxlådan. 240, 740 mkt lättare att jobba med - klenare tvärbalk och mer plats runt motorn. Använd M90 så slipper man strulet med stödlager på ingående axel.
Motor: Runt 97- 02 använde VAG en blandning av pumpar. Välj en motor där du ser den utanpåliggande insprutningspumpen (EJ PD eller CR). AAZ är en förkammarmotor precis som alla 1,6 - skall inte användas. AHU, AFN, ALH tror jag är bra, bättre bäst, i alla fall äldst > nyast. AHU och AFN är exakt samma basmotor medans ALH är en modernare konstruktion. Mellanaxeln som drev oljepump och vakumpump är borttagen. Oljepumpen sitter i framändan. Hur den klarar framaxelbalken vet jag inte!
Insprutningspump, för att slippa elen skall den var av äldre modell med mekanisk regulator. Inkråmet (vågskiva mm) skall vara från en TDI. Sen finns det olika "kolvstorlekar" i pumpen. 9 och 10mm är standard, 12mm störst o sällsynt.
Läs på Amerikanska forum! Sök på TDI och forum.
http://vwdiesel.net/forum använder jag mest
I Sverige har vi en erkännt duktig dieseltrimmare:
"Dieselmeken" Lindgren. Sök på honom och du skall finna.