3079
Sök

E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

191 Inlägg
17 juni 2011
no_fake skrev:
Has skrev:
Kristian_V skrev:
Ett annat problem...
Gäller garantier m.m.?
Bilen är godkänd av tillverkaren att köras på bensin. Inte E!

En E-bil har tätare oljebyten än en bil avsedd att köras på bensin.

Vem betalar för motor haveriet, när bilen skär efter 2000mil på E-blandning?
Bensin bilen har ett service intervall på 3000mil, tillverkaren säljer samma bil, med annan mjukvara och kallar den "flexi/multi fuel" men då med 1000mils service intervall.

Staten lurar oss att köra mer än dessa 1000mil. (Boken säger 3000mil) som tillverkaren sagt för bilen som de godkänt för att köras på E.

Jag tvivlar på att varken stat eller bensinbolag går in och täcker haverier.!?.!?

+1

Har en polare som jobbar på en bilverkstad i mellersta finland och dom har haft en hel del att göra sedan dom bytte till E10. Flera bilar som tankat nya E10 har pajjat katten och lambdan. Blir även mer svårstartad. Står till och med i nya instruktionsböckerna att de som går att köra med etanolblandningen bör iakta försiktighet och om bilen går dåligt eller blir slö bör man genast byta till ett högre oktanhaltigt drivmedel.

Det har dessutom visat sig att flera modeller har fått strykas bort från listan i efterhand när dessa visat sig ta skada av E10 (bl.a. nästan alla Toyota Avensis). Och som bilägare är det din skyldighet att hålla dig uppdaterad på vilka bilar som enligt biltillverkaren går att köra med det nya bränslet.

Frågan är bara vem som står för kalaset när motorn havererar? När biltillverkaren skyller på bensinbolagen och bensinbolagen på biltillverkaren.

Nåväl ni som är så optimistiska till att tanka E10 i era bilar ni får gärna gå förbi mig i kön till macken.. wink

e nästan varje helg i finland och har då inte ens hört om att det skulle vara nå problem...

sen kan du länka till sidan vart du fick all info om vilka bilar som inte klara av den...

Jodå samma här familjen bor där..

Du hittar all info om vilka bilar (för tillfället) som inte klarar av E10 på deras officiella hemsida:

http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin_soveltuvuus/

Nöjd?

Japanese Engineering
690 Inlägg
14 juli 2011
Waahlvik skrev:
vad tycker ni jag ska göra? köra på e10 då de kommer eller etanolkonvertera?. Just nu har jag provat att tanka full tank etanol, går bra å bilen går bra och så.. men utan en konvertering så startar den väll inte i vinter?

Kör E10 smile

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Japanese Engineering
690 Inlägg
14 juli 2011
Waahlvik skrev:
1EVOXIN1 skrev:
Waahlvik skrev:
vad tycker ni jag ska göra? köra på e10 då de kommer eller etanolkonvertera?. Just nu har jag provat att tanka full tank etanol, går bra å bilen går bra och så.. men utan en konvertering så startar den väll inte i vinter?

Kör E10 smile

blir de nå billigare i längden då än e85? alltså konverterad..

Tror den dricker mer om du etanolkonverterar, rätta mig har fel.

Har du räknat hur mycket det kostar i längden? Jag vet inte hur mycket din bil kommer dricka annars hade jag räknat ut det åt dig smile
Senast redigerat av 1EVOXIN1 (14 juli 2011)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Dumpersförare.
970 Inlägg
15 juli 2011
märkte du någon skillnad i motorn med e85, prestanda eller annat

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

1 893 Inlägg
16 juli 2011
Waahlvik skrev:
opelcoffe skrev:
märkte du någon skillnad i motorn med e85, prestanda eller annat

tomgången var lite orgolig å pendlade mellan 1200-1500. men annars vart den ju lite starkare.. billigt var de iaf smile så tror jag konverterar så jag kan köra me de på vintern också

Det är ju bara billigare om den inte drar mer än x1,35 mot vad den drar med bensin.
Fast min farsa säger alltid att han inte fattar vad allt gnäll om bensinpriset handlar om, han tankar ju alltid för en femhundring! winkbig_smiletongue

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 262 Inlägg
16 juli 2011
Waahlvik skrev:
Kristian_V skrev:
Waahlvik skrev:

tomgången var lite orgolig å pendlade mellan 1200-1500. men annars vart den ju lite starkare.. billigt var de iaf smile så tror jag konverterar så jag kan köra me de på vintern också

Det är ju bara billigare om den inte drar mer än x1,35 mot vad den drar med bensin.
Fast min farsa säger alltid att han inte fattar vad allt gnäll om bensinpriset handlar om, han tankar ju alltid för en femhundring! winkbig_smiletongue

x1,35? om den drar mindre än 1,3L/milen med entanol är de billigare eller vad menar du?

Näe, om den inte drar mer än 1,35 ggr bensinåtgången.

1,00 liter bensin x 1,35 = 1,35
1,20 liter bensin x 1,35 = 1,62

Fattar du?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

VIP Medlem
251 Inlägg
16 juli 2011
Har läst/hört någonstans att etanol drar mellan 30-40% mer. Med tanke på att det kostar ungefär 30-40% mer så ser jag ingen anledning till att konvertera en helt vanlig bruksbil, eller ens köpa en etanoldriven....
Senast redigerat av Qziny (16 juli 2011)

330 Inlägg
16 juli 2011
Qziny skrev:
eller ens köpa en etanoldriven....

Miljöbil = Fri parkering inom stadsgränsen, ingen avgift för att köra in i tokholm, inom kort även Göteborg?

Jag menar, det finns omständigheter som gör det lönt, men det är få...
B!

964 Inlägg
16 juli 2011
Mr_B skrev:
Qziny skrev:
eller ens köpa en etanoldriven....

Miljöbil = Fri parkering inom stadsgränsen, ingen avgift för att köra in i tokholm, inom kort även Göteborg?

Jag menar, det finns omständigheter som gör det lönt, men det är få...
B!

Men nu försvinner väll etanolbilen som miljöbil?
Har för mig läst det någonstans

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

2 624 Inlägg
5 oktober 2011
Waahlvik skrev:
har nu sålt 740in och tänkte köpa en mb w116 280s 1973a som vardagsbil istället.. går den köra på e10 när de kommer ut? om de nu kommer nån gång.. smile

Ja det går fint och köra på  E10.. smile

Ubåtsingenjör
7 350 Inlägg
6 oktober 2011
någon som har sett e10 ännu ? eller kommer det att stå 95 som vanligt på pumparna ?

3 354 Inlägg
6 oktober 2011
CHEEVA skrev:
någon som har sett e10 ännu ? eller kommer det att stå 95 som vanligt på pumparna ?

det ska ju stå 95 e10 på pumparna. men har inte sett nåt häromkring. Ifs så står det knappt 95 e5 idag.

Samt jag använder främst 98 pumpar så kollar inte så mkt efter 95 oktan längre.
Senast redigerat av Seth (6 oktober 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Ubåtsingenjör
7 350 Inlägg
6 oktober 2011
okej smile inte sett det här nere heller, är det SÅ stor skillnad på 98 oktan ?

3 354 Inlägg
6 oktober 2011
om man säger så här. prisskillnaden är så "liten" för mig så jag föredrar så lite etanol som möjligt samt både volvon o min honda mc går "renare" på 98

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Volvotrimmare
323 Inlägg
6 oktober 2011
någon som har sett en pump med e10? samt vad den kostar? eller är det e10 i pumparna nu men de står 95?

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

VIP Medlem
251 Inlägg
6 oktober 2011
Streeetkadett skrev:
någon som har sett en pump med e10? samt vad den kostar? eller är det e10 i pumparna nu men de står 95?

Undrar faktiskt samma sak, då jag i sådana fall måste bli strängare mot mig själv med att tanka i 98/V-P...

918 Inlägg
6 oktober 2011
Har inte sett något än.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
6 oktober 2011
Lite etanol i blandningen kommer frigöra syre i förbränningen vilket i sin tur kommer göra att motorn kommer gå snålare på "moderna" bilar med lambdareglering (dvs alla bilar som har katalysator).
Man förlorar säkert lite effekt om man inte har mappat för just E10, men om man jämför en mapp för 95 oktan med en som kör E10 så kan man köra lite aggressivare tändkurva då det inte är lika hög risk för förtändning/knackning. Bästa är att köra E85 eller E100, då kan man köra med rätt högt cylindertryck utan att det knackar plus att motorn går svalare (bra för de som t.ex kör bana). Dock ska man passa sig för det är inte lika lätt att höra när det knackar på etanol. smile

"E10 kan användas i alla Volvo-modeller, som kommit ut på marknaden från och med 1976." (minus gamla s40/v40)

Framförhållning, det gillar vi! big_smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Sök