19 februari 2011
Trådstartare
Drog upp inlägget på caprice.se, men slänger även upp det här för att se om jag kan få mer hjälp.
Hade ett märkligt fel inatt. Var väl 25 friska minusgrader, hade inte haft tid att ha i motorvärmaren mer än nån halvtimme men det fick duga ändå tänkte jag. Vred om och skulle starta, startmotorn drog runt motorn väääldigt långsamt och tungt, som om det vore dåligt med batterikraft, men den lyckades dra runt motorn och efter några varv hoppade bilen igång lika troget som vanligt.
Kör en resa på 7 mil, redigt varmkörd motor med andra ord, vrider av tändningen för att släppa av lite folk och två minuter senare ska jag starta. Nu har trögheten från kallstarten förbytts i att startmotorn orkar dra runt ett trött varv, men inte mer. Försöker flera gånger men den vill inte, som om batteriet vore dött (men har ju nyss kört bilen, ingen laddningslampa har lyst under färden, fläkt, lyktor och stereo fungerar som vanligt etc.).
Sov över hos mina vänliga passagerare, går ut nästa morgon i -20 grader, och kallstartar bilen utan några som helst problem, startmotorn går lika lätt som vanligt. När jag kört resan hem igen så stänger jag av, väntar några minuter och startar igen, och inga problem då heller.
Vad kan ha varit problemet?? Nån form av märkligt glapp som lagar sig själv över natten?
Senast redigerat av Asparagus (19 februari 2011)