Guide inkoppling slutsteg

Soderqvist
10 mars 2011 · 660 Inlägg

Johan_Hellberg skrev:
ska åka och lämna tillbaka kondensatorerna imorn och köpa ett till batteri istället! Någon som har tips på bra och inte allt för dyrt batteri? smile

Tråkigt nog är några tusenlappar ett måste när man ska köpa ett batteri hos återförsäljare, jag hittade dock en på blocket som tog in egna batterier så jag köpte ett Optima YT av han för 1 500 kr men han verkar ha lagt ner för jag kan tyvärr inte hitta annonsen

Men dom små skillnaderna som är mellan batterierna gör valet rätt lätt för en amatörbyggare, köp bara ett så billigt batteri du kan som är avsett för (i ditt fall) billjud, typ Optima YT, Banner running bull, Stinger osv. Det finns en hel uppsjö av olika märken och modeller!

En sak att tänka på är att tex Banner Optima osv även tillverkar Startbatterier och marinbatterier, du ska ha för bilstereobruk så även om ÅF har "billigare" optimor eller bannerbatterier så är det inte samma sak som exempelvis Banner Running bull som är avsett för just bilstereobruk!

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Johan_Hellberg
10 mars 2011 · 90 Inlägg

tack för svaret! Hittade ett batteri på mds.se som verkar OK! kostade 2000kr, ska in och kika idag! smile

Audi S4 BiTurbo "Progress 5 av 20" (2000)
big-jepp
10 mars 2011 · 3 187 Inlägg

Johan_Hellberg skrev:
tack för svaret! Hittade ett batteri på mds.se som verkar OK! kostade 2000kr, ska in och kika idag! smile

biltema eller julas batterier fungerar kanon! känner själv många som har kört det/ som kör det! smile så vill du komma undan för en 1000 kr så skulle jag garanterat köra på det smile

Honda civic "civicen" (1993)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
10 mars 2011 · 8 744 Inlägg

Jag kör med Biltemas svarta i reservhjulsbaljan, funkar bra. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Soderqvist
10 mars 2011 · 660 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Jag kör med Biltemas svarta i reservhjulsbaljan, funkar bra. smile

När jag labbade med mina ljudbyggen så visade det sig att för att komma upp i samma dB med biltemabatterier så behövdes 2 st för att få ut lika mycket som med ett optima YT men måste erkänna att biltemas batteripriser är lockande smile

Kan väll nästan köpa 4 st standardbatterier på biltema istället för ett Optima YT (Listpris) och om mina labbresultat stämmer så får du ut 2 gånger effekten från dom än att du slänger pengarna på ett Optima

Iofs är det en fråga om plats också tongue

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Johan_Hellberg
10 mars 2011 · 90 Inlägg

jag bygger ju inget värsting värsting system tongue tror nog det kan räcka med ett biltema *parallellkopplat med bilens original batteri! ska åka till mds nu å snacka med min vänner där och se vad dom tycker!

Senast redigerat av Johan_Hellberg (10 mars 2011)

Audi S4 BiTurbo "Progress 5 av 20" (2000)
Tokken Team dBakuten
10 mars 2011 · 3 453 Inlägg

Johan_Hellberg skrev:
jag bygger ju inget värsting värsting system tongue tror nog det kan räcka med ett biltema seriekopplat med bilens original batteri! ska åka till mds nu å snacka med min vänner där och se vad dom tycker!

Seriekoppla du å se vad som händer..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Soderqvist
10 mars 2011 · 660 Inlägg

Johan_Hellberg skrev:
tror nog det kan räcka med ett biltema seriekopplat med bilens original batteri!

Ja när röken har lagt sig kan du juh berätta hur det gick smile

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Gryhed
10 mars 2011 · 86 Inlägg

Hur ska man koppla om man vill ha ett extra batteri i bilen ? xD

Kärlek Och Respekt
Rigan
10 mars 2011 · 451 Inlägg

Gryhed skrev:
Hur ska man koppla om man vill ha ett extra batteri i bilen ? xD

Seriekoppla två 12v batterier => 24 volt => All elektronik i hela bilen brinner upp.
Parallellkoppla två 12v batterier => 12 volt => Gud blir glad

Soderqvist
10 mars 2011 · 660 Inlägg

Gryhed skrev:
Hur ska man koppla om man vill ha ett extra batteri i bilen ? xD

Parallellkoppling = Plus till plus och minus till jord smile

Kom ihåg säkring max 30 cm från pluspolen, detta gäller båda batterierna!

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Gryhed
10 mars 2011 · 86 Inlägg

Rigan skrev:

Gryhed skrev:
Hur ska man koppla om man vill ha ett extra batteri i bilen ? xD

Seriekoppla två 12v batterier => 24 volt => All elektronik i hela bilen brinner upp.
Parallellkoppla två 12v batterier => 12 volt => Gud blir glad

Tackar smile

Kärlek Och Respekt
Gryhed
10 mars 2011 · 86 Inlägg

Soderqvist skrev:

Gryhed skrev:
Hur ska man koppla om man vill ha ett extra batteri i bilen ? xD

Parallellkoppling = Plus till plus och minus till jord smile

Kom ihåg säkring max 30 cm från pluspolen, detta gäller båda batterierna!

//Soderqvist

Tackar smile

Kärlek Och Respekt
ChriZtoffer GAS democar 2018!
10 mars 2011 · 8 744 Inlägg

Soderqvist skrev:

ChriZtoffer skrev:
Jag kör med Biltemas svarta i reservhjulsbaljan, funkar bra. smile

När jag labbade med mina ljudbyggen så visade det sig att för att komma upp i samma dB med biltemabatterier så behövdes 2 st för att få ut lika mycket som med ett optima YT men måste erkänna att biltemas batteripriser är lockande smile

Kan väll nästan köpa 4 st standardbatterier på biltema istället för ett Optima YT (Listpris) och om mina labbresultat stämmer så får du ut 2 gånger effekten från dom än att du slänger pengarna på ett Optima

Iofs är det en fråga om plats också tongue

//Soderqvist

Vilken tur då att jag inte är ute efter maximal dB! wink Biltema batterierna var billiga (700kr/st) och ligger på 62Ah/st, lämnar säkerligen inte strömmen lika fort som ett Optima YT eller Banner RB men för mig duger dom alldeles utmärkt! Inge mer blinkande lampor och mer dynamik.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Racer_666
20 maj 2012 · 14 Inlägg

Är sidan www.bil-ljud.se borta?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang