2303
Sök

Kolla kamkedjan Mercedes E200 -95

22 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#1
Tjena, min merca har börjat rassla lite otäckt på senare tid och jag är orolig att det kan vara kamkedjan som är dålig. Hur gör jag för att kontrollera skicket på den? Går den att spänna ifall den bara är lite slak?

Har ni några andra tips på vad det skulle kunna vara?
Den har snart gått 28.000 mil.

Tack på förhand!

2 624 Inlägg
24 februari 2011
#2
Rasslar det är det nog dags att byta kamkedjan ja.. du kan ta av ventilkåpan för att kika! smile


22 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#3
Hur svårt är det att byta den själv? Det mest avancerade jag har gjort innan var att byta motor och topp i en 240, vilket är svårast?

Hur mycket kan de gå på att lämna in?

2 624 Inlägg
24 februari 2011
#4
Det går om man är någorlunda teknisk.. enklaste är att ta ur kedjelåset ur gamla kedjan sen bara trä dit en ny kedja och dra runt den sen sätta fast kedjelåset igen..

Ska du lämna till merca så vet jag inte.. vet bara att det är dyrt! isåfall hade jag satsat på att försöka hitta nån mindre verkstad som är billigare.. merca vet hur man tar betalt ialafall! kan jag ialafall säga tongue


22 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#5
Går packningen sönder när man tar loss ventilkåpan?

2 624 Inlägg
24 februari 2011
#6
Näe.. men den byts ändå när man tar av så det finns en som inte läcker där sen..  smile


22 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#7
Jag orkar inte vänta en vecka tills packningen kommer, betala 460 spänn och köra 8 mil för att hämta den om det inte är nödvändigt, det går alltså bra att ta loss ventilkåpan utan att byta packning?

2 624 Inlägg
24 februari 2011
#8
Det du riskerar är att packningen är halvsliten så den går sönder när du tar loss ventilkåpan.. men är den i bra skick så är det väll inget som hindrar dig för att sätta tillbaka den..

men sen hur länge det håller kan jag inte lova något om.. smile


22 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#9
Jo jag förstår att det kanske är lika bra att byta när man har den uppe man jag tror att jag ska prova i morgon ändå. Hur mycket av kedjan ser man under ventilkåpan då, kommer jag att kunna avgöra om den är i dugligt skick?

2 624 Inlägg
24 februari 2011
#10
Vadå hur mycket? Du ser kedjan där sen kan du kika vartefter hur skicket ser ut på den.. rasslar det är det förmodligen inte allt för bra skick på den!


22 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#11
Jag tänkte så man inte bara ser toppen där den vänder men om man ser tillräckligt för att avgöra skicket så ska jag ge mig på det i morgon.
Tack för svaren!

2 624 Inlägg
24 februari 2011
#12
Förresten har du W124 karossen eller W202 karossen? smile

Det man ser när man tar av ventilkåpan är ju där den vänder men det går att få ut rätt bra va de är för skick på den ändå bara genom det smile


22 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#13
Det är en w124, är det någon skillnad då eller?

2 624 Inlägg
24 februari 2011
#14
Nej då är det lika motor som i min bil..  finns även W202 karossen som heter E200.. och det är en annan motor så tongue


2 624 Inlägg
24 februari 2011
#15
Såhär kommer du se när du tar av ventilkåpan: http://www1.garaget.org/gallery/archive … s8fihn.jpg

smile


22 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#16
Tack för bilden! Nu är jag lite förberedd på vad jag kommer att hitta:)

22 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
#17
Nu har jag tagit loss ventilkåpan och tittat och känt på kamkedjan men jag är osäker på om den är bra eller dålig. Vad ska man kolla efter? Den är blank och fin och mellan kamdreven går den att lyfta kanske 3-5mm.
Länkarna känns inte glapp åt något håll.
Någon som kan gissa?

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 februari 2011
#18
Du lär ha en kamkedjesträckare...Kolla skicket/slitaget på den som steg 1. Ser den OK ut är steg 2 att mäta ett referensavstånd så man kan avgöra hur mycket kedjan har tänjt sig, göres enklast med lämpligt verktyg genom kamkedjesträckarens gäng-hål, att tänka på är att man "sträcker upp" kedjan innan så allt slack hamnar vid sträckaren. Skulle du få ett mått som indikerar tänjd kedja så kan man ändå inte vara helt säker på att det räcker med att byta kedja, ofta så brukar även glidskenorna vara slut, det bidrar till att det låter illa...Kortfattat: Är kedjan tänjd så byter du både kedja, glidskenor OCH kamkedjesträckare, en helgardering o det enda korrekta tillvägagångssättet...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

22 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
#19
Tack för svaret! Jag går ut och kollar nu.

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 februari 2011
#20
Du är medveten om att kamkedjesträckaren kan sitta jävligt till o inte helt lätt att få tillbaka alla gånger? Men med tålamod och rätt teknik går det alltid...Bytte på min bil o där fick man göra bytet helt "i blindo" tog en bra stund...När du väl sträckt upp kedjan, så lossar du sträckaren. När det är gjort får man under inga omständigheter rotera på vevaxeln, har man riktig mega-otur så kan kedjan kugga över...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök