Du lär ha en kamkedjesträckare...Kolla skicket/slitaget på den som steg 1. Ser den OK ut är steg 2 att mäta ett referensavstånd så man kan avgöra hur mycket kedjan har tänjt sig, göres enklast med lämpligt verktyg genom kamkedjesträckarens gäng-hål, att tänka på är att man "sträcker upp" kedjan innan så allt slack hamnar vid sträckaren. Skulle du få ett mått som indikerar tänjd kedja så kan man ändå inte vara helt säker på att det räcker med att byta kedja, ofta så brukar även glidskenorna vara slut, det bidrar till att det låter illa...Kortfattat: Är kedjan tänjd så byter du både kedja, glidskenor OCH kamkedjesträckare, en helgardering o det enda korrekta tillvägagångssättet...
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure