3889
Sök

V40 04 rycker/hackar vid accelaration

9 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
Servade idag vår Volvo V40 04. Kamrem har bytts samt service men bla multiribrems byte har gjorts. Bilen går som vanligt men hackar/rycker vid snabba accelerationer. Detta på alla växlar samt höga som låga hastigheter. Ska imorn tillbaka med bilen men tänkte kolla om det är nån som har ett tips om vad det kan vara. Självklart hade vi inte dessa problem innan servicen.

Tack på förhand

407 Inlägg
25 februari 2011
tja!

Det kan ha något med luftmassmätaren att göra, eller bränslepumpen.
Jag hade samma problem med min galant, det var bränsle pumpen som var dålig, sen bytte jag tändstift o sen gick den som ett skott smile

Mvh Imson

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
27 februari 2011
Någon kass tändspole kanske?

Kolla felkoder på bilen.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Volvo Tekniker
149 Inlägg
28 februari 2011
Tror ju knappast att det kommit p g a kamremsbyte, om du inte satt dne några kuggar fel? När man "nollar" dessa motorer så ligger kammarna på nockarna och kan lätt "hoppa".

Är tändstiften bytta? Kolla spricka i tändspolarna.

Om detta endast händer vid belastning så låter det lite som att gnistan släcks.

* Voff voff *
10 589 Inlägg
28 februari 2011
Både min kompis V40 2.0T -02 och min frus V40 T4 -01 har haft just det problemet och i båda fallen var det en tändspole som gett upp!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

168 Inlägg
9 mars 2011
Hade ungefär samma fel i min v40 när jag köpte den från volvo. Dom hade precis gjort motortvätt på bilen och jag körde väl kanske 20 mil innan jag fick upp en felkod. Dom trodde först att det kommit in vatten var tändstiften är dom tog och kollade det och fanns inget vatten där men kan vara ett fel om du motortvättat bilen smile

I min bil visade det sig iallafall efter byte av tändstift, kablar m.m m.m m.m att det var den främre lambdasonden som gett upp.. big_smile

9 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
Det va en tändspole som hade gett upp.. Fick den bytt på plats och bilen går bättre än nånsin..

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
11 mars 2011
F4S4N skrev:
Någon kass tändspole kanske?

Kolla felkoder på bilen.

SCORE!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Sök