Jag har försökt läsa kring detta ämne på nätet..... Har inte riktigt funnit något som visar att det verkligen har en effekt? Har en VW Sharan 2007 med AWC-motorn 1,8T, som gått 7000 mil i VW:s Long Life service system. Nu är det slut på det! Vill nu spola ur allt som byggt upp sig på 7000 mil och börja göra service på 1500 mils intervall. Jag skulle faktiskt vilja ha/höra era erfarenheter kring detta ämne? Någon som testat?
Som jag förstår det hela finns det 5 olika sätt att städa ur motorns oljekanaler,lager och andra vrår från koks och skit.
Lite taskig respons i denna tråden, men jag hade problem förut med att de hydrauliska ventillyftarna i min Volvomotor tickade trots att bilen var varm osv (hade gått c:a 13000 mil). Testade oljetillsatser från Omega (bla som man tillsätter i gamla oljan innan byte för att lösa upp sot och annat tok) som skulle vara helt okej enligt en liten inofficiell BMW-verkstad jag köpte det ifrån och diverse "forumskällor". Skulle fungera klockrent på gamla Audi-femmor med hydrauliska ventillyftare. Gav ingen större förbättring för just mitt problem.
Nästa steg var att testa Bilstein Engine Flush, alternativ 3 i din lista. Det gav inte heller någon speciell förbättring och det var inte några speciellt stora partiklar som fastnade i filtret heller så var nog inte så stor mening med det, hade gjort en del täta oljebyten innan (c:a 400mil mellan gångerna). Personalen som hade hand om utrustningen menade att SAAB (OG?) 9-3:or brukade lossa bra mycket sot under motorsköljningarna.
Ganska intetsägande klipp som visar rengörningsvätskan/oljan under oljelocket:
Det har ju gjort en eller ett par artiklar om motorsköljning i tidningar, tror iaf Teknikens Värld har gjort ett litet reportage om det med hyfsat positiva resultat. Men surfar man runt lite på nätet så hittar man oftast mer negativa synpunkter än positiva, speciellt på amerikanska bilforum.
[Löste mitt problem senare genom att byta ventillyftarna]