4449
Sök

Besikta bil utan baksäte ?

1 944 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
Hejsan !

till att börja med vill jag bara berätta att jag sökt som ett tok efter detta svar, men fått väldigt mycket olika svar! så därför frågar jag här nu, efter ett rakt och bra svar som innehåller grund..

inget "jag tror" tack smile

min fråga är alltså, får jag besikta min bil utan baksäte, men dock har jag kvar bältena bak.

mvh
Andreas
Senast redigerat av b0nd3n (28 februari 2011)

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

561 Inlägg
28 februari 2011
Jag har besiktigat min polo utan baksäte men med bältena kvar flera ggr utan problem. Vet flera som har gjort det.

Kan dock inte paragrafen för just det där tyvärr...

1 944 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
BARRET skrev:
Jag har besiktigat min polo utan baksäte men med bältena kvar flera ggr utan problem. Vet flera som har gjort det.

Kan dock inte paragrafen för just det där tyvärr...

okej ! tusen tack för snabbt svar smile

mvh
Andreas

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

305 Inlägg
28 februari 2011
får får du ju men du får inte godkänt av besiktningen.
det står på bilprovningens hemsida att alla regestrerade sittplatser skall kunna kontrolleras.

1 944 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
Dirq skrev:
det står på bilprovningens hemsida att alla regestrerade sittplatser skall kunna kontrolleras.

är det "Sittplatsen" eller bältena som ska kontrolleras ?

mvh
A

Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

305 Inlägg
28 februari 2011
direkt från bilprovningen.se:
"Samtliga registrerade säten med bälte måste finnas på plats.
Se registreringsbeviset om du känner dig osäker."

KHRacing
28 februari 2011
Dirq skrev:

Helt riktigt.
Det har to.m stådd i text, förut på SBP´s egen hemsida under "vanliga frågor".

finns sittplatser/bakstäte skall de vara funktionsdugliga.

Men man kan ju alltid säga att baksätet är på renovering ?

Saabifierad
2 031 Inlägg
28 februari 2011
Har frågat detta på besiktningen när jag besiktigade en Chevrolet Transsport om man kunde besiktiga den utan de bakersta stolarna, svaret blev nej då dom inte kan testa bältenas funktion.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

1 944 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
KHRacing skrev:
Dirq skrev:

Helt riktigt.
Det har to.m stådd i text, förut på SBP´s egen hemsida under "vanliga frågor".

finns sittplatser/bakstäte skall de vara funktionsdugliga.

Men man kan ju alltid säga att baksätet är på renovering ?

okej. tack ! smile .. haha, ja alltid går det att hitta på nått tongue

Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

1 944 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
Slash skrev:
Har frågat detta på besiktningen när jag besiktigade en Chevrolet Transsport om man kunde besiktiga den utan de bakersta stolarna, svaret blev nej då dom inte kan testa bältenas funktion.

dock sitter inte bältets funktion i sätet.. roll ?

mvh
Andreas

Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

Saabifierad
2 031 Inlägg
1 mars 2011
b0nd3n skrev:
Slash skrev:

dock sitter inte bältets funktion i sätet.. roll ?

mvh
Andreas

Vart hade du tänkt dig att du skulle fästa bältet..... eller behövs inte det? roll

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

141 Inlägg
1 mars 2011
Slash skrev:
Vart hade du tänkt dig att du skulle fästa bältet..... eller behövs inte det? roll

På många bilar, t.ex min bmw, sitter bältesspännarna inte i sätet utan i fästen under.. så även om jag tar bort sätet så sitter ju bältesspännarna kvar och bältet kan testas..

Dock har jag ingen aning om besiktningen smile

Saabifierad
2 031 Inlägg
1 mars 2011
Sjoberg_W skrev:
Slash skrev:

På många bilar, t.ex min bmw, sitter bältesspännarna inte i sätet utan i fästen under.. så även om jag tar bort sätet så sitter ju bältesspännarna kvar och bältet kan testas..

Dock har jag ingen aning om besiktningen smile

Hur som haver, Chevrolet Transsport har sina bältesspännare i stolarna, så det blir svårt att besiktiga utan stolar då man ej kan testa funktionen.

Kolla här förövrigt:
Bilsäten: http://www.bilprovningen.se/externt/bpw … nt&m=2

Bälten: http://www.bilprovningen.se/externt/bpw … nt&m=2

Så trots att bältespännarna sitter i golvet eller dylikt måste sätena finnas på plats så KHRacing förslag att man kan säga att baksätet är på renovering går bort.
Senast redigerat av Slash (1 mars 2011)

305 Inlägg
1 mars 2011
varför inte bara slänga in sättet under besiktningsdagen?
I min swift sitter inte baksättet fast alls så det lastar man ur och i igen på under 10min.

140 Inlägg
17 december 2013
Hej lånar tråden lite! Jag tänkte besikta utan baksäte. Men min bil är en -69 och då finns inget bälteskrav bak. Måste jag ändå ha Sätet i?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
17 december 2013
Varför ska man köra utan baksäte för? Förstår inte riktigt detta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

140 Inlägg
17 december 2013
För att stolarna är stumma och det är helt omöjligt att ta sig in i baksätet

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
17 december 2013
svarden skrev:

Är det mig du svarar på eller?

I så fall: Stolarna är stumma.....baksäte brukar inte bestå av stolar. Varför skulle det vara omöjligt att ta sig in till baksätet. Det finns väl antingen bakdörrar eller vikbara framstolar. Så ser jag på saken.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 944 Inlägg
18 december 2013
Trådstartare
Vettemannen skrev:
svarden skrev:

I så fall: Stolarna är stumma.....baksäte brukar inte bestå av stolar. Varför skulle det vara omöjligt att ta sig in till baksätet. Det finns väl antingen bakdörrar eller vikbara framstolar. Så ser jag på saken.

/Benny

Förmodligen är det en 2d, och förar + passagerar stolen är stum, typ rallystol. så det på så vis är omöjligt att komma åt baksätet.

Jag skulle gissa på att du inte behöver baksäte i bilen iom att den är så pass gammal.. men det är ju bara o testa, får du en två:a så kan du dela med dig här smile

Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

KHRacing
18 december 2013
b0nd3n skrev:
Vettemannen skrev:
svarden skrev:

/Benny

Förmodligen är det en 2d, och förar + passagerar stolen är stum, typ rallystol. så det på så vis är omöjligt att komma åt baksätet.

Jag skulle gissa på att du inte behöver baksäte i bilen iom att den är så pass gammal.. men det är ju bara o testa, får du en två:a så kan du dela med dig här smile

är det "så".. så får man en tvåa till.. otillgängligt baksäte, baksäte ej brukbart.. etc etc

Sök