ChriZtoffer skrev:
Innehåller inte SC ett tunt lager bitumen också? Har för mig jag läst det nånstans. Trots att den är hälften så tjock som M1 så känns den minst lika styv när man jobbar med den (SC alltså). Ska göra en liten jämförelsevideo ikväll med dom mattor som jag har i bilen.
SC är en butylium LIKNADE produkt, det är inte butylium i denna dämpmatta utan denna bygger på en billigare teknik.
Massan som används är en del produkt som man får ut när man tillverkar bakelit, de som man inte tillsätter i denna process är trämjölet.
Denna produkt finns att köpa inom andra användnings områden, i allmänt tal heter denna då gummi gutta och kan köps på Bokia eller andra likande bokhandel.
SC mattan är en gummi produkt där man i tillverkning tagit bort butylium massan och ersatt den med en billigare massa som har liknade egenskaper.
Ta nu inte detta som kritik elr nåt tjafs från mig jimmy! Med så många nöjda kunder så
fungerar detta perfekt ändå elr hur och jag tänker inte sitta o säga emot dig i den frågan heller!
Däremot är butylium en petroleum produkt som har andra egenskaper och används i allt från dämpning av karosser till asfalts tillsatts för att får bättre vägbannor så att de inte spricker.
Butylium har en enormt bra förmåga att absorbera vibrationer, sen finns det tillverkare som försöker ta fram liknade produkter med samma egenskaper.
Tyvärr så är dessa kanske inte riktigt hemma ännu, men många gör tyvärr misstaget att förknippa dessa halvfabrikat med den riktiga varan.
Ska man lyckas med att dämpa bilen så ska man ha en riktigt bra butylium matta, det har jag lärt mig under de år jag har byggt billjud och det har ju visat sig med ganska ok resultat.