2648
Sök

Volvo 940 dör så fort man släpper gasen

17 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#1
Tjena,
Har en volvo 940 turbo 93, som beter sig lite konstigt nu,Konverterade nyligen bilen ifrån automat till manuell.

När jag är ute å kör på bilen och lägger i friläge så dör bilen! men om jag bara startar bilen och låter den stå på tomgång så så ligger han runt 700-800 varv som han ska göra...

Kan det ha något med konverteringen att göra? Kanske styrboxen? jag vet absolut inte vad det kan bero på, blir galen på detta.

Tacksam för alla svar jag kan få! :)
Senast redigerat av Tumpen (3 mars 2011)


13 Inlägg
3 mars 2011
#2
Elda Bah Tommy!


1 008 Inlägg
3 mars 2011
#3
Antagligen tjyvluft, mest troligt är det att membranet i originaldumpen har punka, annars nån slang som har lossnat eller har sprickor.
Eller om tomgångsmotorn kärvar lite och inte hänger med riktigt = rengöring.


17 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#4
240bns skrev:
Antagligen tjyvluft, mest troligt är det att membranet i originaldumpen har punka, annars nån slang som har lossnat eller har sprickor.
Eller om tomgångsmotorn kärvar lite och inte hänger med riktigt = rengöring.

Han bettede sig inte så innan, utan han började efter jag hade bytt låda...


1 008 Inlägg
3 mars 2011
#5
Antagligen slumpen, eller kanske kom åt nån slang eller nått när övre bultarna lossades eller kickdownwiren, typ vaccumslangarna vid insug,spjället.
Att det har med konverteringen att göra känns rätt uteslutet.


158 Inlägg
3 mars 2011
#6
polaren hade liknande problem. så länge han hade växel i och körde så va de inga probs.. men så fort han skulle lägga i en ny växel och tog lite för mycket tid på sig så dog bilen... har för mig att de va tomgångsmotorn som va kass plus några vakumslangar

17 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#7
240bns skrev:
Antagligen slumpen, eller kanske kom åt nån slang eller nått när övre bultarna lossades eller kickdownwiren, typ vaccumslangarna vid insug,spjället.
Att det har med konverteringen att göra känns rätt uteslutet.

Okej, jag får kolla över alla slangar åså, men det låter rätt långsökt men det kan ju helt klart vara så, dock ser ju alla slangar å sånt fina ut..


17 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#8
equinoxe skrev:
polaren hade liknande problem. så länge han hade växel i och körde så va de inga probs.. men så fort han skulle lägga i en ny växel och tog lite för mycket tid på sig så dog bilen... har för mig att de va tomgångsmotorn som va kass plus några vakumslangar

Jag har kollat över alla vakumslangar å bytt, å sedan tog jag bort tomgångsmotorn å rengjorde men inget hände... lade märke till att bilen dör vid lite högre varv, iaf över 2000 varv.


158 Inlägg
4 mars 2011
#9
konstigt... svajjar varvtalet upp och ner??

158 Inlägg
4 mars 2011
#10
läste att de kan vara kamaxelgivarna som spökar

17 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#11
equinoxe skrev:
konstigt... svajjar varvtalet upp och ner??

Jo.. nej han ligger på 700 varv å han pendlar inget.. kamaxelgivarna? vart läste du de?


158 Inlägg
4 mars 2011
#12
ett annat forum.. hans 940 dumma sig över 2500 varv.. men han hade iofs pillat me bilen.. men han bytte tillbaka till sina gammla kammaxelgivare och då gick den fint .

17 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#13
jonnielahti skrev:
börja med att byta tomgångsmotorn du! den e relativt billig på skroten, kostar inte så jättemycket ny heller!

Nej jag vet.. men om den hade varit den så hade han pendlat på tomång, den var ju inte sådan innan jag bytte låda det kan ju inte vara nån slump ? tongue


17 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#14
equinoxe skrev:
ett annat forum.. hans 940 dumma sig över 2500 varv.. men han hade iofs pillat me bilen.. men han bytte tillbaka till sina gammla kammaxelgivare och då gick den fint .

Okej, den har jag ju inte varit på, vet inte vad detta löjliga felet kan bero på...


158 Inlägg
4 mars 2011
#15
du kan ju testa och byta tebax till automat för att kolla om problemet är kvar.. dassigt jobb kan ja tänka mig

158 Inlägg
4 mars 2011
#16
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=43663                       likadant fel typ eller???

17 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#17
jonnielahti skrev:
annars kan du börja med att pröva höja tomgången lite! måste du gasa för att den ska gå igång kall också?

Jo jag har tänkt å göra de.. nej han startar gör fint när det är kallt.


17 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#18
equinoxe skrev:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=18&t=43663                       likadant fel typ eller???

Nej inte riktigt samma, min går ju riktigt bra så länge ja inte släpper gasen, svarar fint å inget bluddrande..
Haha nej byta tillbaks gör jag inte :p


1 008 Inlägg
4 mars 2011
#19
Någon kamaxelgivare finns Ej på 940, däremot svänghjuls/vevaxelgivare men att den bråkar vid frikoppling etc är mindre troligt.
Om du kör lugnt och på undertryck och kopplar ur så gissar jag att den inte tjyvstannar.
Hur låter de när du dumpar ? högt och lite kvittrande ljud brukar vara tecken på membranet i dumpen inte är friskt..
När du felsökt slangarna har du kollat vid klämmorna och böjt dom och sprutat med startgas?


17 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#20
jonnielahti skrev:
Tumpen skrev:
jonnielahti skrev:
annars kan du börja med att pröva höja tomgången lite! måste du gasa för att den ska gå igång kall också?

Jo jag har tänkt å göra de.. nej han startar gör fint när det är kallt.

om ingen motorlampa lyser så e du ju ba höja tomgången -> köra -> se glad ut i en 940T manuell då big_smile

Jo det kan hjälpa, men endel säger att det kanske inte har nån betydelse, jo det ska! jag ska köra över allt å se glad ut! big_smile



Sök