2824
Sök

Måste jag ha styrbox till turbo konvertering volvo 740.

108 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#1
hejsan tänkte bara kolla om det finns någon som kan ge mig svar på min fråga.
jag har en volvo 745:a 89:a och jag tänkte turbo konvertera den men jag undrar om jag måste ha ett turbo styrdon eller om jag kan köra med original styrdonet som jag har? Tack i förväg:)


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 mars 2011
#2
turbons boxar, samt spridare och tillhörande motstånd.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

108 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#3
okej då vet jag.. :p men vad innebär motstånd då? är det pysventil tryckvakt eller vad menar du?? smile


Varningar. 36
1 200 Inlägg
3 mars 2011
#4
Skitsnack. Bara att köra på vanliga boxarna funkade finfint för mig och många andra.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

108 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#5
mina originala då asså??


Varningar. 36
1 200 Inlägg
3 mars 2011
#6
Jajjemen, Jag gjorde ingenting åt varken tänning eller bränsle förutom att byta spridare. (jag körde på saabs röda 352cc@3.0bar)

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

108 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#7
okej men måste jag höja toppen för att klara lite högre ladd än grundladdet villket är boring:p


108 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#8
eller?


270 Inlägg
4 mars 2011
#9
TFkarlsson skrev:
Jajjemen, Jag gjorde ingenting åt varken tänning eller bränsle förutom att byta spridare. (jag körde på saabs röda 352cc@3.0bar)

Vilket sprut hade du? smile


Hade du ingen ställbar btr eller någe?

Förklara gärna mer exakt vad du gjorde, har inhandlat turbo osv till min 740GL som jag tänkte turbokonvertera,

Ledsen att jag snodde tråden!


108 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#10
det e lugnt jag får ju endå samma info;) så du behöver inte oroa dig..:p


10 287 Inlägg
4 mars 2011
#11
Att köra med original sugmotorboxar med sugmotorprogramvara kan fås att fungera men är på intet sätt optimalt. Man blir räddad av två saker: Dels med större spridare så ökar man kylningen vilket är ett (bra) sätt att få en 8V Volvomotor att tåla mera ladd och dels så backar kanckdetekteringen tillbaka tändningen vilket gör att man slipper spikningar till viss del samtidigt som man tappar effekt.
Jag har kört ett antal av mina byggen med LH2.4 i bromsbänk och jag vet hur känslig LH2.4 kan vara. Tre grader tändlägesskillnad gjorde 15kW för mig (och knackdetekteringen backar 5 grader när den jobbar...).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Varningar. 36
1 200 Inlägg
4 mars 2011
#12
LH2.4 körde jag. Ingen ställbar btr. Förutom våldtäckten med turbo osv var maskin helt original, oöppnad och orörd.

Rekomenderas att byta kolvringar dock annars har man laddtryck i oljetråget också om det är en bil med mycket mil på mätarn och dåligt servad.
Senast redigerat av TFkarlsson (4 mars 2011)

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

108 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#13
s man behöver inte höja toppen då??
men vad blir max laddet då?? om man inte gör ngt med motorn?


108 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#14
s man behöver inte höja toppen då??
men vad blir max laddet då?? om man inte gör ngt med motorn?


270 Inlägg
4 mars 2011
#15
Så jag behöver inte ha en BTR i bästa fall då?

Har införskaffat gröna volvo spridare, räcker de med att sätta i dom ist?


10 287 Inlägg
4 mars 2011
#16
Ni får ju göra som ni vill men trycker ni i större spridare än vad programvaran i original box är avsedd för utan att kompensera med endera större LMM eller ändrat bränsletryck så kommer motorn att gå för fett. Tänk på att lambdaregleringen bara jobbar på dellast så även om den orkar kompensera på dellast så kommer motorn att gå för fett på WOT.

Skall man bara busa med bilen så spelar det mindre roll men om man skall använda den som daily driver så förordar jag att göra en korrekt turbokonvertering med rätt programvara och spridar/LMM kombination som matchar vaandra.

Och tändkurvan i en sugmotormap är åt skogen för hög om man skall ladda mer än några hekto.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

108 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#17
men då e ju det bästa att göra som så att man tar en lambda sond LMM och spridare från en 740 turbo ist då...?för då borde det ju gå ihop sig.eller större spridare från ngn annan bil om man vill!?


10 287 Inlägg
4 mars 2011
#18
Programvaran är olika på en sugis och en turbo (dvs "boxarna" , "chippet" är olika) och är programmerade för olika spridarstorlek.
Gillar man inte att laborera för att de är kul eller för att man är intresserad av laborationer så är det säkraste att ta boxar och spridare från en turbo (det är likadan LMM så vitt jag vet och lambdasonden är likadan)

/Göran


Dongki skrev:
men då e ju det bästa att göra som så att man tar en lambda sond LMM och spridare från en 740 turbo ist då...?för då borde det ju gå ihop sig.eller större spridare från ngn annan bil om man vill!?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

108 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#19
men det är väl bara att testa sig fram eller?? för om det e ngt som e vajsing så spikar den väl?? å då e det ju något som e gaalet?


10 287 Inlägg
4 mars 2011
#20
Som jag skrev så är det ditt val och ditt problem. Om du vill laborera så visst.
Men du inser väl att tändboxen drar ner tändningen med fem grader redan innan du hör att den spikar. ( Knacksensorn är mycket känsligare än dina öron).
Och det är ju inte så att beggade turboboxar kostar en förmögenhet.

/Göran

Dongki skrev:
men det är väl bara att testa sig fram eller?? för om det e ngt som e vajsing så spikar den väl?? å då e det ju något som e gaalet?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök